Har ett vitt kakel i köket där det är ditsatt kakeldekor på varenda kakelplatta.
Hur får jag enkelt bort detta?
Fogen är svart och är jätteful, hur kan jag ändra den?
Jag bor i en hyreslägenhet, och skulle vilja göra något snyggt, billigt och enkelt.

Någon som har ett tips?

Prova med en rakbladsskrapa (Typ sådan man använder på glaskermik häll) mot dekalerna. Sedan bör det gå att få bort ev limrester med något lösningsmedel, lacknafta eller t-röd, ev aceton. Fast aceton luktar så illa att det skulle jag prova sist. Däremot så är det sannolikt svårt at tvätta bort dekalerna med lösningsmedel eftersom dom är av plast och så att säga skyddar limmet.

Fogarna bör du kunna kratsa ur och foga om med ljus fog, eller vilken färg du nu vill ha. Det finns ett speciellt verktyg som man igentligen använder när man kaklar för att få bort rester av kakelfix som hamnat i skarvarna innan man fogar.

Båda åtgärderna är billiga, men tar nog några kvällar.

Det är emot mina principer som plattsättare att ge råd på annat än kakel :D. men så vida du inte är beredd att byta kakel så kan du ta en glasskiva som du får tillmätt exakt som den skall vara och sedan målar du den på baksidan med en färg som du tycker skulle passa, det är inte så dumt. Sedan sätter du fast den med några selikon duttar. Vilket innebär att du kan ta bort den när du flyttar.

Ett enkelt sätt att lätt få lös "klisterlappar" med är att värma med t.ex hårtorken. Då lossnar limmet lätt.

Klister och tejp av den typen lossar man med ren bensin som man kan köpa på apoteket. Fogarna kan du fixa till genom att köpa en produkt som heter Fogfinish, den finns i olika färger och finns i kakelbutiker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.