T turbo100 skrev:
Hej,
Har inga vandrande skuggor men panelerna kommer ju få olika mycket ljus pga att de ligger i olika väderstreck. Jag kommer behöva paneler i 3 väderstreck alltså och då olika vinkel mot solen. Jag trodde optimerare också hjälpte till med den problematiken men jag kanske har fel..
Alternativet skulle vara en GoodWe och då får jag ju slingor med paneler i olika väderstreck.. Jag trodde det var ett stort problem men det verkar inte vara så och det förvånar mig..
Ja, med optimerare kan du sätta panelerna hur som helst i olika riktningar och lutningar utan att förlora någon effekt.

T turbo100 skrev:
Hej,
Har nu kokat ner till två olika lösningar på mitt tak och eftersom taket är ganska platt och uppdelat så blir det paneler i syd/ost/väst-riktiningar. Taklutningen är flack (12 grader).
Någon sa att eftersom takvinkeln är så flack så kan man köra utan optimerare och en solar edge med optimerare ger endast en marginell förbättring då taket är så flakt.
Skulle vilja höra er åsikt om denna kommentaren.
Vilka vinklar och riktningar exakt blir det då för varje grupp av paneler?

Du kan lägga alla i en sträng utan optimerare men du kommer att tappa mycket effekt morgon/kväll när solen bara lyser rakt på några av panelerna. Även vår/höst när solen står lågt tappar du.
Mycket av årsproduktionen fås dock mitt på dagen sommarhalvåret och då tappar du inte speciellt mycket timmarna när solen står högt.
Med "symmetrisk" öst/väst går det bra att parallellkoppla dessa som redan föreslagits. Då blir syd över. Att splitta in halva syd är en nödlösning, om det finns passande VR så att syd kan vara själv på en MPPT och öst/väst på den andra skulle det bli bra.

Redigerat:
Optimerare är ett s****n påfund, dyrt, flera saker som kan gå sönder, och ger ofta EMC problem då de tenderar att generera radioenergi och matningledningarna blir utmärkta antenner som strålar ut i grannskapet. Du riskerar få ta ner din anläggning om någon granne klagar till PTS när deras DCF77 automatiska radioklockor slutat justera sig själv eller annan radiokommunikation blir utstörd av din anläggning.

Det är nog en bra sak att kolla upp. Men det finns ”optimerare” som inte agerar radiosändare.

Ffa är det särskilt viktigt med optimerare att installationen utförs på rätt sätt, det får inte finnas några "öglor" i kablaget och plus/minus skall gå parallellt med varandra hela varvet runt. Endast vid takgenomföringen ska/får de skiljas, och sedan direkt gå ihop igen. Detta är också gynnsamt mtp på åska och på alla anläggningar, men just med optimerare är det viktigare.

T
martin43 martin43 skrev:
Vilka vinklar och riktningar exakt blir det då för varje grupp av paneler?

Du kan lägga alla i en sträng utan optimerare men du kommer att tappa mycket effekt morgon/kväll när solen bara lyser rakt på några av panelerna. Även vår/höst när solen står lågt tappar du.
Mycket av årsproduktionen fås dock mitt på dagen sommarhalvåret och då tappar du inte speciellt mycket timmarna när solen står högt.
Med "symmetrisk" öst/väst går det bra att parallellkoppla dessa som redan föreslagits. Då blir syd över. Att splitta in halva syd är en nödlösning, om det finns passande VR så att syd kan vara själv på en MPPT och öst/väst på den andra skulle det bli bra.
Hej,
Det blir:
6 paneler rakt Ost med vinkel 12 grader
6 peneler rakt Väst med vinkel 12 grader
8 paneler ragt i syd vinker 14 grader

Kan det vara rimligt att dessa ger årlig energi på:
~6700kWh med GoodWe en slinga
~6850kWh med Solaredge
I så fall känns optimerare inte lönt så min egentliga fråga är er "sanitetskommentar" på dessa siffror.. Är det orimligt eller rimligt som ni ser det?

