Hej! För en tid sedan slutade vår centraldammsugare sluta att suga och den stängdes av eftersom snabbsäkringen gick…kanske efter 10-15 sekunder.
Jag tror kanske att det är pga att något sitter fast i röret och täpper igen och därför blir det för tungt för motorn och då blir det fel.
Jag har försökt med en vanlig dammsugare suga loss det som sitter, från båda ändar med det ena hålet täppt. Jag har försökt med en insp.kamera se vad som sitter i röret men jag vet inte om jag kommit till det stället eller om slangen inte kunnat tryckas vidare pga någon vinkel som klämmer kameran. Har försökt trycka in en lite hårdare slang för att trycka bort men inte funkat.

Jag vet inte mer vad jag kan göra…någon med ett förslag?

• Centraldammsugarens insida med filter och röranslutning synlig, vattenskada eller blockering kan vara orsaken till driftproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Om du lossar röret vid dammsugaren fungerar den då?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Om du lossar röret vid dammsugaren fungerar den då?
Jag har en vägghängd…la upp en bild nu

RoTe
Jag tror nämligen du har en trasig dammsugare och inget som är fast i röret.

RoTe RoTe skrev:
Jag tror nämligen du har en trasig dammsugare och inget som är fast i röret.
Ok…vad kan det då vara?

RoTe
U tomasfvmo skrev:
Ok…vad kan det då vara?
Först lär du ju ta reda på om det jag tror stämmer. Om det är så är det endera något som hindrar motorn från att snurra eller så är motorn helt enkelt bränd med kortslutning som följd.

Ett lätt sätt att kolla om det är stopp i röret är ju att köra in den andra sugaren du har och se om det är bra sug i andra änden. Borde märkas tydligt om det är stopp i röret.
Sedan kan du ju fortsätta därifrån och felsöka.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Är det stopp i röret så går dammsugarfläkten lättare och drar då mindre ström.

• Gilla
rakt09 och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är det stopp i röret så går dammsugarfläkten lättare och drar då mindre ström.
Hur tänker du nu?

han tänker att en propeller som kaviterar ger mindre motstånd för motorn än en som greppar i det medie den arbetar i, jämför en båtmotor/propeller i vatten. Här är det dock luft istället. Det är ju därför varvtalet ökar när det blir stopp i röret.

• Gilla
rakt09 och 7 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hur tänker du nu?
Det är exakt så det fungerar. En fläkt drar som minst ström när kanalen är igenkorkad så att ingen luft transporteras och den drar som mest ström när det är fritt blås och inget motstånd i kanalerna.

Minns att professor Grimvall i Ny Teknik hade detta som en fråga en gång. Jag testade själv med en effektmätare till min dammsugare, minst effekt drar fläkt/dammsugare när luftflödet är stoppat.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.