Hejsan, har pratat med min granne igen.
Han har kört sitt gripenlarm några veckor nu.
Han tycker det är väldigt prisvärt!
Han är inte så tekniskt lagd angående programmering men han löste det.
De har haft några falskalarm men det har varit handhavande fel... programmerade fjärrkontroll fel bl.a.

Det enda negativa han har sagt är att tryckknapparna är så känsliga på panelen att det är lätt att dubbeltrycka en siffra i den 6siffriga larmkoden. Men de använder fjärrkontroll alltid.

Inbrottsvågen på vårt område la av... polisen slog en järnring och grep "3 tjuvpar" på 2-3 dagar. Sen har det slutat för denna gång. Polisen gjorde sitt jobb hör och häpna ;)
Så nu jagar inte frugan mig om larm längre :)
Men vi ska ha larm men ska bestämma oss i lugn och ro.
Gripen eller powermax complete lutar det åt.
Frugan vill ha Securitas med larmcentral.
Så det är fågel fisk eller mittemellan när det gäller prisnivå :D

ja så länge det inte blir torsk så....

Vad roligt att höra att det nu finns några som testat. Jag ska nu försöka ringa och prata lite med dom och även se hur det finns med trådbundna komponenter till dessa och vad som kostar. Jag vill nog säkra upp via några trådbundna oxå när man endå är igång.

Någon som vet specen på trådbunda komponenter, är det bara en slutande kontakt som krävs?

Någon som vet priser på trådbundet som i så fall skulle kunna passa?

P
hammarhaj skrev:
Vad roligt att höra att det nu finns några som testat. Jag ska nu försöka ringa och prata lite med dom och även se hur det finns med trådbundna komponenter till dessa och vad som kostar. Jag vill nog säkra upp via några trådbundna oxå när man endå är igång.

Någon som vet specen på trådbunda komponenter, är det bara en slutande kontakt som krävs?

Någon som vet priser på trådbundet som i så fall skulle kunna passa?
Någon som har mer detaljer/erfarenhet av att ansluta trådbundet till Gripen?

Tycker fortfarande att det är msstänkt snålt med oberoende privatpersoner som kan recencera larmet.
Jag är sugen på det men jag vill inte kasta 4 lax i sjön om det är samma skräp jag kan köpa på ebay för 1500pix.

P
Vet inte om detta redan varit uppe, men här är i alla fall tillverkarens hemsida: http://www.pe-security.com/en/index.asp

Jag tycker att det verkar seriöst, den obligatoriska (läs: tveksamma) asiatiska estetiken till trots. ;)

Har beställt ett gripenlarm, återkommer med information om hur bra/dåligt det funkar om någon är intresserad.

Dock blev jag full i skratt när jag kollade på den svenska återförsäljarens registrerade verksamhet:

"Aktiebolagets verksamhet ska vara att utveckla och marknadsföra säkerhets- och kontanthanteringssystem, erbjuda angränsande tjänster, erbjuda självtvätt av bilar samt idka därmed förenlig verksamhet och förvalta fast och lös egendom."

Kändes som en självklar kombination, säkerhet- och kontanthantering, och biltvätt! :)

Horatius skrev:
Vet inte om detta redan varit uppe, men här är i alla fall tillverkarens hemsida: [länk]

Jag tycker att det verkar seriöst, den obligatoriska (läs: tveksamma) asiatiska estetiken till trots. ;)
Ahaa, du lyckades hitta tillverkaren som finns i Shenzhen. Hur hittade du dem? Det tyder på att samma produkt måste på eBay eller Alibaba.com för en fjärdedel av priset.

Alternativt går vi ihop 10 Pers och köper direkt från tillverkaren.
Jag importerar rätt mycket annan teknik pråm området, brukar vara lika enkelt som att beställa från Ellos. =-)

GSM:et fungerar inte med 3, vilket står i manualen. Men sedan visar det sig att det inte fungerar med Telia, Comviq. De rekommenderar Telenor. Nu visade det sig att det fungerar inte med Telenor heller.

Med Comviq går det att ringa upp (larma på och av) men inga SMS vid larm. Köp ett annat larm, om Ni vill ha GSM funktion på larmet.

