Skulle behöva reda ut några frågetecken angående badrum! ska försöka färdigställa ett badrum som påbörjades innan regeländringarna 2008

Frågorna har kommit från när jag läst diverse trådar här, men jag har inte kunnat verifiera på gvk eller bkr! men jag har ganska svårt att tolka information så därför frågar forumets samlade expertis

1:spånskiva som alt.till plyfa ,får man inte ha det bakom gips/våtrumsskiva i varken våtzon 1el.2? spånskivor sitter redan på 3 av 4 väggar så det blir ju lite merarbete att byta ut dessa.!

2: som jag tolkar gvk så FÅR man fortfarande använda kartonggips i såväl våtzon 1 som 2 när man använder tätskiktsfolie (till skillnad från tätskiktsmassa) rätt eller fel?

(detta framgår ju faktiskt tydligt , men är så stick i stäv mot vad som oftast står i forumen så man ändå blir osäker) Sidan 14 "säkra våtrum" gvk pdf fil

3: ang ångspärr (byggplast) i badrumsvägg som tillika är yttervägg, ska den finnas där eller ska jag skära bort den på den del av vägg som är badrum

som sagt har stött på dessa frågor men har inte fattat klart och tydligt vad som gäller

mvh krister

Redigerat:
Skruvar skall bottna i en regel är tanken så se till att det är reglar där du behöver.

• Gilla
Dontino
  • Laddar…
Japp, det hade jag faktiskt lyckats läst mig till! tack

Låt någon mer svara då jag också bara är hybbybyggare, men när vi byggde badrum skar vi bort ångspärren i väggen......pga att det annars blir två spärrar....

Många sätter osb el plyfa bakom för att. Stadga upp mer. Såvitt jag förstått är det ok enligt bkr. Om det blir skada på det så. Är det ju fel på tätskiktet. Jag har svårt att sehur plyfan skall kunna bidraga med skada...

Jag brukar plocka bort "plasten" i ytterväggen, finns åsikter om båda.

Man får ha kartonggips i zon 1 om man använder tätskiktsfolie där leverantören har sagt att det är ok ? Så för att se om det är ok eller ej får man läsa bruksanvisningen på folien,limmet,primern osv alltså så mycket lättare att använda godkända våtrumsskivor i zon 1.

Jag själv bygger med 15 mm plyfa och cc 45 på reglarna och cc 30 vid handfat eller liknande, och efter det kartonggips och till sist folie på det.

Lingström skrev:
Jag brukar plocka bort "plasten" i ytterväggen, finns åsikter om båda.

Man får ha kartonggips i zon 1 om man använder tätskiktsfolie där leverantören har sagt att det är ok ? Så för att se om det är ok eller ej får man läsa bruksanvisningen på folien,limmet,primern osv alltså så mycket lättare att använda godkända våtrumsskivor i zon 1.

Jag själv bygger med 15 mm plyfa och cc 45 på reglarna och cc 30 vid handfat eller liknande, och efter det kartonggips och till sist folie på det.
OK!
Får man fråga vilken leverantör av folie du använder !?

Intressent ang plasten!

D

Problematiken du upplever är just skillnaden mellan GVK och BKR.

Det är enligt GVK godkänt med kartonggips förutsatt att tätskiktsleverantören har godkänt detta. Där är det dock olika, vissa godkänner det andra inte så du får kolla monteringsanvisningarna.

Följer man BKR är kartonggips förbjudet i zon 1 oavsett vilket.

Det är fullt godkänt med vanlig spånskiva eller annat som bakomvarande.

15 mm plyfa är istället ett sätt att uppfylla våtrumsvägg 2012 som är ett monteringssätt som branschen i samarbete har tagit fram för att visa hur en godkänd och flexibel konstruktion kan se ut. Då är det dock egentligen krav på våtrumsskiva och inte kartonggips då vi tog fram denna vägg gemensamt med BKR och gick på deras krav för ytskiva. Följer man våtrumsvägg 2012 så slipper man kortlingar och kan i framtiden lätt montera fler saker eller göra om vissa saker i badrummet som annars varit krångligt pga avsaknad av kortling.

Plasten däremot skall bort om du väljer folie med högt ångmotstånd.

Har du redan spånväggar så kortla där det behövs. Ta bort plasten. Har du inte tätskikt så kör på folie av en leverantör som godkänner montering på kartonggips och kör på. Var noga med fallet och golvbrunnen. Tänk på att denna måste uppfylla ss-en 1252 så är den en gammal så byt(före 1990 med vissa jafo brunnar tom efter 92 som råkade levereras ut felaktigt tyvärr).

kristerh skrev:
OK!
Får man fråga vilken leverantör av folie du använder !?

Intressent ang plasten!

D
För tillfället Casco, men blir långtest på LIP fr.o.m. torsdag men då med våtrumsskiva utanför plyfan.

Gillar att bygga väggar stabila och får jag vara med i ett tidigt skede hos kunden ser jag gärna att man håller ner kostnaderna på badrumsinredningen och lägger några extra tusingar på det som "inte syns".

