Är det ett komplett badrum med urrivning och inköp av allt så tycker jag att man kan göra upp en plan på inbetalningar.
tex dela i 4 delar, 1betalning för rivning, 1 för återställning och spackling, 1 för kakel / klinker och tätskikt, och 1 slutbetalning, betalningarna ska då ske direkt när delfakturan lämnas över.
Har man gjort upp om fastpris så får man kolla så man inte överfakturerar om det ska nyttjas ROTavdrag

Kanske ska man som kund hålla inne med 10-20% av slutsumman för att säkerställa att allt blir klart.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Personligen har jag med en rad på mina offerter där det står att 50% ska betalas i samband med att arbetet påbörjas och resterande summa när arbetet är slutfört och godkänt...
Dock har jag aldrig fakturerat en krona förrän jobben är färdiga och godkända av kunderna.
Vill dock ha med raden för att om jag känner en osäkerhet i kundens betalningsförmåga så har jag möjlighet att iaf rädda en del.
Däremot är det oftast så att redan innan man skickar offert så har man känt av personen i fråga så pass bra så man tackat nej direkt och kanske är det därför man sluppit använda sig av detta med förskottsbetalning. ;)

Jag har dock råkat ut två ggr för att det helt plötsligt ramlat in pengar på kontot utan jag visst vad det varit och då visade det sig att kunderna självmant utan att ha blivit fakturerade satt in hälften av offertbeloppet i förskott. :P

Som någon säger... seriösa företag har ju kredit i upp till iaf 30 dagar så det behövs oftast inget förskott på jobb mindre än den tiden.
Men visst.. sen finns det ju tillfällen som blir mindre kul som t.ex tank77 skriver om. :(
 
Ifall man bygger ett hus till en kund och riskerar konkurs ifall kunden ej betalar, gör man inte en UC innan??

Jag betar inte en krona vis start, har stått i kontrakt men jag betalar antingen när allt är klart eller en delmängd i mitten. Litar inte en sekund på en hantverkare jag inte känner, och tänker inte bli blåst.
 
O
Jag tycker det är intressant, varför ska jag som kund betala något i förskott? Hur ska jag kunna veta att hantverkaren är seriös?
Men är det ett stort jobb, så tycker jag det är okej att betala vid olika tillfällen i bygget.
Men jag skulle inte betala nånting i förskott. Om det är väldigt mycket material så kanske man kan betala den fakturan när materialet finns hos mig. Men man måste ta lite risker som hantverkare, tyvärr. Men på samma sätt tar vi som kunder en risk vi kan ha råkat anlita en byggare som är som klippt och skuren för alla dessa byggfuskprogram.... Då förlorar vi alla pengar....

såg ett intressant ordspråk en gång på en krog....
-Du vill ha kredit mig icke ge kredit
-Du blir sur, jag ger kredit , du icke betala.
-Bättre du blir sur...

Det går åt båda hållen. Men visst man tar en risk som hantverkare. Det vore intressant å se hur många hantverkare som blivit blåsta och sen tvärtom...
Det finns inget program som heter Sveriges värsta kunder....
 
tank77 skrev:
Efter ett tag visar det sig att kunden inte har några pengar att betala med vilket innebär att snickaren får såga upp sin två nyanställda och förlorar 300 000 kr på material och timmar.
Problematiken i all ära, men jag kan tycka det är lite väl drastiskt att såga upp sina anställda..
Det skulle iof lösa problemet med löner som måste betalas ut, samt att lagom stora slicear av de nyanställda skulle kunna bli fina stekar så man får mat på bordet!
:thumbup:
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Det finns inget program som heter Sveriges värsta kunder....
Tycker inte heller man skall betala något i förskott som kund.
Det finns däremot en "Svarta listan" numer på kunder som sätter i system att inte betala överhuvudtaget. Det är tidningen DMH som tagit initiativet till denna lista.
 
Jag råkade också läsa DMH's registrering av dåliga kunder, undrar om det är lagligt?
Någon kan ju bli kränkt.......
 
Det finns en viss del av befolkningen som är oärligt, som inte drar sig för att lura sina medmänniskor. Det finns dock ingen anledning att tro att alla oärliga blir hantverkare. Några är naturligtvis kvar på andra sidan, som kunder.

Om man är hantverkare som bör man av ren självbevarelsedrift inte satsa hela sitt företags existens på en enda affär. Då måste man åtminstone göra en kreditupplysning, men ännu hellre se till att det finns nån slags bankgaranti.
 
  • Gilla
Anonymiserad 23608 och 1 till
  • Laddar…
Har också hört att DMH skulle dra igång en svarta listan, bra tycker jag.
Jag som är verksam på en mindre ort har rätt bra kontakt med övriga hantverkare här, vi varnar varandra när det är skojarkunder i farten.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nino skrev:
Har också hört att DMH skulle dra igång en svarta listan, bra tycker jag.
Jag som är verksam på en mindre ort har rätt bra kontakt med övriga hantverkare här, vi varnar varandra när det är skojarkunder i farten.
Vad skulle en sådan lista bara sig på? Hantverkarens ensidiga åsikt, betalningsanmärkningar trots fastställd dom i HD eller vad.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
[länk]
Jag hittar ingen lista?
 
hantverkare1: skulle tro att man måste vara medlem eller nått sånt, kanske köpa tjänsten eller om det kommer att publiceras i tidningen så man måste ha en prenumeration

Nimajneb: nej, hantverkarens ensidiga åsikt tycker jag inte verkar så bra... Som det står, kunder som håller inne med betalning trots godkänd slutbesiktning.
DMH har ju ett väldigt stort ansvar, måste kolla noga så att inga kunder som skött sig drabbas... Är ju inte så bra att en kund blir uthängd på nätet bara för att man har olika åsikter....
 
nino skrev:
hantverkare1: skulle tro att man måste vara medlem eller nått sånt, kanske köpa tjänsten eller om det kommer att publiceras i tidningen så man måste ha en prenumeration

Nimajneb: nej, hantverkarens ensidiga åsikt tycker jag inte verkar så bra... Som det står, kunder som håller inne med betalning trots godkänd slutbesiktning.
DMH har ju ett väldigt stort ansvar, måste kolla noga så att inga kunder som skött sig drabbas... Är ju inte så bra att en kund blir uthängd på nätet bara för att man har olika åsikter....
Det är ju självklart när man tänker efter, var sjukt trött när jag skrev innan.
Naturligtvis kan dom inte ha en helt öppen lista med privatpersoner som inte skött sig.
Är säkert olagligt dessutom, typ registrering som med romerna i skåne eller kränkning eller nått.
 
hantverkare1 skrev:
Är säkert olagligt dessutom, typ registrering som med romerna i skåne eller kränkning eller nått.
Det där registret har lika stor chans som en snöboll i helvetet att klara en PUL-granskning. (Vilket är min egen uppfattning, egentligen helt utan grund).

Det här är också intressant: "Ja, du har rätt till skadestånd om dina personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen och detta har lett till skada eller kränkning av din personliga integritet."
http://www.datainspektionen.se/frag...r-behandlas-i-strid-med-personuppgiftslagen-/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.