Hej igen!

Jag har redan en tråd i detta ämne, men delvis pga min egen otydlighet i frågeställningen har vissa svar snarare stjälpt än hjälpt mig. Därför startar jag en ny ren tråd och hoppas jag kan vara tydligare och svaren mer relevanta.

Jag vill börja med att ödmjukt undanbe mig svar som ger råd eller "talar om vad som gäller" utan någon form av källa, hänvisning eller sökbar formulering. Dvs "min farbror har sagt att så här funkade det när han gjorde..." kommer liksom inte ge mig något. Jag behöver hänvisningar till paragrafer, domar regler. Ni kommer förhoppningsvis förstå när ni läser mina frågor.

Bakgrund:
Jag har byggt om ett gammalt vedförråd. Det nya förrådet har blivit något större än det gamla och innehåller numer dessutom en isolerad del för hydrofor och kommande vattenfilter till nyborrad brunn.
Förrådet står nära gräns till grannen, därför införskaffades muntligt medgivande när det första förrådet byggdes för drygt 10 år sedan.
Nu har grannen klagat på att det nya förrådet blev större och vägrar "förnya" sitt medgivande. Han har anmält mig till kommunen som varit här och mätt och inspekterat och beslutat att förrådet kräver bygglov.
För att krångla till det ytterligare ligger fastigheten inom strandskyddsområde. (Jag hittade för ett tag sedan en skrivelse om att om dispens redan finns för huvudbyggnad behövs det inte igen om man bygger i direkt anslutning till huvudbyggnaden. Nu hittar jag inte den skrivelsen och allt jag kan hitta pekar på att dispens enbart gäller för den sökta åtgärden.)

Så här står det i beslutet:

Förutsättningar:
Fastigheten XXX är en bebyggd småhusenhet som ligger utanför detaljplanelagt område och utanför sammanhållen bebyggelse. Fastigheten ligger inom strandskyddsområde, inom värdetrakter för lövskog,inom fornlämningsområde samt inom område för riksintresse för naturvård och friluftsliv.

Inkomna synpunkter:
Synpunkter från fastighetsägare har kommit in. Fastighetsägaren uppför förrådet på samma plats som det tidigare stått ett mindre förråd. Detta förråd byggdes för ca 10 år sedan och för detta förråd finns ett muntligt medgivande från grannen. Fastighetsägaren menar att eftersom han bygger det nya förrådet på samma plats som det gamla och att grannen varit medveten om att han planerade att göra detta,borde medgivandet som grannen gav för 10 år sedan gälla. Fastighetsägaren anser därför att han inte behöver ett nytt medgivande. Fastighetsägaren anser även att förrådet inte är avsett att vara konstruerat så att människor kan uppehålla sig där. Utrymmet är för litet och det är utlyftbara luckor istället för dörrar*, vilket försvårar användandet av utrymmet för något annat än plats för brunnsutrustning. Förrådet är således inte avsett för människor att uppehålla sig i och borde därför inte kräva bygglov.

