Eldar med pellets sept-maj i en Extuna -84 och kör elpatron på sommaren.

Min panna drar nu när jag startat upp den en säck pellets per dygn.
Kan tycka det är mycket när man jämför med andra.

När är en panna att anses som slut egentligen?
 
30 år brukar man räkna med. Med tanke på att din är 24 år är jag övertygad om, att om du byter, då får du en effektivare panna. Då kommer din förbrukning att minska betydligt. ;)
 
Kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag såg att du frågat även på Pellets.info.

Kan du fråga de där tomtarna på Pellets.info hur lång tid man ska behöva vänta på att få sin registrering på forumet antagen? Jag registrerade mig för flera dagar sedan men har fortfarande inte blivit godtagen.

Har köpt panna och brännare begagnat och har MASSOR med frågor!

:)
 
Immobil skrev:
30 år brukar man räkna med. Med tanke på att din är 24 år är jag övertygad om, att om du byter, då får du en effektivare panna. Då kommer din förbrukning att minska betydligt. ;)
Pannans effektivitet är inte beroende på åldern. En gammal panna med rätt inatälld brännare är inte märkbart sämre än en ny. Att köpa ny panna för att höja effektiviteten har jag svårt att tro att det lönar sig.
 
Tyvärr finns det ingenstans i tabellen jämförelser med gamla pannor. I andra tester som ÄFAB gjort, är skillnaderna mycket små.

Med en väl justerad gammla panna (obs ej dåligt justerad gammal panna!) kommer man upp i ung. samma verkningsgrad. Ja, om brännaren och pannan passar ihop någorlunda i alla fall.
 
Skillnaden i effektivitet på en gammal panna och en ny motsvarar i stort sett värme förlusterna ifrån pannkroppen.

En ny panna är mycket bättre isolerad än en gammal.

Har man nytta av den spillvärme som den gamla pannan läcker ut i omgivningen så finns ingen "värmeförlust".

Resten av förlusterna beror oftast på otät panna,som oftast går lätta att åtgärda och mycket sot/aska som inte är lika lätt att få bort som i en nyare panna.
 
injonil skrev:
Kan du fråga de där tomtarna på Pellets.info hur lång tid man ska behöva vänta på att få sin registrering på forumet antagen? Jag registrerade mig för flera dagar sedan men har fortfarande inte blivit godtagen.

Har köpt panna och brännare begagnat och har MASSOR med frågor!

:)
Det kan ta allt från någon timme till flera veckor.......:(:mad:

Allt beror på hur aktiv vår admin är........och ibland är han inte speciellt aktiv.......

Bristen är påtalad ett antal gånger, via mejl och inlägg på forumet, men inget händer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.