851 läst ·
11 svar
851 läst
11 svar
Något fastnat i centraldammsugaren??
Hej! För en tid sedan slutade vår centraldammsugare sluta att suga och den stängdes av eftersom snabbsäkringen gick…kanske efter 10-15 sekunder.
Jag tror kanske att det är pga att något sitter fast i röret och täpper igen och därför blir det för tungt för motorn och då blir det fel.
Jag har försökt med en vanlig dammsugare suga loss det som sitter, från båda ändar med det ena hålet täppt. Jag har försökt med en insp.kamera se vad som sitter i röret men jag vet inte om jag kommit till det stället eller om slangen inte kunnat tryckas vidare pga någon vinkel som klämmer kameran. Har försökt trycka in en lite hårdare slang för att trycka bort men inte funkat.
Jag vet inte mer vad jag kan göra…någon med ett förslag?
Jag tror kanske att det är pga att något sitter fast i röret och täpper igen och därför blir det för tungt för motorn och då blir det fel.
Jag har försökt med en vanlig dammsugare suga loss det som sitter, från båda ändar med det ena hålet täppt. Jag har försökt med en insp.kamera se vad som sitter i röret men jag vet inte om jag kommit till det stället eller om slangen inte kunnat tryckas vidare pga någon vinkel som klämmer kameran. Har försökt trycka in en lite hårdare slang för att trycka bort men inte funkat.
Jag vet inte mer vad jag kan göra…någon med ett förslag?
Ett lätt sätt att kolla om det är stopp i röret är ju att köra in den andra sugaren du har och se om det är bra sug i andra änden. Borde märkas tydligt om det är stopp i röret.
Sedan kan du ju fortsätta därifrån och felsöka.
Sedan kan du ju fortsätta därifrån och felsöka.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
han tänker att en propeller som kaviterar ger mindre motstånd för motorn än en som greppar i det medie den arbetar i, jämför en båtmotor/propeller i vatten. Här är det dock luft istället. Det är ju därför varvtalet ökar när det blir stopp i röret.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden