13 652 läst ·
40 svar
14k läst
40 svar
När betala hantverkare?
Nä, inte jag heller.hantverkare1 skrev:
Jag länkade för att visa på att svarta listan finns och på vilka frågor som verkade stå till grund för en registrering av "dålig kund".
Det är ju inte ens säkert att dom gjort någon lista än, jag antar att dom vill ha in lite material att verkligen göra en lista av. Om den sen kommer vara publik, dold eller hur återstår ju att se.
Hur dold den än blir så lär den ju förr eller senare läcka ut, och kanske skapa ett ramaskri.
Polisen lyckades ju vare sig med sina register över Romer eller med dold facebook-grupp.
Annars tycker jag att en sådan här lista är en logisk konsekvens av det samhälle vi har idag. Hantverkare lurar kunder, kunder lurar hantverkare.
Överallt blir människor och firmor lurade och alla vidtar alltmer mått och steg för att slippa ta förlusterna.
Det blir liksom allteftersom hårdare och hårdare, jag tror det är ökande generell anonymitet i samhället och minskande moralisk kompass som står bakom mycket av detta.
Listan är helt klart problematisk ur något slags etiskt perspektiv.
Men skulle den fungera klockrent, dvs endast "skurkar" som figurerar där så skulle jag applådera den.
Jag ogillar att folk inte gör rätt för sig, och det drabbar alla oss hederliga - med högre priser och större misstänksamhet.
Så kunde listan råda bot på det - fine.
Problemet är den rättsosäkerhet och godtycklighet som den troligen också innebär.
Ja förutom legala aspekter såsom bl.a PUL.
När jag har haft hantverkare. då har jag betalat när jobbet varit klart.
Har aldrig behövs påtala detta eller betalat materiel i förväg.
Har även haft jobb som dragit ut på tiden pågrund av mej då jag ska göra vissa arbeten själv i mellan,
de har aldrig ens sagt att jag ska betala något mitt i jobbet.
Vid specialbeställda materiel då kan man betala endel av varan (hur mycket man ska betala i förväg är svårt att säga men runt 30%), men absolut inte hela.
hela kostnaden för det specialbeställda betalar man tidigast när den levererats hem till dej.
Accepterar inte hantverkaren detta då, skulle jag se mej om efter en ny.
Jag skulle aldrig betala för arbete i förväg.
Däremot om det är ett stort jobb som pågår under lång tid så kan man betala för arbete som är utfört.
Ps. har däremot råkat ut för att ett företag jag anlitat har tagit kreditupplysning på mej...
Har aldrig behövs påtala detta eller betalat materiel i förväg.
Har även haft jobb som dragit ut på tiden pågrund av mej då jag ska göra vissa arbeten själv i mellan,
de har aldrig ens sagt att jag ska betala något mitt i jobbet.
Vid specialbeställda materiel då kan man betala endel av varan (hur mycket man ska betala i förväg är svårt att säga men runt 30%), men absolut inte hela.
hela kostnaden för det specialbeställda betalar man tidigast när den levererats hem till dej.
Accepterar inte hantverkaren detta då, skulle jag se mej om efter en ny.
Jag skulle aldrig betala för arbete i förväg.
Däremot om det är ett stort jobb som pågår under lång tid så kan man betala för arbete som är utfört.
Ps. har däremot råkat ut för att ett företag jag anlitat har tagit kreditupplysning på mej...
Du skall inte betala något i förskott. Men för att underlätta för hantverkaren kan man dela upp betalningen, som någon tidigare skrev. Vid vissa delmål så får de en viss % av slutsumman.
Sök på allabolag.se och kolla hur det går för företaget.
Sök på allabolag.se och kolla hur det går för företaget.
Jag har problem med att få betala mina hantverkare!
En faktura var på 72k och den fick jag betalat 9månader efter slutfört arbete ha ha!
Flera påtryckningar per månad då jag ville komma vidare och veta vart jag var i budgeten!
Tydligen rätt vanligt när jag hörde mig för!
En faktura var på 72k och den fick jag betalat 9månader efter slutfört arbete ha ha!
Flera påtryckningar per månad då jag ville komma vidare och veta vart jag var i budgeten!
Tydligen rätt vanligt när jag hörde mig för!
Nu håller vi på att relina husen i vår förening, 79lgh med en kontraktsumma på knappt 2 milj. Där har de delat upp faktureringen. i olika delat samt att jag håller inne några % tills besiktning är klar. Men jag tycker det är självklart att dela upp betalningen när det är ett så stort projekt.
