hahel!
du har ett privat meddelande/PÅ

Mikael_L
ktm525 skrev:
hahel: Sälj inte, det är ju urballt att ha....habegär i massor..mycket ballare än vilken fjollig platt tv som helst
:D :D :D
Jag skippar också hellre TVn, har man inget att göra på kvällen går det ju att köra lite dieselmotor istället!

Men allvarligt talat, nu när du gett oss mer information så tycker jag det vore rejält synd att göra sig av med verket, det är ju sååå förknippat med husets coola historia. Jag trodde först det var ett gammalt reservkraftagg i nån gammal bondgård, som skulle säkra driften av mjölkmaskinen... Men det här är en helt annan historia.

Sen ang min första prisgissning, så vill jag nog höja. Om det är försvarets, så var det antagligen helt nytt då det monterades, sen knappast använt, gissar jag, mao nyskick, sen vet jag fortfarande inte effekten. Men 10 papp är absolut ett underpris. (jag kollade lite annonser också...) Men hursomhelst, dumt att sälja, om ni inte absolut behöver utrymmet eller pengarna. Jag skulle behållt.

Det finns nog många som är intresserade av en sådan, lägg ut den under säljes på detta forum så får du se vad folk bjuder.

Var till huset och passade på att kolla effekten, generatorn är märkt 37,5 KVA är det stort/litet i sammanhanget.

/Håkan

Vad är det för hus du har köpt? Är det en industrilokal? Det är mycket.

Mikael_L
Du kan ansluta en eller två grannar med !

edit (efter mats_o:s inlägg):
Om jag inte räknat fel, så är det motsvarande 3x 31 A i huvudsäkring, många hus klarar sig med 20A, en del t.o.m med 16A ..

En fullbelastad 10A säkring är 2.3KVA så ja det är en hel del

Jag får det till 3x 54A

Mikael_L
hempularen skrev:
Jag får det till 3x 54A
Hmmm, * fas - fas * eller * fas - nolla *, verkar vara skillnaden, vilket är rätt?
Jag viker mig gärna, är inte alls säker på om jag ska använda 230V eller 400V i min uträkning... :o

Eftersom det troligtvis är en 3-fasgenerator är det 400V som gäller, eller 380 kanske tom eftersom den är från '80. 37,5 är dessutom skenbar effekt så med lite taskig induktiv last får man nog kompensera för det. Men i alla fall en rätt biffig apparat. Bor på landet så skulle inte haft nåt emot att ha haft en sådan vid några tillfällen! :D

pefo skrev:
Eftersom det troligtvis är en 3-fasgenerator är det 400V som gäller, eller 380 kanske tom eftersom den är från '80. 37,5 är dessutom skenbar effekt så med lite taskig induktiv last får man nog kompensera för det. Men i alla fall en rätt biffig apparat. Bor på landet så skulle inte haft nåt emot att ha haft en sådan vid några tillfällen! :D

På generatorns typskylt så stod det 230/400V, vad innebär det?

/Håkan
P.S Skall försöka fota typskylten vid tillfälle D.S

hahel skrev:
På generatorns typskylt så stod det 230/400V, vad innebär det?
230 volt fasspänning (fas-N) och 400 volt systemspänning (fas-fas).

hahel skrev:
Var till huset och passade på att kolla effekten, generatorn är märkt 37,5 KVA är det stort/litet i sammanhanget.

/Håkan
Den är på 30 KW. Om inte lägre?? De nyare dieslarna brukar ha ett cos på 0,8, troligt att detta har det också. Sedan skall man ju ha klart för sig att ett aggregat som stått väldigt länge, och inte blivit nedlastad när den provkörts inte är i bästa form.

Mycket troligt är att när de månadskört aggregatet kört den med låg grundlast och det är skadligt för aggregatet om det körs längre tider. Men det är klart. En klenod är alltid en klenod.

Ett nytt 32kW diesel aggregat kostar i en katalog jag har 8480 euro + moms vilket ger ca. 95 000kr.

Aggregatet har säkert haft en mycket bra service med allt dokumenterat. Den är troligen mycket eftertraktad av t.ex. nån mjölkbonde. En välskött diesel håller "hur länge som helst"

Lär väl även kunna funka på en båt. Hur läggs den in på nätet i fastigheten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.