Har björkved som legat kapat i 1m längder, staplad ute, utan tak, i ca 1,5 år. Hur vet man om det för sent/dåligt att kapa upp o klyva?

Den har väl tappat lite i bränslevärde men den brinner ju fortfarande. Klyv, elda och njut!

• Gilla
Robin Lindberg och 16 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den har väl tappat lite i bränslevärde men den brinner ju fortfarande. Klyv, elda och njut!
Jag har hört detta innan, men aldrig är det någon som kan förklara var denna energi tar vägen...

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
När ved ruttnar omvandlas den lagrade energin i träet till olika former av energi och material, huvudsakligen genom biologiska processer när mikroorganismer som svampar och bakterier bryter ner veden.

Under nedbrytningen frigörs en del av energin som värme. Detta sker när mikroorganismerna bryter ner träets cellulosa och lignin och själva använder energin för sina livsprocesser. Utöver det använder mikroorganismerna energin för att bygga upp sina egna kroppar (biomassa), vilket innebär att energin lagras i deras celler.

När mikroorganismerna bryter ner träets organiska material, frigörs kol som koldioxid (CO₂) och ibland metan (CH₄) om nedbrytningen sker i syrefattiga miljöer. Detta är en form av kemisk energi som släpps ut.

Dessutom omvandlas en del av det organiska materielet till näringsämnen som kväve och fosfor, vilka lagras i jorden och kan användas av växter.

• Gilla
FaffeF och 68 till
  • Laddar…
E Esson1603 skrev:
Har björkved som legat kapat i 1m längder, staplad ute, utan tak, i ca 1,5 år. Hur vet man om det för sent/dåligt att kapa upp o klyva?
Kapa den och titta på snittet. Känn om det är mjukt och ruttet? Den kommer att ge värme när du eldar den. 1,5 år borde den inte hinna ruttna så mycket på. Ofta blir den för skräpig för att man skall vilja ha den inne innan det blir ett problem att elda den.

• Gilla
Grönamarie och 3 till
  • Laddar…
galento
Har eldat väldigt dålig björk , det funkar.

Vedträn av björk staplade på varandra, potentiellt av sämre kvalitet enligt forumdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
När mikroorganismerna bryter ner träets organiska material, frigörs kol som koldioxid (CO₂) och ibland metan (CH₄) om nedbrytningen sker i syrefattiga miljöer. Detta är en form av kemisk energi som släpps ut.
Det avges också lite biologisk skapad kolmonoxid vilket har orsakat dödsfall på tex. fartyg som transporterat massaved och flisved för värmeverken när det har varit i mycket dåligt ventilerade lastutrymmen.

med andra ord bör man vara lite försiktig att kliva in om det är stora mängder (tonvis) ved eller pelletssäckar som förvaras i dåligt ventilerade utrymmen.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
FaffeF och 3 till
  • Laddar…
När ved ruttnar omvandlas den lagrade energin i träet till olika former av energi och material, huvudsakligen genom biologiska processer när mikroorganismer som svampar och bakterier bryter ner veden.

Under nedbrytningen frigörs en del av energin som värme. Detta sker när mikroorganismerna bryter ner träets cellulosa och lignin och själva använder energin för sina livsprocesser. Utöver det använder mikroorganismerna energin för att bygga upp sina egna kroppar (biomassa), vilket innebär att energin lagras i deras celler.

Dessutom omvandlas en del av det organiska materielet till näringsämnen som kväve och fosfor, vilka lagras i jorden och kan användas av växter.
Jag har svårt att tro att veden börjat ruttna i nämnvärd omfattning efter 1,5år...

• Gilla
Skrålan och 4 till
  • Laddar…
Har kapat upp och klyvt björk av motsvarande ålder. Det är inga problem med att elda, brinner fint. Problemet är att det blir extremt vresigt och segt att klyva för hand, behövs en rejäl vedklyv om det är litet grövre.

• Gilla
Revhiet1 och 5 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag har svårt att tro att veden börjat ruttna i nämnvärd omfattning efter 1,5år...
Staplad klarar den sig nog bra, men jag lämnade några fällda tunna stammar ett år direkt på marken och en del var det en hel del röta i.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Jag fick lite asp som blåste omkull, väldigt dåligt träd. Här tror jag energin är extremt låg, men det får bli ved.

• Omkullblåst aspträd med ruttna partier, avsågat och liggande på snötäckt mark, omgärdat av gräs och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lade ikväll i ett litet ilägg i kakelugnen med björk som först legat ute i 3-4 år, sedan sågats av mig förra hösten och inburen någon gång i våras/somras. Den borde vara "dålig".

Lik förbannat blev kakelugnen småljummen.

Hade jag inte somnat till filmen och istället passat på att lägga in två vedbitar till, så hade kakelugnen blivit fullvarm.

Ha ingen optinoja. Är veden inte helrutten så funkar den bra.

• Gilla
tomson och 4 till
  • Laddar…
Jag har hört detta innan, men aldrig är det någon som kan förklara var denna energi tar vägen...
- Mikrober som käkar cellulosan mm. De behöver vatten liksom du o jag för att leva och yngla av sig.

Med bara luftens fukt, väl täckt går processen så mycket långsammare.

Förklarat av en naturvän till mig. Vila i frid Sven.

Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Beror helt på hur den blir förvarad under tiden från fällning till brännved.

Senast om helgen flyttade vi björkved i 3 m längder, som låg ute, utan täckning
Har legat i 1.5 år.

Blöt men märkbart mycket lös och betydligt lättare, jämfört med täckt, kluven och väl torkad björk.
Även eldat med sådana senare sågade, kluvna o torkade klabbar.
Brinner snabbt och fort. Uppskattat energiinnehåll 1/3 mot korrekt behandlad och förvarad björkved.

Jag vet... Har erfarit många gånger sen jag var liten och fick vara med i vedhanteringen för mer än 60 år sedan.

Redigerat:
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Det har jag inte påstått heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.