12 287 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Någon som vet nått om Malmbergs evon one laddbox?
Snyggt!T Thomas- skrev:
Borde fungera. Kan inte tänka mig annat.
Med lite trixande bör man isf kunna få OCPP att smartstyra laddningen efter svenska rörliga elpriser eller?
Verkar som OCPP lirar med EMHASS. Så då bör HA kunna styra Malmbergsladdaren med 15 minuters justeringar av priset. Dags att inhandla en ny Raspberry...
Redigerat:
Har använt laddaren i ganska exakt 1 år nu. Den strulade lite i vintras, "hängde sig" då och då vilket krävde en norsk omstart på huvudbrytaren. Kontaktade e2charge och de löste det snabbt genom en firmware uppdatering över 4g. Sedan dess har den faktiskt varit 100%-ig, till skillnad mot mina föräldrars högst opålitliga Zaptec Go.
Kan
Kan nu bekräfta att Malmbergs/E2charge Evon One går att integrera i Home Assistant! Fungerar galant. Nästa steg är att gå över till tim/kvartal-pris på elavtalet och låta HA styra laddningen efter elpriset.T Thomas- skrev:
Och nu är den styrd av Nordpool.K karlbrutal skrev:
Ja, serienumret står på laddaren alternativt dyker upp som laddarens SSID när du slår av/på strömmen. Anslut till laddaren genom 192.168.4.1, sen behövs en kod på 4 tecken. Jag hittade ingen utan fick ringa till E2charge som löste det på 5 sekunder efter att jag uppgav serienumret. Logga in, byt ut evchargo adressen mot adressen till din Home Assistant. Sen ska HA kunna hitta den genom OCPP.T Thomas- skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Någon som vet nått vad dessa figurer är
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Blum Metafix någon som vet nått om den?
Verktyg & Maskiner -
Någon som vet nått om Cub Cadet RZT - S 42 ZERO TURN
Trädgårdsmaskiner -
LG Art Cool, någon som vet nått om den?
Värmepumpar -
Schmidt kök? Någon som har eller vet nått?
Kök