34 553 läst ·
79 svar
35k läst
79 svar
Någon som vet något om detta larm....
15-20kSEK, det är väl en överdrift?
Jag köpte ett stort PowerMax Complete larm från svensk larmfirma för 10kSEK. Motsvarande samma grejer som ett gripen larm för 5995SEK. Jag tyckte det var bättre att köpa en etablerad produkt med leverantörsupport.
Jag köpte ett stort PowerMax Complete larm från svensk larmfirma för 10kSEK. Motsvarande samma grejer som ett gripen larm för 5995SEK. Jag tyckte det var bättre att köpa en etablerad produkt med leverantörsupport.
oj det var billigt må jag säga. Får gratulera till ett sådant bra pris. Hittar inget gripenlarm för det pris du skriver men deras xlpaket för 4895kr innehåller mer tillbehör än powermaxcomplete som jag hittade för 8775kr från protexus.se.
Gripen:
I paketet ingår:
1st larmcentral
4st Trådlös IR rörelsesensor
5st Trådlösa dörrmagneter
4st Fjärrkontroller med panikfunktion
3st Optiska trådlösa brandsensorer
1st Trådlös utomhussiren med blixtljus inkl batteribackup (blypack)
1st Inomhussiren
2st Batteribackup för siren och larmenhet
15st Lithium batterier
2st Adaptrar 15 och 18V för larmenhet och utesiren
6st Larmdekaler
powermax:
SBSC-certifierad centralapparat (Larmklass R), sänder på godkänd larmfrekvens 868mhzCentralapparat m. siren 1st
Intern GSM-modul (GSM-350) 1st
Trådlös Digital rörelsedetektor 3st
Trådlös Magnetkontakt 2st
Trådlös Rökdetektor 1st
Trådlös Manöverpanel (kodpanel) 1st
Handsändare (fjärrkontroll) 1st
Larmskylt A5 för fasad 2st
Larmdekaler 8st
Skruv, batterier, telefonlinjeanslutning & strömförsörjning & Svensk manual ingår
Programmering, dokumentation & Support ingår
Ordinariepris 10 970kr
Kampanjpris 8 795kr
Men du kanske fick med extra röksensorer, fjärrkontroller, rörelsesensor, dörrsensorer mm för det priset. Se är det ju självklart olika larm och powermax verkar vara ordentliga grejer som iofs gripen oxå är, vad vet jag, men jag gjorde bara en jämförelse av priset och inget annat.
Gripen:
I paketet ingår:
1st larmcentral
4st Trådlös IR rörelsesensor
4st Fjärrkontroller med panikfunktion
3st Optiska trådlösa brandsensorer
1st Trådlös utomhussiren med blixtljus inkl batteribackup (blypack)
1st Inomhussiren
2st Batteribackup för siren och larmenhet
15st Lithium batterier
2st Adaptrar 15 och 18V för larmenhet och utesiren
6st Larmdekaler
powermax:
SBSC-certifierad centralapparat (Larmklass R), sänder på godkänd larmfrekvens 868mhzCentralapparat m. siren 1st
Intern GSM-modul (GSM-350) 1st
Trådlös Digital rörelsedetektor 3st
Trådlös Magnetkontakt 2st
Trådlös Rökdetektor 1st
Trådlös Manöverpanel (kodpanel) 1st
Handsändare (fjärrkontroll) 1st
Larmskylt A5 för fasad 2st
Larmdekaler 8st
Skruv, batterier, telefonlinjeanslutning & strömförsörjning & Svensk manual ingår
Programmering, dokumentation & Support ingår
Ordinariepris 10 970kr
Kampanjpris 8 795kr
Men du kanske fick med extra röksensorer, fjärrkontroller, rörelsesensor, dörrsensorer mm för det priset. Se är det ju självklart olika larm och powermax verkar vara ordentliga grejer som iofs gripen oxå är, vad vet jag, men jag gjorde bara en jämförelse av priset och inget annat.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Jag tog hem ett paket och provade. Min bedömning var att menyerna var rätt röriga, dessutom bristfälligt översatta menyer och manualer (jag är lite allergisk mot stavfel och särskrivningar i skarpa tillämpningar).rebmic skrev:
Sen när det gäller känslan så är det möjligt att jag gjorde något tokigt, men jag fick inte ens upp luckan där man ska sätta i SIM-kortet.
Tillbehören (t.ex manöverpanelen med knappar som man kan sätta vid ytterdörren) såg ut som ett barn hade designat dem.
Jag valde åtminstone att använda min ångerrätt och skicka tillbaka larmet.
Men det som absolut talar för Gripen-larmet är ju priset, du får trots allt en hel del prylar för de pengarna.
Sen misstänker jag att företaget som säljer Gripenlarmet är ett enmansföretag som sköts på kvällar och helger. Trots sina fina annonser om "dygnet runt support" så lyckades jag aldrig få tag på dem via telefon.
Deras förklaring var att "har man hemligt nummer kan vi inte ringa tillbaka"...
Det kanske är ett ickeproblem om man har synligt nummer. Men för mig passade det dåligt iaf.
Men förhoppningsvis kommer detta larmet sätta lite krav på andra leverantörer att de har en tämligen hög prisnivå...
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
BarneY: jag har missat att svara...
I vårt paket ingick:
1st larmcentral
5st Trådlös IR rörelsesensor
1st Fjärrkontroller med panikfunktion
1st Optiska trådlösa brandsensorer
1st Inomhussiren
Batterier etc såklart.
