T Toobster skrev:
så typ dutta lite på ändträet några gånger? :thinking:
Ja, med en svamp. Det som hamnade utanför fick jag borsta bort året efter med roterande nylonborste. Skall fixa bild.

Nej varför skulle jag ha bilder på det? Det ser inget konstigt ut. Självklart har jag oljat alla ändar, kapade som okapade. Tryckt virke oljar man ju normalt inte de första åren, men eftersom ändvirket där en bräda slutar och nästa börjar, så oljar jag även dessa om de inte är i ändarna på däcket.

"Kladd" är inget jag märkt?

• Gilla
SNf
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Nej varför skulle jag ha bilder på det? Det ser inget konstigt ut. Självklart har jag oljat alla ändar, kapade som okapade. Tryckt virke oljar man ju normalt inte de första åren, men eftersom ändvirket där en bräda slutar och nästa börjar, så oljar jag även dessa om de inte är i ändarna på däcket.

"Kladd" är inget jag märkt?
Ja alltså att man oljar just bara ändarna när man sågar / monterar / bygger däcket. Sen när däcket behöver oljas så oljar man så klart allt...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Efter ett år. Skurade enbart med linoljesåpa på våren. Den ”snygga” är borstad med nylonborst. Olja behövs inte på tryckt virke, men snittytan fick en pensling i samband med montage. Helt enligt rek från Svenskt Trä.
Delvis skurad träyta på däck med tydlig skillnad där träbehandlats med linoljesåpa och borstas med nylonborst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tryckimpregnerade träplankor som rengjorts med linoljesåpa, en borstad med nylonborste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Efter ett år. Skurade enbart med linoljesåpa på våren. Den ”snygga” är borstad med nylonborst. Olja behövs inte på tryckt virke, men snittytan fick en pensling i samband med montage. Helt enligt rek från Svenskt Trä.
[bild]
[bild]
Tack Johan, mycket tydlig bild på hur läskigt det är med att olja ändarna.. shiiit.. inte great med hur den övre ser ut. :(

Men du ser att det inte var så svårt att borsta bort. Hade jag låtit bli att slabba som jag gjorde hade det sett bättre ut från början. Kinesisk träolja, som sagt.

T Toobster skrev:
Tack Johan, mycket tydlig bild på hur läskigt det är med att olja ändarna.. shiiit.. inte great med hur den övre ser ut. :(
Jag förstår egentligen inte problemet. Vill man olja ändarna så gör man väl det, vill man inte så funkar ju det också.
Kladd behöver det ju inte bli om man är lite försiktig, och om det ändå skulle bli det så är det ju bevisligen enkelt att få bort.

Jonas Persson
Vad gör oljan för nytta om den stryks på sjöblött tryckt virke? Den tränger i alla fall inte in. Torkar den utanpå och blir som ett lock som innesluter vattnet?

Finns en anledning till varför man inte oljar ett nylagt däck.

• Gilla
FredIsak och 3 till
  • Laddar…
T Toobster skrev:
Sen när däcket behöver oljas så oljar man så klart allt...
Det finns nog inget "så klart" med det. Visa oljar sina tryckta tralldäck och andra skulle inte komma på tanken. Finns olika skolor här.

Nej, vinsten med att göra det är ju marginell, känns ganska bortkastat.

• Gilla
FredIsak och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Givetvis, det måste man göra annars ruttnar trallen sönder på 2-3 veckor!
Har haft trä (ej inpregnerat) legat under bar himmel (ej i kontakt med marken) i 10-15 år , spillbitar . När jag kapat detta trä är det grått på ytan men insidan ser ut som nytt trä (y)

• Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Ja, med en svamp. Det som hamnade utanför fick jag borsta bort året efter med roterande nylonborste. Skall fixa bild.
??? Är det en altartavla??
Jag oljar med 1del trätjära o 9 delar Biltema skramliga jag får ett vackert mörkt golv som där lite smuts inte syns

• Gilla
Timm
  • Laddar…
Mats-S
Immobil Immobil skrev:
Det måste vara extremt dålig trall isf. En vanlig obehandlad bräda ruttnar inte upp på flera år.
Har aldrig oljat något ändträ. Tex har jag en sjöveranda som stått i 20 år nu, extremt väderutsatt. Alla brädor där är 100% friska.

Men det är en anna sak med ändträet på stående huspanel. Där ska man absolut måla för att undvika att brädan ruttnar nerifrån.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad gör oljan för nytta om den stryks på sjöblött tryckt virke? Den tränger i alla fall inte in. Torkar den utanpå och blir som ett lock som innesluter vattnet?

Finns en anledning till varför man inte oljar ett nylagt däck.
Nä, precis. Man oljar inte in altantrall. Man lägger helst inte sjöblött virke heller. Det var frågan om att olja in snittytan. Endast den. I mitt fall blir trallen gråvit av skurningen med linoljesåpa. Då syns slarvet med olja ännu tydligare.

Man lägger helst inte sjöblött virke heller.
Bortsett från att det krymper mer, vad är problemet med att lägga "sjöblött" nytryckt virke som trall? Jag vill nog gärna lägga det så fort som möjligt för låter man det torka först slår det sig gärna rätt överdjävligt.

• Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.