Byggahus.se
B
Jag har 13 liter aceton senare fått bort limmat tyg på furutrappans plansteg och med diverse olika slipmaskiner lyckats slipa ned och bort alla limrester. Tanken är att stegen ska vitlaseras och vagnarna målas vita.

1. Hur fint bör stegen slipas? P240?

2. Slipade delar är förstås påtagligt mjuka så som furu är. Vagnarna är klarlackade så att furun där är betydligt hårdare. Hur kommer planstegen bli med vitlaseringen, lika mjuka som nu? Finns det något man kan göra för att få den hårdare lackade ytan som vagnarna har?

3. Vit färg fäster ju även på metall.. måste vagnarna också slipas ned eller går det att måla på den lackade furun? (förstår att det över tid är mer risk att färgen släpper)
 
240 räcker gott, sen det med att måla dom, vanlig färg kommer att slitas ut ganska fort och bli fult. Ska det målas ska det var en 2-komponent typ för att hålla. Men ett VARNINGENS finger måste upp, trappan blir som en isväg av det, lätt att halka, åka kana ner på svanskotan eller bryta något ben eller arm. Gärna då med ett halkskydd i framkant på steget.
 
B
J jonaserik skrev:
240 räcker gott, sen det med att måla dom, vanlig färg kommer att slitas ut ganska fort och bli fult. Ska det målas ska det var en 2-komponent typ för att hålla. Men ett VARNINGENS finger måste upp, trappan blir som en isväg av det, lätt att halka, åka kana ner på svanskotan eller bryta något ben eller arm. Gärna då med ett halkskydd i framkant på steget.
Stegen är tänkt att vitlaseras, men du menar att det blir halt ändå?
 
Vad vitlasering gör i halka, kan jag inte uttala mig om. Kommer det att hålla och vid lasering så reser sig trät och måste putsas och laseras igen vad jag vet om det. Så då måste det till en målare att svara på, kanske finns på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.