F
Förra ägarna lämnade denna på vinden och jag har ingen aning om vad det är. Bräda med två hål där det är lösa kilar som går att dra ut. Ser gammal ut.

Nån som vet?

• Gammal träbräda med två hål och lösa kilar på golvet, ser sliten ut.
Tvärbräda under ett bord?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Förra ägarna lämnade denna på vinden och jag har ingen aning om vad det är. Bräda med två hål där det är lösa kilar som går att dra ut. Ser gammal ut.

Nån som vet?
En del av ett underrede till ett bord.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Det ser ut att vara det man sätter i när man har extraskivor insatta. Vanligen brukar det vara två som träs in i motsvarande hål I bordunderredet och när skivorna lagts på plats så låser man bordet med kilarna.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Antikt bockbord i furu från 1800-talet, fotograferat i en ljus miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ såhär

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Jaaa det verkar ju vettigt! 😄 Om det fanns ett bord så har de nog glömt denna.

Får ligga ett tag till sen kanske den åker in i förbränningen då.🤣

Del till vävstol

F Fideliox skrev:
Får ligga ett tag till sen kanske den åker in i förbränningen då.🤣
Den är väl inte lackad och kan med säkerhet eldas upp hemma om du har eldstad och vill bli av med den

F
F fribygg skrev:
Den är väl inte lackad och kan med säkerhet eldas upp hemma om du har eldstad och vill bli av med den
Japp, det jag menade. 😉

F fribygg skrev:
Del till vävstol
precis vad jag tänkte också. Nu har jag ingen vävstol längre men det var min första instinktiva gissning. men kan säkert vara tvärslå under bord/vävpall eller liknande också. Min pappa brukade tillverka små bord med den lösningen när han behövde ett litet bord.

Jiji Jiji skrev:
precis vad jag tänkte också. Nu har jag ingen vävstol längre men det var min första instinktiva gissning. men kan säkert vara tvärslå under bord/vävpall eller liknande också. Min pappa brukade tillverka små bord med den lösningen när han behövde ett litet bord.
Tekniken var ju rimligtvis densamma oavsett om man satte ihop ett bords underrede, vävstol eller mangel

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.