Byggahus.se

Nån som faktiskt oljat sina renkapade tralländar?

1. T
    Medlem Nivå 6
    Hej alla,

Nån som faktiskt oljat in era renkapade ändar/skarvar på trallvirket och har bilder på det?

Jag är nojig att kladdandet med olja gör att skarvarna blir fula och utmärkande.

Mvh,

Tobias

• Laddar…
  2. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Det har jag aldrig gjort. Varför skulle man göra det? :thinking:

3. T
    Medlem Nivå 6
  4. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Nivå 8
    Givetvis, det måste man göra annars ruttnar trallen sönder på 2-3 veckor! ;)

Redigerat av moderator
  5. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Det måste vara extremt dålig trall isf. En vanlig obehandlad bräda ruttnar inte upp på flera år.

• Laddar…
  6. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Nivå 17
    Jag gjorde det efter rekommendationen och använde kinesisk träolja. Det gäller helt klart att inte kladda utanför, för det syns.

• Laddar…
  7. T
    Medlem Nivå 6
    så typ dutta lite på ändträet några gånger? :thinking:

• Laddar…
  8. Alfredo
    Medlem · Nivå 19
    Jag tror det är ett (extremt dåligt) skämt iofs...

9. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Nivå 8
    Sorry, trött :rolleyes:

• Laddar…
  10. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Jag har tryckimpregnerad trall som har legat ute i över 30 år. Den har inte ruttnat upp än, trots att ändträt inte är oljat.

11. Alfredo
    Medlem · Nivå 19
    Jag antar att vi pratar om tryckt virke? Jag har då aldrig oljat in ändträet och har svårt att se att det skulle behövas.

• Laddar…
  12. GoC
    Medlem · Nivå 13
    Jag har inte oljat in trallgolvet över huvud taget på 35 år. Det har fortfarande inte ruttnat......
    Men så klart då fanns inte de anvisningarna, så kanske därför, trallen vet inte bättre och ruttnar inte pga. det.

13. T
    Medlem Nivå 6
    Jag tror inte det är för att det skulle ruttna annars utan för att det inte ska spricka.. hmm..

Jag har 10 år gammal 34x145 som spruckit i skarvarna vid skruvarna.. men denna altan skruvar jag skarven dolt på dubbelregel så det borde inte vara lika tydligt.

• Laddar…
  14. N
    Medlem Nivå 5
    Det är väl någon träoljeleverantör som anställt en skicklig säljare. :)

• Laddar…
  15. daddydj
    Medlem Nivå 7
    Jag doppar alltid sågade ändar i en burk med olja. Ser lite kladdigt ut direkt men det försvinner snabbt.