Jag förstår att de inte vill ligga ute med hela kostnaden.
men när det rör sig om badrum så skulle jag inte betala något i förskott. Om en hantverkares hela ekonomi hänger på ett badrum, så kanske man ska kolla över sin ekonomi...
Jag förstår att de inte vill ligga ute med hela kostnaden.
men när det rör sig om badrum så skulle jag inte betala något i förskott. Om en hantverkares hela ekonomi hänger på ett badrum, så kanske man ska kolla över sin ekonomi...
Framförallt bör man som kund fundera ett varv till över om det är speciellt smart att anlita en hantverkare vars ekonomi hänger på just ditt badrum. Tänk om något blir fel, finns det pengar i firman att rätta till det då? Knappast...
Nej, aldrig förskottsbetalning!
Nej, aldrig förskottsbetalning!
Många tomtar i denna tråd. Givetvis betalas en liten del i förskott (säg 10-20% kanske) vid större jobb. Inget konstigt eller farligt med det, så länge man anlitar seriösa och välrenommerade hantverkare.
Det var det dummaste jag har hört, ”givetvis betalas en liten del i förskott”. Visst kan man avtala om ett sådant förförande om man vill. Skulle dock råda att betala Det som är upparbetat.Polaren Per skrev:
Redigerat:
Är det en liten firma kan man förstå att en del betalas innan jobbet är klart. 6 veckors arbete för 2 - jag betalade 1/3 varannan vecka - då ingick även material. Men är det en stor firma betalar jag först när arbetet är klart. Att förskottsbetala skulle jag inte göra.
Det du beskriver är ju mer likt en lyftplan, vilket är relativt vanligt vid lite större entreprenader.
Då betalar man vid vissa tidpunkter för redan utfört arbete samt levererat material. Men alltså inte i förskott.
Jag ser väldigt misstänksamt mot betalningar i förskott, om det nu inte skulle vara så att beställaren har typ kronofogdeanmärkningar, för då kan jag förstå den konstruktionen.
Då betalar man vid vissa tidpunkter för redan utfört arbete samt levererat material. Men alltså inte i förskott.
Jag ser väldigt misstänksamt mot betalningar i förskott, om det nu inte skulle vara så att beställaren har typ kronofogdeanmärkningar, för då kan jag förstå den konstruktionen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har alltid haft med en rad på mina offerter som lyder...
- Emotser 50% vid arbetets start och slutlikvid senast 10 dagar efter arbetets slutförande.
Detta av den enkla anledningen att OM jag känner mig osäker på kundens eventuella betalningsförmåga och de godkänner offerten så har jag möjlighet att rädda hem åtminstone en del av pengarna för jobbet jag lovat utföra.
Däremot har jag faktiskt aldrig utnyttjat denna möjlighet under de 14år jag varit verksam som egenföretagare.
Dock har jag varit med om att det dykt upp pengar på kontot ett par ggr som visat sig vara från kunder som självmant betalat in de 50% utan att ens fått en delfaktura. Hehe
Oftast fakturerar jag inte en krona förrän arbetet är avslutat och kunden är nöjd.
Vid större renoveringar brukar vi kommunicera hur vi gör och det kan vara allt från en gång varannan vecka eller en gång i månaden beroende på mängderna material och inredningar där det springer iväg i stora summor och varför ska den lilla egenföretagaren agera bank...
- Emotser 50% vid arbetets start och slutlikvid senast 10 dagar efter arbetets slutförande.
Detta av den enkla anledningen att OM jag känner mig osäker på kundens eventuella betalningsförmåga och de godkänner offerten så har jag möjlighet att rädda hem åtminstone en del av pengarna för jobbet jag lovat utföra.
Däremot har jag faktiskt aldrig utnyttjat denna möjlighet under de 14år jag varit verksam som egenföretagare.
Dock har jag varit med om att det dykt upp pengar på kontot ett par ggr som visat sig vara från kunder som självmant betalat in de 50% utan att ens fått en delfaktura. Hehe
Oftast fakturerar jag inte en krona förrän arbetet är avslutat och kunden är nöjd.
Vid större renoveringar brukar vi kommunicera hur vi gör och det kan vara allt från en gång varannan vecka eller en gång i månaden beroende på mängderna material och inredningar där det springer iväg i stora summor och varför ska den lilla egenföretagaren agera bank...
Klicka här för att svara