Bedömning:
Vår bedömning är att förrådet har uppförts utan lov och att det är lovpliktigt som nybyggnad enligt 9 kap. 2 § PBL. Vår bedömning är att förrådet kräver bygglov. Vi gör bedömningen att förrådet kommer att hamna närmare fastighetsgränsen än 4,5 meter. Därför måste bygglov sökas för åtgärden. Storleken på förrådet är 6,7 m2 och mellan 1,3 och 1,7 meter i takhöjd.** Vi bedömer att utrymmet är tillräckligt stort för att betraktas som en byggnad. Enligt 1 kap. 4 §PBL definieras en byggnad som en varaktig konstruktion som består av tak eller tak och väggar,som är varaktigt placerad på mark och är konstruerad så att människor kan uppehålla sig iden. I ett rättsfall har Mark-och miljööverdomstolen, MÖD, bedömt att en fristående altan var att betrakta som en byggnad. Utrymmet under altanen uppfyllde inte svensk standards krav på rumshöjd. Domstolen ansåg dock att ett utrymme inte behöver vara mätvärt enligt Svensk Standard för att konstruktionen ska vara avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den (MÖD 2015-05-21 mål nr P 8356-14).
I flera rättsfall har MÖD bedömt att vilken avsikt byggherren har med användningen av byggnadsverkets utrymmen inte har någon betydelse för om byggnadsverket bedöms vara en byggnad eller inte(MÖD 2015-05-21 mål nr P 8356-14, MÖD 2016-10-18 mål nr P 11268-15, MÖD 2021-02-12 mål nr P 9976-20).
Utifrån rättsfallen och riktlinjer från Boverket gör vi bedömningen att förrådet uppfyller definitionen av en byggnad.
Fastigheten ligger inom strandskyddsområde och eventuellt kan strandskyddsdispens behöva sökas,hos miljöenheten, för åtgärden.
Enligt 11 kap. 5 § PBL ska miljö-och byggnämnden pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa eller besluta om en påföljd enligt detta kapitel så snart det finns anledning att anta att någon inte har följt en bestämmelse i denna lag, i föreskrifter, domar eller andra beslut som har meddelats med stöd av lagen eller i EU förordningar som rör frågor inom lagens tillämpningsområde.
Att påbörja en byggnation utan bygglov eller startbesked är en överträdelse av plan och bygglagen och en byggsanktionsavgift tas ut med stöd av 11 kap. 51-53 §§ PBL.
Byggsanktionsavgiften beräknas med stöd av 9 kap. 6 §p.2 PBL.Byggsanktionsavgiftens storlek utgår ifrån sanktionsarean, i det här fallet 6,7m2.
Sanktionsavgiften är uträknad till tolvtusen sjuttiofem (12075) kr

* Utrymmet för brunnsutrustningen har luckor, vedförrådesdelen har en helt öppen sida.
** De här måtten stämmer inte helt med min uppfattning. Jag kommer mäta om. Meddelar resultat efter helgen.

Jag har många frågor men jag börjar med några:

- Vad är det egentligen som gör att bygglov krävs? Är det att åtgärd inom 4,5 meter från tomtgräns utan grannens medgivande kräver bygglov? Eller är det att förrådet är en byggnad? Eller är det både och?

- Går det att hitta några konkreta måttangivelser eller andra kriterier för när en byggnad blir en byggnad? "Vara avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den" är ju inte direkt någon exakt vetenskap. Det finns (olika ) takhöjder angivna i både Svensk Standard och hos Boverket, men domstolen i altandomen "ansåg dock att ett utrymme inte behöver vara mätvärt enligt Svensk Standard för att konstruktionen ska vara avsedd...." Så vad är det som bestämmer om ett utrymme ÄR "konstruerat bla bla bla..." och därmed är en byggnad?
- Finns det några domar där man kommit fram till att det anmälda objektet INTE är en byggnad? Tänker att man därigenom kan finna hur stort ett förråd får vara innan det blir en byggnad. Hur hittar jag sådana domar? De måste ju finnas...

- Flera i den första tråden hävdar att grannens medgivande inte behövdes för det förra förrådet, och inte behövs för det nya. Var finns de regler som beskriver hur stort ett förråd måste vara för att grannes medgivande krävs?

- Angående strandskyddsdispens: Om bara delar av tomten ligger inom 100 meter från sjön, måste dispens sökas om förrådet hamnar på en del av tomten som är mer än 100 meter från sjön?

Jag tror jag nöjer mig där så länge. Fler frågor kommer efter helgen. Och fler frågor kommer säkert beroende på vilka svar jag eventuellt får. :rofl:

Ha en go lördag! :beer:
ToRy

Länk till förra tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/grannj-l.475011/

• Gilla
knap3 och 1 till
  • Laddar…
Kan du förtydliga några saker ? Det är lättare att ge ett bra svar då.
Hur stor skillnad är det på det gamla och det nya förrådet? Hur mycket area har tillkommit och hur mycket högre är det? Är det stor skillnad på ny och gammal fasad? Ligger det i fastighetsgräns eller en bit ifrån? Hur långt från vattnet ligger förrådet? Hur långt från befintlig byggnad ligger förrådet?

