25 628 läst ·
55 svar
26k läst
55 svar
Nån som faktiskt oljat sina renkapade tralländar?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Nej varför skulle jag ha bilder på det? Det ser inget konstigt ut. Självklart har jag oljat alla ändar, kapade som okapade. Tryckt virke oljar man ju normalt inte de första åren, men eftersom ändvirket där en bräda slutar och nästa börjar, så oljar jag även dessa om de inte är i ändarna på däcket.
"Kladd" är inget jag märkt?
Ja alltså att man oljar just bara ändarna när man sågar / monterar / bygger däcket. Sen när däcket behöver oljas så oljar man så klart allt...N Nisken skrev:Nej varför skulle jag ha bilder på det? Det ser inget konstigt ut. Självklart har jag oljat alla ändar, kapade som okapade. Tryckt virke oljar man ju normalt inte de första åren, men eftersom ändvirket där en bräda slutar och nästa börjar, så oljar jag även dessa om de inte är i ändarna på däcket.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Efter ett år. Skurade enbart med linoljesåpa på våren. Den ”snygga” är borstad med nylonborst. Olja behövs inte på tryckt virke, men snittytan fick en pensling i samband med montage. Helt enligt rek från Svenskt Trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
436 kr inkl moms
Läs mer
Tack Johan, mycket tydlig bild på hur läskigt det är med att olja ändarna.. shiiit.. inte great med hur den övre ser ut.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Men du ser att det inte var så svårt att borsta bort. Hade jag låtit bli att slabba som jag gjorde hade det sett bättre ut från början. Kinesisk träolja, som sagt.
Jag förstår egentligen inte problemet. Vill man olja ändarna så gör man väl det, vill man inte så funkar ju det också.T Toobster skrev:
Kladd behöver det ju inte bli om man är lite försiktig, och om det ändå skulle bli det så är det ju bevisligen enkelt att få bort.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Vad gör oljan för nytta om den stryks på sjöblött tryckt virke? Den tränger i alla fall inte in. Torkar den utanpå och blir som ett lock som innesluter vattnet?
Finns en anledning till varför man inte oljar ett nylagt däck.
Finns en anledning till varför man inte oljar ett nylagt däck.
Har aldrig oljat något ändträ. Tex har jag en sjöveranda som stått i 20 år nu, extremt väderutsatt. Alla brädor där är 100% friska.Immobil skrev:
Men det är en anna sak med ändträet på stående huspanel. Där ska man absolut måla för att undvika att brädan ruttnar nerifrån.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Nä, precis. Man oljar inte in altantrall. Man lägger helst inte sjöblött virke heller. Det var frågan om att olja in snittytan. Endast den. I mitt fall blir trallen gråvit av skurningen med linoljesåpa. Då syns slarvet med olja ännu tydligare.Jonas Persson skrev:
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Paket med linoljesåpa
Naturligt rengöringsmedel
579 kr inkl moms
634 kr
Läs mer