Jämfört med gripen fick jag inte med utesiren samt en rökdetektor färre.
Då hade de ett XL paket för 5995SEK.
Vi köpte för 6 månader sedan, konfigurerat och klart.
Vi är mkt nöjda med det och protexus support.
Jonas på Protexus sa att vi ska kunna räkna med en livslängd på 15år på larmet.
Tror säkert att Gripen funkar bra, en granne köpte det. Han sa att det var enkelt att konfigurera. Plastigt och smäckigt, men funkar. Nätadapter pajade direkt för honom men det byttes smidigt och sen verkar det ha funkat.
I vårt paket ingick:
1st larmcentral
5st Trådlös IR rörelsesensor
1st Fjärrkontroller med panikfunktion
1st Optiska trådlösa brandsensorer
1st Inomhussiren
Batterier etc såklart.
Jämfört med gripen fick jag inte med utesiren samt en rökdetektor färre.
Då hade de ett XL paket för 5995SEK.
Vi köpte för 6 månader sedan, konfigurerat och klart.
Vi är mkt nöjda med det och protexus support.
Jonas på Protexus sa att vi ska kunna räkna med en livslängd på 15år på larmet.
Tror säkert att Gripen funkar bra, en granne köpte det. Han sa att det var enkelt att konfigurera. Plastigt och smäckigt, men funkar. Nätadapter pajade direkt för honom men det byttes smidigt och sen verkar det ha funkat.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Nästan så man blir lite fundersam om du jobbar på företaget eller åtminstone har provision...Kokosnöt skrev:Vi är mkt nöjda med det och XXXXX support.
Jonas på XXXXX sa att vi ska kunna räkna med en livslängd på 15år på larmet.
Kan ju tipsa om att svenska försäljare har rätt höga påslag på sina produkter.
Samma saker som du köper i Sverige kan du köpa för rätt många tusenlappar billigare från t.ex. england.
Dock får man ju inga svenska menyer eller svenskt tal ur enheten. Dessutom är jag lite osäker på om den engelska varianten har stöd för sektionering.
Vill man bestämt ha svenskt tal och svenska menyer så kan man kanske köpa centralenheten från en svensk leverantör, och sen komplettera med givare från annat håll.
Man kan ju tro det
Är bara nöjd helt enkelt med den personliga servicen från deras sida. Det tog ett halvår för oss att bestämma oss... de blev aldrig otåliga. Annat kan jag säga om Securitas säljaren... hade blev jobbigt superdryg efter 3-4 samtal (1 besök resten telefon) så jag sa god natt till honom för jag tröttnade på hans sätt.
Vi var på vippen att köpa ett Gripen meeen jag kollade företagsfakta etc och tänkte att det är tvivelaktigt om de kommer att ha reservdelar till mig om det behövs om några år. Lite för bra för att vara sant blev min bedömning.
Så jag kollade efter powermax på engelska sidor, men faktum är att jag hamnade sällan på någon stor besparing. På alla tillbehör, ja, då är det halva priset ofta. Men själva centralen, med kit osv, faktiskt inte. Spara 1 tusenlapp typ, nä, inte värt det. Jag måste ha letat dåligt eftersom alla säger att det kan sparas så mkt med inköp i England
Så vi landade på ett köp av svensk firma.
Vi var på vippen att köpa ett Gripen meeen jag kollade företagsfakta etc och tänkte att det är tvivelaktigt om de kommer att ha reservdelar till mig om det behövs om några år. Lite för bra för att vara sant blev min bedömning.
Så jag kollade efter powermax på engelska sidor, men faktum är att jag hamnade sällan på någon stor besparing. På alla tillbehör, ja, då är det halva priset ofta. Men själva centralen, med kit osv, faktiskt inte. Spara 1 tusenlapp typ, nä, inte värt det. Jag måste ha letat dåligt eftersom alla säger att det kan sparas så mkt med inköp i England
Så vi landade på ett köp av svensk firma.
ja ett powermaxlarm verkar intressant. kanske köper snikpaket i sverige så man får basenheten på svenska sen köper man tillbehören från UK. Sjuk skillnad i priser faktiskt. Med sådana skillnader känner jag bara ännu mer förakt mot svenska firmor. Tex denna manöverpanel till powermax. Över halva priset för exakt samma pryl.
Uk 76,5 pund
http://www.securitywarehouse.co.uk/catalog/visonic-twoway-wireless-keypad-with-voice-p-2054.html
sverige 1895kr
http://www.protexus.se/MKP-150.htm
bara ett exempel. Övriga tillbehören nästan samma besparing...
Uk 76,5 pund
http://www.securitywarehouse.co.uk/catalog/visonic-twoway-wireless-keypad-with-voice-p-2054.html
sverige 1895kr
http://www.protexus.se/MKP-150.htm
bara ett exempel. Övriga tillbehören nästan samma besparing...
Ja, det är orimligt vilka skillnader när det gäller tillbehören. Galet. Bra exempel du hittade. Vet jag satte kaffet i vrångstrupen när jag såg priset på avancerad panel i offerten.
Ska vi köpa till fler tillbehör till vårt larm, då köper vi det från England.
Det är oxå en bra fördel med de stora larmtillverkarna. Bara att köpa och byta ut delar osv, expandera, anpassa när man egentligen vill.
Ska vi köpa till fler tillbehör till vårt larm, då köper vi det från England.
Det är oxå en bra fördel med de stora larmtillverkarna. Bara att köpa och byta ut delar osv, expandera, anpassa när man egentligen vill.