Om du inte redan har maxat arean för friggebod(ar) och attefallshus på fastigheten, så är det avståndet till gräns som gör att du behöver bygglov. Ja, och strandskyddsdispens om du tänker uppföra den helt eller delvis inom strandskyddsområdet.

• Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Först ett par ytterligare detaljer som framgår i den andra tråden men som jag glömde i första inlägget här:
Det är icke detaljplanerat område.
Det är sammanhållen bebyggelse men det är bara 5 hus i den här klungan.

Här kommer ett par bilder:

Ett hus och vedskjul med presenning, staket, grävmaskinsarbete, och en satellitdisk i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett gult hus, trädäck, röd byggnad bakom, träd, blå himmel och en del av en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det röda huset i bakgrunden är grannens, det gula är mitt. Staketet står precis i tomtgräns.

På den nedre bilden har jag i princip grannens siktlinje ner mot stranden bakom mig. På den sidan av grannens hur uppehåller han sig aldrig någonsin, han har inga planteringar där, altanen ligger på andra änden av huset (dvs han har sjöutsikt förbi andra sidan av mitt hus) och dessutom står det trän och buskar i siktlinjen bakom mig som tillhör en tredje granne.
Inget av det här påverkar såklart sakfrågan, men visar vilken minimal störning förrådet har på grannens vardag, speciellt om man betänker att det redan stått ett förråd där i tio plus år, om än ett något mindre.

Betongplattan och muren som förrådet står på och vid är en gammal rest från när tidigare ägare hade tänkt bygga ut. När kommunen mätte höjden på förrådet utgick man från betongplattans överkant, vilket till och med jag kan tycka var generöst. Jag behövde inte ens påpeka att marknivån har varit och kommer återställas till i princip samma nivå som plattans överkant, vilket är sant.

• Gilla
Unmani och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Kan du förtydliga några saker ? Det är lättare att ge ett bra svar då.
Hur stor skillnad är det på det gamla och det nya förrådet? Hur mycket area har tillkommit och hur mycket högre är det? Är det stor skillnad på ny och gammal fasad? Ligger det i fastighetsgräns eller en bit ifrån? Hur långt från vattnet ligger förrådet? Hur långt från befintlig byggnad ligger förrådet?
Absolut!

Det gamla förrådet var kanske två decimeter indraget från betongplattans kant på de två sidor vi ser på den övre bilden, plus ett par decimeter högre. Så kanske en kvadratmeter större...? Det är ju såklart en märkbar skillnad, men i stort sett betyder det bara att grannen ser mer eller mindre av vårt hus. Och som ni ser är det inte mycket han ser av förrådet över staketet. Höjden upp till "taknock" (heter det taknock på ett sådant tak...?) är 179 cm.
De som i förra tråden hävdar att jag får bygga om mitt befintliga förråd och göra det större, verkar av kommunens bedömning att döma ha fel. Om det sedan har att göra med att kommunen i dagsläget anser att det är en byggnad låter jag vara osagt. Enligt kommunen behövs ett nytt medgivande om man ändrar något, eller om man river helt och bygger likadant igen.

Fasaden på det gamla förrådet var ful, oregelbunden, omålad, väderbiten och hade mellanrum mellan brädorna. Grannen hade som argument för att han INTE ville ha det nya förrådet för att "det ser ju likadant ut som huset"... :rofl:. Ja, det kommer vara snyggare och smälta in bättre, är det något negativt...? :rolleyes:

Staketet är tomtgräns och det är ca 70 cm till baksidan förrådet. Mellan förråd och mitt hus är det ungefär 1,5 meter. Avstånd till grannens hus har jag inte mätt men kanske 10-15 meter?

Från hörnet på förrådet till strandkanten är det 85 meter. När det är lågvatten är det nog 130 meter. ;)

Tack för responsen! Hoppas den nya informationen ger lite klarhet. (y)

• Gilla
Mattias Jonasson och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om du inte redan har maxat arean för friggebod(ar) och attefallshus på fastigheten, så är det avståndet till gräns som gör att du behöver bygglov. Ja, och strandskyddsdispens om du tänker uppföra den helt eller delvis inom strandskyddsområdet.
Om jag inte fattat fel så faller allt som har med friggebod och attefall att göra då det är icke detaljplanerat?