Och glöm för busingen inte att skriva ut den aktuella monteringsanvisningen och spara den med inköpskvitton och gärna lite bilder på bygget.
Händer att leverantörerna ändrar på sina resp hemsidor så det kan bli svårt att "bevisa" att man gjorde som det stod osv osv.

Men som sagt ovan, lägg först fokus på ett korrekt fall och en stabil grund, ett för skarpt fall kan man spackla upp men lite bökigare åt andra hållet :-)

Fullt fokus på att minimera alla tänkbara rörelser i väggar och golv (brunn/brunnar) så har man kommit långt vad det gäller att göra rätt.

Vilket otroligt komplett svar! Hmm ..måste ändå fråga igen ang. spånskiva, tack vare att jag inte själv skrev tydligt i min första fråga! så för att förtydliga då.

Jag ska alltså ha kakel som ytskikt, och inte våtrumsmatta , väggen är reglad c/c 60 och spånskivorna är 12mm

fortfarande OK ?

Vad gällde kartonggips så kom jag dock inte undan , har köpt kilto kerasafe och enligt deras monteringsanvisning så godkände de inte kartonggips! så det blir att byta ut i våtzon 1 , och byggplasten skär jag då bort längs ytterväggen!

tack så länge

Spånskiva är helt okej att ha bakom gips/våtrumsskiva men absolut inte som underlag för tätskikt, men det visste du säkert redan!

Det är helt ok att ha en träbaserad väggstabiliserande skiva bakom godkänd våtrumsskiva.

Edit: Går att hitta i BBV 5.7.1 Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning.

Redigerat:
kristerh skrev:
Vilket otroligt komplett svar! Hmm ..måste ändå fråga igen ang. spånskiva, tack vare att jag inte själv skrev tydligt i min första fråga! så för att förtydliga då.

Jag ska alltså ha kakel som ytskikt, och inte våtrumsmatta , väggen är reglad c/c 60 och spånskivorna är 12mm

fortfarande OK ?

Vad gällde kartonggips så kom jag dock inte undan , har köpt kilto kerasafe och enligt deras monteringsanvisning så godkände de inte kartonggips! så det blir att byta ut i våtzon 1 , och byggplasten skär jag då bort längs ytterväggen!

tack så länge
Om inte rummet är för stort så har jag om möjligt tagit ner spånskivorna och reglat resp kottlat på nödvändiga platser, vänd upp o ner på skivan du lossat och skruva upp den som en ny skiva, nya friska skruvar osv.

PS och limma fast muggen ;-)

vectrex skrev:
Spånskiva är helt okej att ha bakom gips/våtrumsskiva men absolut inte som underlag för tätskikt, men det visste du säkert redan!
Jodå det visste jag : ) jobbar faktiskt som byggare sedan 15 år , bygger dock aldrig villor ("egna hem") och det är ju bara hemma man (JAG) snålar med spån istället för plyfa ,

men ,men, lyckades hitta den tråd som gjorde mig så osäker

HÄR: Projekt: Badrum se svar #2 och #3

Lingström skrev:
För tillfället Casco, men blir långtest på LIP fr.o.m. torsdag men då med våtrumsskiva utanför plyfan.

Gillar att bygga väggar stabila och får jag vara med i ett tidigt skede hos kunden ser jag gärna att man håller ner kostnaderna på badrumsinredningen och lägger några extra tusingar på det som "inte syns".

Och glöm för busingen inte att skriva ut den aktuella monteringsanvisningen och spara den med inköpskvitton och gärna lite bilder på bygget.
Händer att leverantörerna ändrar på sina resp hemsidor så det kan bli svårt att "bevisa" att man gjorde som det stod osv osv.

Men som sagt ovan, lägg först fokus på ett korrekt fall och en stabil grund, ett för skarpt fall kan man spackla upp men lite bökigare åt andra hållet :-)

Fullt fokus på att minimera alla tänkbara rörelser i väggar och golv (brunn/brunnar) så har man kommit långt vad det gäller att göra rätt.
Bra tips att spara alla monteringsanvisningar. Mycket för kundens skull.

Om man når rätt person på någon av de större försäkringsbolagen så kan man dock få fram monteringsanvisningar på alla produkter godkända på marknaden bakåt i tiden (10 år är minimum men oftast ligger det på 12-13 år innan det rensas). Det är dock ett internt arkiv så det lättaste är att försäkringstagaren själv har en pärm med fotodokumentation på utfört badrum plus monteringsanvisningar och kvitton.

Lingström skrev:
Om inte rummet är för stort så har jag om möjligt tagit ner spånskivorna och reglat resp kottlat på nödvändiga platser, vänd upp o ner på skivan du lossat och skruva upp den som en ny skiva, nya friska skruvar osv.

PS och limma fast muggen ;-)
Nu hängde jag inte med riktigt,

Har jag förtått allt rätt så är det då bara min yttervägg jag behöver riva spånet på , för att skära bort byggplasten i det fallet!

Kortlingar sitter redan för allt som behövs fästas upp!

Kartonggips kommer bytas mot våtrumsgips i våtzon 1

Vad tänkte du på , har jag missat något?

Muggen skall limmas , japp, det har jag läst faktiskt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.