25 628 läst ·
55 svar
26k läst
55 svar
Nån som faktiskt oljat sina renkapade tralländar?
Använd rå linolja som är suverän eller kinesisk träolja med liknande egenskaper. Dock inte sådan som blir liknande fernissa. Linoljan ska vara rå inte kokt för bästa inträngning och konservering.T Toobster skrev:
Här har inga ändar ruttnat! Jag gick ut nu på altanen och tittade efter. Altanen lades för ca 25 år sedan, innan vi köpte huset. Det är 22 mm tjocka längder som de spikade fast med vanliga galvade tretums spik, så det finns lite små sprickor där. För några år sedan tog jag loss några längder för komma åt att säkra husgrunden mot attackerande gnagare. De enda skadorna i ändträet är de som jag själv orsakat med min kofot.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Precis som du säger; det slår sig för jävligt, men ströar man upp allt utomhus och lämnar det ett år, blir de spikraka och förutsägbara. För krokiga bjälkar kan man packa in dem en månad i en vattenfylld presenning, så raknar de igen.Alfredo skrev:
Ja ja har man för lite att göra så olja in alla delar samt täck över med pressening på vintern så det inte regnar på virket,vilka bekymmer en del har
Tja - att olja tryckt trallvirke, när det har torkat ute en säsong eller två, hindrar ju inte föruttnelsen nåt vidare, den tar ju konserveringsvätskan med nån fjollig jodförening i "0.0013%" koncentration hand om.... Nej oljningen är för att binda ihop träfibrerna så att virket bättre står emot att spricka.Alfredo skrev:
Det är min erfarenhet från tryckt trallvirke med och utan oljning under 45 år.... å andra sidan för 45 år sedan hade tryckningsvätskan 30% krom/kopparsalter så konserveringseffekten var något högre då...
Produkter som diskuteras: "Rå LINOLJA"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Varför lägger man tryckimpregnerad trall om man tror att det ruttnar på ngr år? Tryckt virke har man för att få det underhållsfritt. Min altan har legat i 10 år nu utan inoljning. Tvättat av den varje år bara.Pasjostrom skrev:
Det är bra och jag har ofta rekommenderat linolja eller roslagsmahogny.H Hussematte skrev:
Men det är kanske inte bäst alltid... jag har läst om de som får problem med mögel på linoljade saker... jag vet inte om det var fel årstid eller att mögelmat fastnade i linoljan ellet nåt annat.
/ATW
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Har aldrig fått frågan som brädgårdsarbetare. Om en kund hade frågat så hade jag svarat så här:
Om man oroar sig för trallens livslängd - olja!
Är man rädd för missfärgning - olja inte!
Låt den inre kampen avgöra för det har ingen annan avgörande betydelse. Livslängden på din trall avgörs främst av hur det utsätts för "väder och vind", virkets kvalité och hur väl man underhåller det. Dessutom kommer underhåll och "tidens tand" att påverka skarvarna vare sig du vill eller ej. Lite som att fundera på om man skall hälla i varmvattnet i koppen innan man lägger i te-påsen eller om man skall lägga i te-påsen först.
Om man oroar sig för trallens livslängd - olja!
Är man rädd för missfärgning - olja inte!
Låt den inre kampen avgöra för det har ingen annan avgörande betydelse. Livslängden på din trall avgörs främst av hur det utsätts för "väder och vind", virkets kvalité och hur väl man underhåller det. Dessutom kommer underhåll och "tidens tand" att påverka skarvarna vare sig du vill eller ej. Lite som att fundera på om man skall hälla i varmvattnet i koppen innan man lägger i te-påsen eller om man skall lägga i te-påsen först.