Vi har en 70 tals villa med krypgrund vilket ger oss möjlighet att bygga vårt nya kök var som i denna yta då vi ska renovera.
Idag är det enligt planritningen utan mellanrum mellan kök/matplats.
Tanken är såldes att ta bort väggen helt mellan befintligt kök och vardagsrum.
Varför bör man göra på annat vis eller hur får vi det på bästa vis?
Några saker som inte går att ta bort är "större" kök med L eller U format, Stor soffa L med divan eller U soffa. Samt en 98" tv ..
Tacksam på förhans.
Några saker som inte går att ta bort är "större" kök med L eller U format, Stor soffa L med divan eller U soffa. Samt en 98" tv ..
Tacksam på förhans.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Är du säker på att väggen, som du vill riva, inte är bärande?
I andra förslaget blir det rätt mörkt där matbordet är placerat, eftersom det inte finns några fönster i närheten.
Vad ska all tom yta användas till?
Det har ju betydelse för var den tomma ytan resp. matbordet bör placeras.
I andra förslaget blir det rätt mörkt där matbordet är placerat, eftersom det inte finns några fönster i närheten.
Vad ska all tom yta användas till?
Det har ju betydelse för var den tomma ytan resp. matbordet bör placeras.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Inte vad ni frågar om, men jag tycker att det ser ut att vara ett oerhört välplanerat hus enligt den nuvarande ritningen. Bo in er ett tag innan ni börjar fundera på att göra stora ombyggnader.
Jag misstänker också att väggen som går i mitten av huset är en bärande så kallad hjärtvägg.
Jag misstänker också att väggen som går i mitten av huset är en bärande så kallad hjärtvägg.
Den är inte bärande och om den är det är det med en lång takbjälke. Motsvarande yta som öppnas kommer sättas igen för nya köksbiten. Ytan vid fönster kan ju bli gästtoalett, större tvättstuga bredare hall mm. Men om man sätter bordet vid fönstert så har jag ingen direkt plan för ytan som blir mellan v rum och kök. Dumtt planerat hus känns det som.BirgitS skrev:
Vi har bott här i mer än 1 år nu och ska byta köket. Det kan ju så klart vara på samma plats igen men med ukök för öppnare planlösning. Vissa grannar har öppnat upp väggen som ni kallar bärande. Balken i taket går från a till b och kommer få motsvarande vägg på sidan den rivs där det idag är öppet.SågspånPappspikEternit skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
D dickans skrev:
Ovanstående förstår jag inte.D dickans skrev:
Har du då inte själv besvarat vilket alternativ som fungerar bäst?D dickans skrev:
Men dörrar till toaletter brukar man inte vilja ha i närheten av kök, matplats och soffgrupp pga. de lukter som kan spridas när man öppnar toalettdörren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Om du med modern touch menar en öppen planlösning där man ser stöket i köket ofta så behöver du väl inte riva väggen mellan vardagsrum och nuvarande kök utan det räcker ju att flytta köket till delen där altandörren är inritad.
Det är inte enkelt. Ett 70-tals hus är ett 70-tals hus hur man än ändrar om. Möjligen kan man få till något man själv tycker/tror är modernare. Men det kommer fortfarande att vara en 70-talsvilla.D dickans skrev:
Man kan så klart riva ut köket och montera ett nytt 2020-talskök. Och man kan vara nöjd med resultatet och trivas med det. Fast det är fortfarande ett 70-talshus. Alla ser det . Så en fråga att ställa sig är vad som blir resultatet när man försöker få till en "modernare touch".
Det blir inte ett modernt hus i dagens stil. Och der upphör till stor del att vara ett hus i genuin 70-talsstil. Risken är överhängande att det inte kommer att gå ihop. Att andra tycker det är konstigt.
Det finns väldigt många goda skäl till att ert hus är planerat som det är. Precis som det finns goda skäl att ha väggarna där de är. Jag är inte ensam att tycka att ni har ett välplanerat hus.