Det här med avstånd till gräns och bygglov om jag inte har medgivande har jag förstått, men gäller det bara om förrådet anses vara en byggnad? Om det inte skulle vara en byggnad, behöver jag bygglov ändå, behöver jag ens medgivande? Det verkar inte så på svaren i den andra tråden men jag har fortfarande inte kunnat läsa mig till det i några regler.
Samma sak med strandskyddsdispens; behövs dispens om förrådet inte skulle anses vara en byggnad?

Jag kan ju också förtydliga att jag har inga problem med att sänka takhöjden om det skulle innebära att förrådet då INTE skulle anses vara en byggnad och om det skulle innebära lättnader i något av ovanstående. Därför hade det varit väldigt intressant att veta var gränsen går mellan byggnad och inte byggnad. Men den gränsen - om den existerar i konkret form - har hittills undgått mig.

Tack för svaret!

Jag kan ju tycka att det borde inte vara så förbannat svårt att skriva ner i ett regelverk att om takhöjd inre/yttre är över X/Y meter och/eller ytan är större än Z kvm är det en byggnad, annars inte. Det verkar nu som att bedömningen är väldigt godtycklig, det hänger på den enskilde kontrollanten från kommunen. Och jag som medborgare kan inte veta hur stort jag får bygga, jag får bara i efterhand reda på om jag byggt för stort eller inte. Det är ju så jäkla bakvänt.
Eller så måste jag i förhand söka bygglov oavsett, vilket kostar pengar och tid som de flesta av oss helst undviker om vi kan.

• Gilla
kilank och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Har kommunens avdelning för bygglov öppet hus någon timme i veckan eller någon annan möjlighet att prata med en bygglovshandläggare om vad du behöver ändra för att du ska få ha kvar förrådet?

T ToRy skrev:
Jag kan ju tycka att det borde inte vara så förbannat svårt att skriva ner i ett regelverk att om takhöjd inre/yttre är över X/Y meter och/eller ytan är större än Z kvm är det en byggnad, annars inte.
Problemet är väl att det inte är de exakta måtten som är det intressanta jämnt utan hur något upplevs på plats, t.ex. är den upphöjda terrassen utförd på ett sånt sätt att den upplevs som en störande utökning av husets storlek eller inte.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Japp! Har precis pratat i en halvtimme med en ytterst hjälpsam bygglovshandläggare och fem minuter med en expert på strandskydd. Tyvärr kan ingen ge några konkreta svar vad gäller mått, storlekar och så vidare. Tyvärr var den ansvarige bygglovshandläggaren i just mitt ärende inte inne idag, vilket ju förmodligen hade underlättat lite grann. Men jag fick i alla fall svar på några frågor och hoppas få fler svar på onsdag när ansvarige ska vara inne.

Det här har jag fått reda på i alla fall:

- Exakt vad bedömningen att förrådet är en byggnad är grundat på kunde inte handläggaren säga, där behöver jag prata med den ansvarige.
- Likadant med vilka mått som betyder att det är en byggnad och vilken sänkning som skulle behövas för att få det att bli en icke byggnad.
- Strandskyddsexperten sade ungefär samma sak angående krav på dispens, det görs en bedömning huruvida dispens behövs i varje specifikt fall. Men det verkar eventuellt, kanske, möjligen som att dispens inte behövs om objektet inte anses vara en byggnad. Med lite tur... :rolleyes:
- OM jag nu kan bygga om och jag får det av bygglovsavdelningen klassat som en icke byggnad kommer strandskyddsfolket inte ta med det i deras bedömning av huruvida det är en byggnad eller ej. Det kan alltså bli så att förrådet både är en byggnad och inte är en byggnad. Något av ett Schrödingers förråd alltså. Helt vansinnigt... :thinking:
- Det är fortfarande oklart om jag behöver grannens medgivande om förrådet skulle klassas om en icke byggnad.
- Om jag blir tvungen att riva och bygga upp på annan plats som är mer än 4,5 meter kommer jag troligen slippa bygglov men behöva dispens.

Så långt har jag i princip inte fått reda på något alls som jag inte redan visste, vilket inte är mycket....

