1 605 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Några halv(hel?)gröna frågor om Lexcom mm
Hej!
Husbygget är på G og det är dax snacka m el-killen. Inför detta har jag några funderingar och hoppas ni kan hjälpa.
Förutsätningar:
Enbart Apple-maskiner kommer att finnas (frånsätt min slitna bärbara PC som vi kan bortse från), dels åtminstone 2 stationära och dels åtminstone 2 bärbara. Nu kör vi enbart trådlöst m Airport Extreme och Express för datorerna samt musik (funkar tillräckligt i dag).
TV: Canal Digital parabol (annan lösning ej aktuell då vi genom en aldri så liten deal m svigers har norskt localcard)
ADSL
Önskemål för det nya huset:
- Server för musik, film (och kanske lite spel när barn kommer i den ålderen...) samt övriga filer som måtte finnas.
- Apples "Front Row- system" (ganska basic änn så länge, typisk lansering för MS släpper sitt?!?) - tänker oss en MacMini och 1 flatskärm samt Bluetooth-tastatur som "Multimedialösning"
- TV: Åtminstone 2 TV där man kan titta på olika program ( idag flyttar vi tuneren runt mellan rummen
)
- Larm (har inte tittat i detalj på spec änn)
- Ljud: Distribution av radio/musik till flera rum (bad, kök, sovrum...)
- Telefon i flera rum (har i dagsläget ej värderat IP-telefoni)
Mina frågor:
Är Lexcome Home det som bäst motsvarar våra önskemål? Vad kostar ett sådant system? Kunne inte se av doms hemsida att larm finns i deras system (eller kanske jag inte hittade rätt)- egna rör för detta?
Trådlöst fungerar som skrivet bra i dag för musik och internet, men om vi ska be el-killen dra alla rör som behövs, vad ska jag säga då? (kan så inte mycket om rör...
). Är ochstå väldigt tacksam för kommentarer på om det är något jag har glömd. MS sina grejor är ingen option (maken sätter ned både det ena och det andra benet, OK för mig :
)
mvh hanneli
Husbygget är på G og det är dax snacka m el-killen. Inför detta har jag några funderingar och hoppas ni kan hjälpa.
Förutsätningar:
Enbart Apple-maskiner kommer att finnas (frånsätt min slitna bärbara PC som vi kan bortse från), dels åtminstone 2 stationära och dels åtminstone 2 bärbara. Nu kör vi enbart trådlöst m Airport Extreme och Express för datorerna samt musik (funkar tillräckligt i dag).
TV: Canal Digital parabol (annan lösning ej aktuell då vi genom en aldri så liten deal m svigers har norskt localcard)
ADSL
Önskemål för det nya huset:
- Server för musik, film (och kanske lite spel när barn kommer i den ålderen...) samt övriga filer som måtte finnas.
- Apples "Front Row- system" (ganska basic änn så länge, typisk lansering för MS släpper sitt?!?) - tänker oss en MacMini och 1 flatskärm samt Bluetooth-tastatur som "Multimedialösning"
- TV: Åtminstone 2 TV där man kan titta på olika program ( idag flyttar vi tuneren runt mellan rummen
- Larm (har inte tittat i detalj på spec änn)
- Ljud: Distribution av radio/musik till flera rum (bad, kök, sovrum...)
- Telefon i flera rum (har i dagsläget ej värderat IP-telefoni)
Mina frågor:
Är Lexcome Home det som bäst motsvarar våra önskemål? Vad kostar ett sådant system? Kunne inte se av doms hemsida att larm finns i deras system (eller kanske jag inte hittade rätt)- egna rör för detta?
Trådlöst fungerar som skrivet bra i dag för musik och internet, men om vi ska be el-killen dra alla rör som behövs, vad ska jag säga då? (kan så inte mycket om rör...
mvh hanneli
Jag tycker inte att det verkar som om du behöver lexcom överhuvudtaget utan mer som om du ska ha ett "vanligt" nätverk. Till ett sådant bör du dra två 16 mm rör till varje dosa du vill ha från en central punkt. SÖk runt lite här på forumet så ska du se att bla jag har skrivt ganska mycket om detta tidigare
Tack för svar, har läst på lite nu. Nu har vi haft elkillen här, så nu drar han 2stk rör till alla rum som dels munnar i en punkt långs golvet i alla rum och dels i taket dom tre punktar vi tänker oss larmpunkt. Lexcom är ute av bilden för vår del.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Härligt att någon här har riktiga datorer. Mitt hem blir ganska likt ditt vad gäller databiten. Skall komplettera med en gammal G4 som server i källaren.
Håller dock med mats_o om att det faktiskt räcker med ett dubbelt datauttag till varje rum för ev. video från central punkt. De räcker dock med ett enkelt VP-rör om man drar siameskabel (dubbelkabel). I varje dosa sätter man sedan ett dubbeluttag, gärna av fabrikat AMP så håller de i många år.
Satsa också på ett komplett åskskydd. Det skall bestå ev ett grovskydd i mätarskåpet, ett mellanskydd i elcentralen och ev. finskydd (åskskyddade förgreningsdosor) vid förbrukarna (dator, telefon, TV, osv)
Kostar mellan 5.000 - 10.000 + installation och ger rabatt på hemförsäkringen.
Håller dock med mats_o om att det faktiskt räcker med ett dubbelt datauttag till varje rum för ev. video från central punkt. De räcker dock med ett enkelt VP-rör om man drar siameskabel (dubbelkabel). I varje dosa sätter man sedan ett dubbeluttag, gärna av fabrikat AMP så håller de i många år.
Satsa också på ett komplett åskskydd. Det skall bestå ev ett grovskydd i mätarskåpet, ett mellanskydd i elcentralen och ev. finskydd (åskskyddade förgreningsdosor) vid förbrukarna (dator, telefon, TV, osv)
Kostar mellan 5.000 - 10.000 + installation och ger rabatt på hemförsäkringen.
Åskskydd låter klokt, hade jag glömt :-[. Jag har frågat "chefen" ang rören, och enligt honom kommer vi fortsätta distribuera data och tv i var sin kabel änn så länge, så vi kör två rör till varje rum i ett stjärnnätt från en "central". Även till badrummet. 
Klicka här för att svara