1 809 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Nån som har en bra ide om hur vi ska renovera?
Tack för din synpunkt, jag förstår absolut vad du menar. När jag pratar om “dagens livsstil” syftar jag mest på hur många idag använder bostaden mer socialt och flexibelt, t.ex. att kök och vardagsrum ofta används samtidigt, man lagar mat och umgås parallellt, eller vill ha mer kontakt mellan rummen. Därför kan öppnare samband ibland upplevas som mer funktionella.O skrev:
Kan du utveckla detta med dagens livsstil och hur det påverkar planlösningen.
Om du tycker att vardagsdelen/allrummet är trångt förstår jag inte poängen med att göra den ännu trängre genom att använda en del av ytan till att förstora/förlora ett sovrum.
Av någon anledning verkar många arkitekter tro att dagens livsstil innebär att man vill bo i ett ostädat (ja i verkligheten är det faktiskt i princip alltid ostädat) kök. Och att man vill känna matos och höra köksmaskiner surra när man tittar på sin TV eller lyssnar på musik.
Jag tror det är ett feltänk. Jag tror det snarare är ett mode som endast har till syfte att förändra, helt utan tankar på att verkligen förbättra något och där man inte redovisar någon som helst konsekvensanalys.
Väggar har som funktion att avgränsa rum. De är verkligen inte onödiga.
Meningen med rum är att man skall kunna bo flera personer i bostaden och samtidigt vara aktiva med olika aktiviteter utan att störa varandra. Att ta bort väggarna kring just köket är nog det mest frapperande exemplet på avsaknad av konsekvensanalys i så kallade moderna planlösningar.
Ta det inte personligt. Se det för vad det är, kritik av dagens mode med öppna planlösningar.
Men det betyder inte att öppna planlösningar alltid är rätt lösning. Som du säger finns det tydliga nackdelar med ljud, matos och mindre avskildhet, och det är alltid en avvägning mellan social öppenhet och möjlighet till separata aktiviteter. Jag håller helt med om att väggar har en viktig funktion och inte är “onödiga” i sig.
Mitt förslag handlade mer om att se över hur ytorna används och hur flödet mellan rummen fungerar i just den här bostaden. Olika lösningar passar olika personer och sätt att leva.
Bra att du lyfter perspektivet, det är precis såna diskussioner som leder till bättre lösningar i slutändan 🙂
Så som du ritat är köket idag. Planritning är gammal. Så kök längs hela ytterväggen och på halva väggen mitt emot.AD Studio skrev:
Som arkitekt tycker jag att du har rätt och kök och vardagsdelen i dagens livsstil känns ganska trång med onödiga väggar. Samtidigt känns det inte så lockande att flytta köket dit och behålla tvättstugan där den är nu. Skissen du skickade gör dessutom ytorna i huset ganska uppdelade med mycket döyta.
Och den där väggen i mitten är troligen inte bärande, utan mer en hjälpvägg. Mitt förslag är att förlänga köket som jag ritade, köksön bredvid tvättstugan och lägga till en del av ytan mot rum nummer 4. alt. är att istället skapa ett allrum eller en cozy corner där. 😉
Platsen du valt för vardagsrummet känns inte så rimligt, men om du gillar det så funkar det såklart. Däremot är 4,4 meters avstånd till en 98 tums TV helt fel enligt mig.
I slutändan är det ju ni som ska bo där, och det viktigaste är att ni själva trivs i ert hem. 😊
Lycka till!
Men det lutar eventuellt åt att hålla det är ändå och öppna på slutet och sätta en ö där
Här är några bilder med lite stök hur det är idag och några ai genererade bilder. Lättare att se hur det är idag
Tack för att du delade bilderna.D dickans skrev:Så som du ritat är köket idag. Planritning är gammal. Så kök längs hela ytterväggen och på halva väggen mitt emot.
Men det lutar eventuellt åt att hålla det är ändå och öppna på slutet och sätta en ö där
Här är några bilder med lite stök hur det är idag och några ai genererade bilder. Lättare att se hur det är idag
Det jag kan se nu är att det även finns en vägg(öppning) som står vinkelrätt mot väggen mellan kök och vardagsrum. Det finns alltså en möjlighet att även den är bärande, vilket man behöver ta hänsyn till.
I så fall kommer du dessutom sannolikt att behöva en stödpelare, som exempelvis kan placeras i hörnet av köksön. Den behöver då inte störa designen (jag markerade den med en röd fyrkantig).
Mitt förslag är dock fortfarande detsamma. I stället för väggen mellan kök och vardagsrum (som jag tog bort i mitt förslag) jag har placerat en köksö med skåp för att öppna upp ytan och skapa ett mer sammanhängande rum.
En annan sak jag ser nu är en kamin. Det är lite oklart exakt var den hamnar i förhållande till den vägg som planeras att tas bort, och det kan påverka lösningen.
Överlag tycker jag att om köket redan har byggts ut enligt dina bilder kan du behålla den. Gör sedan en L-lösning med kyl och frys och micron och ta bort väggen mellan kök och vardagsrum (förutsatt att det inte finns några konstruktionsproblem). Därefter kan du placera en köksö i öppningen.
En sista rekommendation: flytta inte dörren till tvättstugan in mot vardagsrummet. Det är, enligt mig, den sämsta lösningen, både funktionellt och arkitektoniskt. 😅
Klicka här för att svara