Men något matnyttigt fick jag i alla fall reda på. Min enda utväg just nu är inte att söka bygglov i efterhand.
- Om jag river förrådet slipper jag sanktionsavgiften. Bra början.
- Jag kan skicka in en bygglovsansökan med lägre mått och skriva att jag vill ha beslut om att det INTE är en byggnad och därmed inte kräver bygglov och om beslutet går min väg kostar det inget då inget bygglov beviljats. Jag skulle däremot då ha ett beslut om att förrådet är bygglovsbefriat och grannen kan klaga hur mycket han vill. Men, det hänger ju fortfarande på huruvida en icke byggnad ändå kräver medgivande.

Så vägen framåt då? Well, jag hoppas få tag på "min" handläggare på onsdag och förhoppningsvis få några fler svar.
Får jag svar som möjliggör en vettig ombyggnad av förrådet för att skicka in en bygglovsansökan om att jag inte vill behöva bygglov så gör jag det.

Annars vete fan. Jag har kollat på alternativa placeringar för filtret - vilket ska stå tillsammans med hydroforen i den "stängda" delen av förrådet - som ju är det som högst troligt kommer kräva en viss höjd på förrådet, och kommit fram till att jag kanske skulle kunna få in det i den låda som skymtar under fönstren på huset. Det blir inte lätt men det kan gå. I så fall kan jag i princip sänka förrådet till marken. Vilket skulle vara enormt opraktiskt. Eller så smäller jag upp det gamla fula vedförrådet igen. Men det får jag väl inte heller göra... :rolleyes:

Fortsättning följer... (y)

• Gilla
  • Wow
Emil.P och 7 till
  • Laddar…
Verkar vara lite som köp en lott beroende vem man talar med.Bygger ett förråd som ska ersätta en bod och enligt handläggaren var det inga problem om jag river boden och håller mig inom 15kvm.har sparat mailet från handläggaren om det skulle bli frågor i framtiden.

• Gilla
39x
  • Laddar…
BirgitS
T ToRy skrev:
Jag har kollat på alternativa placeringar för filtret - vilket ska stå tillsammans med hydroforen i den "stängda" delen av förrådet - som ju är det som högst troligt kommer kräva en viss höjd på förrådet, och kommit fram till att jag kanske skulle kunna få in det i den låda som skymtar under fönstren på huset.
Det går inte att göra en halvmeter djup grop och placera just det som är högst i gropen?
Man får förändra marknivån med en halvmeter utan marklov.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
.Bygger ett förråd som ska ersätta en bod och enligt handläggaren var det inga problem om jag river boden och håller mig inom 15kvm.har sparat mailet från handläggaren om det skulle bli frågor i framtiden.
Låter som en friggebod?

BirgitS BirgitS skrev:
Låter som en friggebod?
Kan man kanske kalla det,Ibland blir väl det lite konstigt det här med förråd.När blir det ett cyckelförråd eller förrådsbyggnad vad är skillnaden?Är det storleken på förrådet eller spelar det ingen roll?fick bara svar att river du boden (7kvm) och bygger ett förråd så behövs det inget bygglov.Tänkte på TS att spara det som man kommer överens om.

• Gilla
kilank
  • Laddar…
T ToRy skrev:
- Angående strandskyddsdispens: Om bara delar av tomten ligger inom 100 meter från sjön, måste dispens sökas om förrådet hamnar på en del av tomten som är mer än 100 meter från sjön?
Svar nej. Det enda som är relevant är om det du vill bygga ligger inom strandskyddslinjen (100 meter från sjön)

Fastigheten XXX är en bebyggd småhusenhet som ligger utanför detaljplanelagt område och utanför sammanhållen bebyggelse. Fastigheten ligger inom strandskyddsområde, inom värdetrakter för lövskog,inom fornlämningsområde samt inom område för riksintresse för naturvård och friluftsliv.

När den där texten finns och alla underbara ord som skyddsområde fornlämningar riskintresse... blir det bedsamma 5gng jobbigare... enklaste är att kasta in 2tändstickor.. så blir iaf en part nöjd

• Haha
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.