kristerh skrev:
Nu hängde jag inte med riktigt,

Har jag förtått allt rätt så är det då bara min yttervägg jag behöver riva spånet på , för att skära bort byggplasten i det fallet!

Kortlingar sitter redan för allt som behövs fästas upp!

Kartonggips kommer bytas mot våtrumsgips i våtzon 1

Vad tänkte du på , har jag missat något?

Muggen skall limmas , japp, det har jag läst faktiskt!
Är det kottlat sen tidigare så är det bara att köra :-)

Om det är spacklat över skruvarna i spånskivorna kan du ta en kylskåpsmagnet o leta lite skruvar med, lättare att skruva loss en att "riva & städa" och skivan är användbar igen.

Lolle skrev:
Bra tips att spara alla monteringsanvisningar. Mycket för kundens skull.

Om man når rätt person på någon av de större försäkringsbolagen så kan man dock få fram monteringsanvisningar på alla produkter godkända på marknaden bakåt i tiden (10 år är minimum men oftast ligger det på 12-13 år innan det rensas). Det är dock ett internt arkiv så det lättaste är att försäkringstagaren själv har en pärm med fotodokumentation på utfört badrum plus monteringsanvisningar och kvitton.
Att bolagen har dokumentation är jag också säker på men det kanske inte alltid kommer fram ? ;-)

Det ligger väll stor bevisbörda hos kund att allt utförande är rätt enligt då gällande regler mm.

Muggen skall limmas , japp, det har jag läst faktiskt![/QUOTE]

Ställ muggen på önskad plats, ta en godkänd produkt, lägg en sträng runt muggen, duscha hela strängen ordentligt med YES blandat med lika många delar vatten sen drar du med fingret, glöm inte trasan till fingret och golvet.

En snygg limning ger ett mycket snyggt intryck.

Lingström skrev:
Att bolagen har dokumentation är jag också säker på men det kanske inte alltid kommer fram ? ;-)

Det ligger väll stor bevisbörda hos kund att allt utförande är rätt enligt då gällande regler mm.
Ja väljer bolaget att neka så är det klagande part (försäkringstagaren) som har bevisbördan för att skada är ersättningsbar enligt villkor.

Då är det enklast att ha dokumentationen själv tillgänglig då det ibland är svårt att få hjälp av tillverkaren.

Kinkigheten hos bolaget är tyvärr till viss del avhängig av skadereglereraren plus hur skadepolicyn är satt av skadechefen. Rent krasst kan man släppa igenom saker i april som man sen nekar eller åtminstone jämkar i november om skadegraden är för hög. Skall egentligen inte vara så men det händer, precis som en ny skadechef mycket väl kan sätta en tuff skadepolicy för att visa fina siffror både gällande skadegrad och bemanning.

Hej! Jag ska i dagarna bygga badrum och undrar vad som krävs för att det ska vara godkänt med 600cc vid 70 mm reglar då existerande vägg ser ut så idag? Tacksam för svar!

Sist jag var verksam så tror jag att det var ok med cc60 om man hade dubbelgips?

Att ha dubbel k-plyfa 15 mm plus gips känns enormt overkill. Funkar dubbel osb plus gips?`Det har jag en del över av. Visserligen kanske detta inte spelar roll då jag har länsförsäkringar och dom ersätter väl inte hemmapulare?

Om man sätter gles på de stående reglarna på 30 cc då?

Manberg skrev:
Sist jag var verksam så tror jag att det var ok med cc60 om man hade dubbelgips?

Att ha dubbel k-plyfa 15 mm plus gips känns enormt overkill. Funkar dubbel osb plus gips?`Det har jag en del över av. Visserligen kanske detta inte spelar roll då jag har länsförsäkringar och dom ersätter väl inte hemmapulare?

Om man sätter gles på de stående reglarna på 30 cc då?
Njae nu blir det nästan förvirrat. Våtrumsvägg 2012 är för att bygga på ett sätt som innebär full flexibilitet och utprovad konstruktion. Det innebär att man med 15 mm plyfa och våtrumsgips på cc 45 (satt då den ska passa yrkesmäns 90 skivor) inte behöver kortla för infästning. Då kan man bygga ett badrum idag men ändå sätta upp fler skåp, handikappanpassa med stödhandtag, sätta upp skötbord etc. Alltså saker som annars kan kräva kortlingar som inte riktigt går att lösa i efterhand. Notera inte plyfa plus dubbla gipsskivor.

Kolla skivleverantörernas krav för konstruktion, dubbelgips brukar cc 60 räcka, där får du dock tänka på om det med ditt tätskikt är tillåtet med kartonggips(vissa tillverkare tillåter kartonggips via GVK).

Gällande Länsförsäkringar så kan jag tillägga att självklart tar de skadan oavsett om man gjort själv eller via entreprenör.

Däremot ersätter de i många län inte yt och tätskikt såvida inte man har våtrumsintyg

Redigerat:
Försäkringsbolag tittar på skadan som sådan. Men självfallet om du konstruerat väggen icke enligt branchregler och skadan är i väggen så lär det inte gå på någon försäkring, oavsett bolag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.