Men med det sagt är min åsikt att vad andra tycker kan man totalt strunta i. Utom om man planerar sälja huset. Det enda viktiga är att de som bor i huset gillar det. Tycker ni att det behöver moderniseras och hittar en lösning för det ni är nöjda med räcker ju det.
Vad man kan överväga är att behålla 70-talsutseendet och planlösningen när man renoverar och bevara stilen så långt det går. Vill man verkligen ha 2026-stil på sin bostad kanske det bästa är att flytta.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det är sannolikt att väggen är bärande, men det behövs en riktig konstruktionsritning för att avgöra det. Det går att ta ner bärande väggar, men det krävs en konstruktör eller byggnadsingenjör som kan räkna på hur väggen ska växlas av på ett säkert sätt.D dickans skrev:
De två förslag ni visar i trådstarten är en väldigt öppen planlösning. Vill ni inte ha något sovrum/arbetsrum/gästrum på nedervåningen alls? Och vad händer med trappan som syns på den nuvarande ritningen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
I TS:ens förslag är inte hela våningsplanet med utan bara det som är nuvarande vardagsrum och rummen rakt till höger, alltså inte trappa, sovrum etc. Se på skalan och antal fönster/dörrar.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Bara för att grannarna har öppnat upp väggen så betyder inte det att den inte är bärande. De kan ha förstärkt/lämnat tillräckligt mycket vägg kvar för att inte påverka bärigheten eller så kan de ha tagit bort väggen utan att förstå bättre. Så så länge du inte är konstruktör själv och kan räkna på det så behöver du få någon att räkna på det för det är inte säkert att du märker eventuella problem direkt.
Att ha bott ungefär ett år i ett hus anser i alla fall jag inte vara särskilt länge för att göra så pass stora ombyggnader, framförallt inte eftersom ni inte ens verkar säkra på att ni blir nöjda. Att förändra ett välplanerat hus i grunden tar för de flesta lång tid innan de hittar en riktigt bra lösning om man ska skissa själv och inte ta i en arkitekt. Jag kan ta som exempel min trädgård; jag växte upp i huset 2006-2011, tog över det 2015 och jag har sedan jag tog över det vetat vilka delar som är viktiga för mig och de flesta saker har tagit månader och ibland år innan jag har bestämt mig för hur/var saker i trädgårde ska placeras eller byggas. Trots det så kom jag så sent som i höstas på att placeringen av mitt garage/förråd som byggdes 2018 inte blev bra och lekplatsen vi byggde 2023 kom jag i somras på att även den blev otroligt dumt placerad när barnen nu har blivit två år äldre. Så att hitta bra förändringar som fungerar i längden tar tid!
Om ni nu absolut måste stressa fram en köksrenovering så hade jag gjort ett stort kök där kök och matplats är idag och försökt få till ett gå-in-skafferi mot tvättstugan. Lite beroende på hur köket blir så hade jag ev tagit upp ett valv eller liknande ungefär där kylskåpet är på aktuell ritning men med möjlighet att kunna stänga till där. Sen hade jag flyttat matplatsen till där altandörren ser ut att vara där ni har ritat köket i era förslag och ev haft en liten matplats för vardagskvällar kvar i köket. Då får ni ett stort kök med bra förvaring, minimal åverkan på ev bärande väggar o planlösningen och ni får lättare att utnyttja de tomma ytor som blir kvar. Ni slipper då även få ett litet rum i hörnet på en stor öppen ytan som bara blir konstigt att ha (jag har haft så själv)
Att ha bott ungefär ett år i ett hus anser i alla fall jag inte vara särskilt länge för att göra så pass stora ombyggnader, framförallt inte eftersom ni inte ens verkar säkra på att ni blir nöjda. Att förändra ett välplanerat hus i grunden tar för de flesta lång tid innan de hittar en riktigt bra lösning om man ska skissa själv och inte ta i en arkitekt. Jag kan ta som exempel min trädgård; jag växte upp i huset 2006-2011, tog över det 2015 och jag har sedan jag tog över det vetat vilka delar som är viktiga för mig och de flesta saker har tagit månader och ibland år innan jag har bestämt mig för hur/var saker i trädgårde ska placeras eller byggas. Trots det så kom jag så sent som i höstas på att placeringen av mitt garage/förråd som byggdes 2018 inte blev bra och lekplatsen vi byggde 2023 kom jag i somras på att även den blev otroligt dumt placerad när barnen nu har blivit två år äldre. Så att hitta bra förändringar som fungerar i längden tar tid!
