S
Jag behöver ha bytt denna gamla termostat ETG 1551 till golvvärme (bild den längs till höger), den smattrar. Vet någon om vilken produkt som går att ersätta med bara den utan större åtgärd med givare, kablar m.m. ? En äldre termostat märkt ETG 1551 till höger i en elcentral med säkringsbrytare och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Smattrar öppna och koppla ur givaren , fortsätter den att smattra så är det bara att byta , finns nya ( en modell Termonic som passar rakt in i centralen ) men givaren måste nog bytas , det sitter säker en dosa vid golvet där kablarna är skarvade ,lång väg från central till givare
Troligtvis vanlig ledning eller svagströmstyp till dosan , du får leta efter den och dra i termostatledningen och hoppas på att den är lös och går att dra ut

R
Inte riktigt densamma om man ser på inställningarna , jag skulle nog satsa på någon ny produktion och inte en gammal typ

S
R rävlyan skrev:
Inte riktigt densamma om man ser på inställningarna , jag skulle nog satsa på någon ny produktion och inte en gammal typ
Nej ser inte riktigt samma. Jag har googlat, får ingen riktig träff. Det finns någon annan ETG 'bara några få kvar'. En givare - är den alltid enkelt utbytbar (av elektriker) ? Det här är ett klinker badrumsgolv från 80-talet där badrummet i princip är 'en låda' i ett gammalt hus. Ser att givarkabeln går in i golvet 'på utsidan av lådan'. Alltså - givaren är inte ingjuten och oåtkomlig ?

R
Kolla upp om det går att dra ut givaren , är en tunn kanske grå kabel , i dosan kan finnas 230V för värmekabeln med .
Går givaren att ut så är det ca 1,5 timmars jobb för en elektriker , plus materiel
Den jag tänkte på är en Termonic Enr : 8581632 enklaste modellen

S
R rävlyan skrev:
Kolla upp om det går att dra ut givaren , är en tunn kanske grå kabel , i dosan kan finnas 230V för värmekabeln med .
Går givaren att ut så är det ca 1,5 timmars jobb för en elektriker , plus materiel
Den jag tänkte på är en Termonic Enr : 8581632 enklaste modellen
Jag kollade den grå kabeln. Den går in i ett pvc-rör och in under golvet bara 1.5 m från där termostaten sitter. Ja, jag kan dra ut den (kollade fegt att dra ut en 60-70 cm och peta tillbaka). Då är det lika bra att byta 'allt' till nytt. Tack för förslaget och tipset ! Jag lämnar över det till min elektriker. Tack.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Då behöver inte givarkabeln skarvas , den är 2 meter på den jag talade om

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.