Virket kommer idag och ska till Byggmax och köpa Heco skruv idag. Ett par saker som jag funderar över är dock följande:

1. Vilken längd/dimension på trallskruven ska jag ha om jag kommer köra med trallgolv som är 120x28mm? 4,2x55mm?

2. Jag har fått råd att använda ankarspik eller ankarskruv när jag fäster balkskor och balkarna i balkskorna. Vilken tycker ni att jag skall använda?, eller är det nåt annat jag bör använda? Vilken dimension på spik/skruv? om det är 145x45mm reglar jag använder.

3. Jag har planer på att fästa staketstolparna invändigt med 2st vagnsbultar. Ska jag använda mig av fransk skruv istället? Enklare men lika effektivt kanske?? (altanen kommer att ligga på marken, upp-pallad på gatsten)

4. Ungefär hur mycket skruv går det åt? om jag ska bygga en altan på 40kvm med ett staket som blir ca 18kvm. Totalt alltså ca 60kvm. Askarna verkar ínnehålla 250st/ask.

5. Balkskorna ska väl vara denna modell: http://www.byggmax.se/images/product/234137.jpg. Dom har måtten 45x137mm och det bör väl passa till 145x45mm reglar?

Tack på förhand.

Ps. Nåt annat jag bör tänka på innan jag sätter igång? :) .DS

Hej.
Använd 55 milimetrarna.

Jag använde Biltemas ankarskruv och det verkar ha funkat.

Vad jag gjorde på andra altanen (jag byggde två) var att spika reglerna med 100mm spik istället för att använda balkskor. Köp 120 mm spik, jag hade 100 mm över sedan annat jag byggt. Det blir bra mycket billigare, går fortare och resultatet blev inte sämre vad gäller hållbarhet.

Jag gjorde åt ca 750 skruv/altan och de är 17-18 kvm var. så 9 askar borde räcka.

Jag har inte gjort några räcken på min altan så där kan jag inte hjälpa dig.

brevik skrev:
Virket kommer idag
Ps. Nåt annat jag bör tänka på innan jag sätter igång? :) .DS
Efter att med intresse ha följt dina altanfrågor (och själv lärt mig mkt) här på BH så tvekar jag inte att din altan blir den mest välbyggda -05 ;D
Lycka till!!

hehe tackar :)

det återstår dock att se ;D

* Ankarspik för balkskor.
* Vagnsbult istället för franska skruv (snyggare och bättre).
* Skruv: Det räknar du lätt ut själv. Räkna ut hur många längder det blir * 2 skruvar per regel/fästpunkt = totalt antal skruv. Staketet beror på vilken modell du valt. 40kvm altan bör bli c:a 1500-2000 skruv.

Övriga råd:
* Skaffa kvalitéts bits eller flera bits i backup.
* Kör inget mellanrum mellan trallen om den är fuktig/nyimprignerad. Trallen krymper.
* Köp tvingar så du kan spänna ihop trallen. Trallen kan vara krokig och skev och man vill ju ha raka och fina längder med samma avstånd.
* Snörslå för raka fina rader av skruvningar.
* Köp mycket öl! 8)

djpa skrev:
* Köp tvingar så du kan spänna ihop trallen. Trallen kan vara krokig och skev och man vill ju ha raka och fina längder med samma avstånd.
* Snörslå för raka fina rader av skruvningar.
* Köp mycket öl! 8)
Sista punkten lär ju inte vara någon garanti för "raka fina rader"...

Håller med djpa på alla punkter.

Möjligen med den reservation att jag tycker att man kan lämna några mm mellan trallen även om den är blöt.

Skillnaden mellan vagnsbult och franska vad det gäller att fästa stolpar är enorm, vagnsbult göra att stolpen sitter stadigt, använd det. Köp ett gäng brickor till vagnsbulten, ibland finns det risk att man drar muttern i botten (gängorna tar slut). Använd också fyrkantsbrickor mot träet (de främre på denna bild: http://www.byggmax.se/images/product/24825.jpg)

Ett annat tips är att förankra de yttre golvreglarna i de näst yttre med kortlingar. Då får du en betydligt stabilare ytterram som stolparna fästes i. Beror lite på hur din konstruktion ser ut men hoppas du förstår vad jag menar.

Jodå, så länge alkohol inmundigas..... ;)

De två sista punkterna i djpa's lista ansåg jag hänga ihop...

Nybyggare skrev:
De två sista punkterna i djpa's lista ansåg jag hänga ihop...
Ja osså ;D ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.