Om ni nu absolut måste stressa fram en köksrenovering så hade jag gjort ett stort kök där kök och matplats är idag och försökt få till ett gå-in-skafferi mot tvättstugan. Lite beroende på hur köket blir så hade jag ev tagit upp ett valv eller liknande ungefär där kylskåpet är på aktuell ritning men med möjlighet att kunna stänga till där. Sen hade jag flyttat matplatsen till där altandörren ser ut att vara där ni har ritat köket i era förslag och ev haft en liten matplats för vardagskvällar kvar i köket. Då får ni ett stort kök med bra förvaring, minimal åverkan på ev bärande väggar o planlösningen och ni får lättare att utnyttja de tomma ytor som blir kvar. Ni slipper då även få ett litet rum i hörnet på en stor öppen ytan som bara blir konstigt att ha (jag har haft så själv)
Som arkitekt tycker jag att du har rätt och kök och vardagsdelen i dagens livsstil känns ganska trång med onödiga väggar. Samtidigt känns det inte så lockande att flytta köket dit och behålla tvättstugan där den är nu. Skissen du skickade gör dessutom ytorna i huset ganska uppdelade med mycket döyta.D dickans skrev:Vi har en 70 tals villa med krypgrund vilket ger oss möjlighet att bygga vårt nya kök var som i denna yta då vi ska renovera.
Tacksam på förhans.
Och den där väggen i mitten är troligen inte bärande, utan mer en hjälpvägg. Mitt förslag är att förlänga köket som jag ritade, köksön bredvid tvättstugan och lägga till en del av ytan mot rum nummer 4. alt. är att istället skapa ett allrum eller en cozy corner där. 😉
Platsen du valt för vardagsrummet känns inte så rimligt, men om du gillar det så funkar det såklart. Däremot är 4,4 meters avstånd till en 98 tums TV helt fel enligt mig.
I slutändan är det ju ni som ska bo där, och det viktigaste är att ni själva trivs i ert hem. 😊
Lycka till!
Kan du utveckla detta med dagens livsstil och hur det påverkar planlösningen.AD Studio skrev:
Om du tycker att vardagsdelen/allrummet är trångt förstår jag inte poängen med att göra den ännu trängre genom att använda en del av ytan till att förstora/förlora ett sovrum.
Av någon anledning verkar många arkitekter tro att dagens livsstil innebär att man vill bo i ett ostädat (ja i verkligheten är det faktiskt i princip alltid ostädat) kök. Och att man vill känna matos och höra köksmaskiner surra när man tittar på sin TV eller lyssnar på musik.
Jag tror det är ett feltänk. Jag tror det snarare är ett mode som endast har till syfte att förändra, helt utan tankar på att verkligen förbättra något och där man inte redovisar någon som helst konsekvensanalys.
Väggar har som funktion att avgränsa rum. De är verkligen inte onödiga.
Meningen med rum är att man skall kunna bo flera personer i bostaden och samtidigt vara aktiva med olika aktiviteter utan att störa varandra. Att ta bort väggarna kring just köket är nog det mest frapperande exemplet på avsaknad av konsekvensanalys i så kallade moderna planlösningar.
Ta det inte personligt. Se det för vad det är, kritik av dagens mode med öppna planlösningar.