Hittar ingen uppgift om paneleffekt? var bor du?
Med 370Wp får du ca 6500 kWh under förutsättning att det är optimerare eller att inget försvinner pga stränglayouten.

Varför bara en slinga? Du kan inte sätta alla tre parallellt pga olika längd, om du sätter halva syd i serie med ost och halva med väst och sedan parallellt alltihop kommer panelerna begränsa varandra eftersom du har 90, 180 och 270 graders riktning, även om det kompenseras lite av den låga taklutningen.
Alla i serie är också lite obehagligt eftersom sämsta riktningen kommer bestämma effekten. Det skulle kunna fungera men det hade behövt simuleras per timme med t.e.x. pv-sol.

Annars vore Ost/väst parallellt och syd separat bättre.
Datablad på växelriktaren? Fungerar den med 5-8 paneler per MPPT?

T
martin43 martin43 skrev:
Hittar ingen uppgift om paneleffekt? var bor du?
Med 370Wp får du ca 6500 kWh under förutsättning att det är optimerare eller att inget försvinner pga stränglayouten.

Varför bara en slinga? Du kan inte sätta alla tre parallellt pga olika längd, om du sätter halva syd i serie med ost och halva med väst och sedan parallellt alltihop kommer panelerna begränsa varandra eftersom du har 90, 180 och 270 graders riktning, även om det kompenseras lite av den låga taklutningen.
Alla i serie är också lite obehagligt eftersom sämsta riktningen kommer bestämma effekten. Det skulle kunna fungera men det hade behövt simuleras per timme med t.e.x. pv-sol.

Annars vore Ost/väst parallellt och syd separat bättre.
Datablad på växelriktaren? Fungerar den med 5-8 paneler per MPPT?
Hej och tack för din input.
Panelerna är Trina 385W Plus..
Huset ligger i Bleking.
Jag vet inte vilken GoodWe dom levererar men gissar att det är den "billigaste" i nuvarande sortiment för jag ska inte ha något batteri eller annat.
Jag gissar att anledningen till en slinga är att det blir för lite paneler per MPPT om man distribuerar över flera strängar.
Jag ska ta reda på exakt vilken inverter de tänker leverera men jag frågade om det var en eller två slingor och svaret kom direkt, "i ditt projekt är det en slinga som gäller" och jar upplever dom som kunniga. Installatören som var här och mätte taket var mycket noga med mått och han sa direkt att otimiserare hade han hoppat över just pga risken för att fler saker går sönder.. och energin jag får ut blir bara marginellt bättre..
Jag gillar iden med optimerare för då kan jag slippa bry mig om vinklar och måsar..
Det som oroar mig är att dom går sönder hela tiden (enligt detta forum) och tar månader att få bytta (oxå enligt detta forum)..
Jag frågade leverantören varför dom föreslog GoodWe och svaret var "dom flesta kunder brukar uppskatta kortaste återbetalningstid och i ditt fall finns ingen anledning till optimerare om du inte vill nörda in på analyser av resp. panels effekt och funktion" och det är en fullt rimlig kommentar tycker jag.

Så slutsatsen är att min GoodWe antagligen behöver fler än 8 paneler per MPPT...
men som sagt ska rota fram databladet...
Tack!

Säg du vill hellre ha en österrikisk Fronius Symo växelriktare och ingen kina. Du har 20 st 385 Wp paneler och blir 7,7 kWp installerad paneleffekt. En Fronius Symo 6.0-3-M på 6 kW räcker då. Den har 2 st MPPT-ingångar. Den går troligen också att koppla 20 st seriekopplade 385 paneler som är åt 3 olika väderstreck till ena MPPT-ingången, och med den produktionsförlust som du är medveten du då får, men kolla vad det blir för maximal tomgångsspänning. Med Fronius får du litet bättre kvalitet.

Men kolla med denna snabbkoll först med just din paneltyp
https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/Quick#

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.