Är inne på att bygga ett passivhus och har fastnat för det här med att bygga i sandwich/SIP paneler. Någon som har erfarenhet av Novasip i Halmstad eller Prefabark i Lund?
 
Undrar samma sak. Funderar på att bygga med en av dessa leverantörer.
 
Hej, Hur har det gått?
har haft ett novasip sedan 2012
 
Har fått offert på stomme från Novasip. Haft ett möte med en lokal byggentreprenör här i stan som byggt sitt eget hus med Novasips paneler. Han gav tyvärr kanske inte det bästa intrycket och rekommenderade snarare att jag skulle bygga i trä, då vi har en sjötomt(?)

Är fortfarande väldigt intresserad av Sips och tycker ändå offerten låg hyffsat prismässigt. Däremot uppskattade byggaren ett slutpris som låg en bra bit över vår budget.
 
Vad var argumentet för trä vid sjötomt? intressant synpunkt,
 
P P-J.L skrev:
Hej, Hur har det gått?
har haft ett novasip sedan 2012
Är du nöjd. Pratar med novasips nu och tittar på ett 1 1/2 planhus har lite svårt att se vad helheten kommer kosta.
 
B Bugszappa skrev:
Är du nöjd. Pratar med novasips nu och tittar på ett 1 1/2 planhus har lite svårt att se vad helheten kommer kosta.
Hej,
Byggkostnaden vet jag tyvärr inte då jag inte byggde själv. Ken du pratar med? (Har haft en del kontakt med dem/honom under åren vi bott i huset).
 
Intressant diskussion!
Inte ett ord eller siffra om byggkostnaden, eller om energiförbrukningen.
Varför kan vi inte lika gärna bygga med LEGO då?
 
Jag tittar på ett 1 1/2 planshus 160 kvm byggsatsen kostar 850000kr inkl moms sen är det resten kvar så att säga
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant diskussion!
Inte ett ord eller siffra om byggkostnaden, eller om energiförbrukningen.
Varför kan vi inte lika gärna bygga med LEGO då?
Jag har inte gjort någon djupdykning på länge i energiförbrukningen, har dock tidigare upplevt det som relativt lindrigt. Värmer för tillfället flera byggnader, förbrukar en hel del på "hushållsel", så inte så värdefullt titta på elräkningen (enligt greenely så gick det 2453 kWh i dec, 3176 kWh i jan. helår 2020 22904 kWh, tomgångsförbrukning ligger väl 2,5-3,5 kWh/timma (förra veckan), senaste dagarna lite högre när det varit lite kallare och jag även värmt lite extra i en badbalja så den inte skall frysa)
 
P P-J.L skrev:
Jag har inte gjort någon djupdykning på länge i energiförbrukningen, har dock tidigare upplevt det som relativt lindrigt. Värmer för tillfället flera byggnader, förbrukar en hel del på "hushållsel", så inte så värdefullt titta på elräkningen (enligt greenely så gick det 2453 kWh i dec, 3176 kWh i jan. helår 2020 22904 kWh, tomgångsförbrukning ligger väl 2,5-3,5 kWh/timma (förra veckan), senaste dagarna lite högre när det varit lite kallare och jag även värmt lite extra i en badbalja så den inte skall frysa)
Hur många byggnader värmer du? Enligt deras (novasip's) hemsida anger de 4200-4800kWh/år för sina passivhus på 140-180kvm. Om du bränner av närmare 23,000kWh även inkl hushållsel så låter det minst sagt som en märklig diff?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.