När jag undrar var (adressen) jag ska skicka (tillbaka) larmet upphör kontakten.
Ett larm där det inte finns någon mottagare (SOS, vaktbolag) eller en själv fyller enligt mig ingen funktion.

Bör avlägsnas från marknaden enlig mig.

RicMan skrev:
GSM:et fungerar inte med 3, vilket står i manualen. Men sedan visar det sig att det inte fungerar med Telia, Comviq. De rekommenderar Telenor. Nu visade det sig att det fungerar inte med Telenor heller.

Med Comviq går det att ringa upp (larma på och av) men inga SMS vid larm. Köp ett annat larm, om Ni vill ha GSM funktion på larmet.

När jag undrar var (adressen) jag ska skicka (tillbaka) larmet upphör kontakten.
Ett larm där det inte finns någon mottagare (SOS, vaktbolag) eller en själv fyller enligt mig ingen funktion.

Jaha, där sätt den. Misstankar bekräftade. Ännu ett Kina-skit, max värt 500kr.
För mig är det då inget att ha eftersom vi saknar fast telelina och måste ha gsm.

P
RicMan skrev:

Mycket intressant uppgift!

Hur fungerar det i övrigt? Något annat du gillat/ogillat?

Har mailat deras kundtjänst ett par gånger och fått mycket snabba och bra svar, men har å andra sidan inte framfört några klagomål.

Du kan ju ha råkat få ett måndagsex, så jag tycker att det är lite väl snabbt att döma ut hela larmet. Givetvis vill man dock att support/reklamation ska flyta på smärtfritt.

Ang. att köpa från Kina. Centralenheten går att hitta för ett styckpris på $80 utan större ansträngning.

P
mikael_thn skrev:
Har beställt ett gripenlarm, återkommer med information om hur bra/dåligt det funkar om någon är intresserad.
Mycket intresserad, som du nog märkt!

Tröga IR-givare, tjuven (om han kan sin sak) kan plock ned dem och rikta dem åt ett annat håll innan de ger utslag (har själv testat). Magneterna för fönster/dörrar fungerar utan anmärkning. Larmcentralen är OK för priset. Nackdelen är svårigheten att plock bort locket för det ICKE fungerande GSM:et (sim-kortet).

Hur det är med övriga delar, typ; brandlarm ute siren, kan jag inte svara på.

Att det kan vara fel på prylar av denna art är väl i sig inte märkligt. Det märkliga är att man hävdar att orsaken till problemen är sim-korten, men inget fungerar. Varför inte ge denna information på hemsidan?
Att Telia (framför allt) menäven Coimviq ska undvikas bör framgå tydlig om man är seriös.

Det allvarligaste är att när frågan om retur kommer upp svarar man inte och all kontakt upphör. Men innan dess svarade de snabbt (men fel).

Mitt råd är köp någonting annat, titta inte bara på priset. Som Siemensanställ borde jag köpt siemens villa larm eller möjligen Bosch larm.

Men jag har köp andra saker direkt från Kina utan problem, faktist riktigt nöjd. Men just i detta fall ville jag undvika problem, men fick det ändå.

En uppdatering:
Efter att han läst detta forum fick jag ett svar. Men svaret hade ingenting med att GSM (SMS-funktionen) inte fungerar. Det handlade mer om att han vill ha en förklaring varför jag skrivit som jag gjort. Problemet för Sveriges Säkerhetstjänst Syd AB är att de inte kan hantera dessa typer av fel.

Han kan ha rätt i att larmet tillverkas i Israel och att det finns fler som köper från samma ställe (design) men att innehåller skiljer sig åt.

Men då kan man fundera på varför de inte fått GSM att fungera i Sverige om det är där produkten ska säljas.

Däremot vill han inte ha igen larmet (åtebetala beloppet) inte heller skick larm som fungear med GSM. Utan han vill leverera någonting som inte fungerar och behålla pengarna.q(;^;)p

Företag at denna sort ska man undvika om det är möjligt och det är det, skit i Sveriges Säkerhetstjänst Syd AB.

Jag kommer att retunera larmet till hans privata adress, så får vi se vad som händer.

Han har fått chansen att åtgärda, komma med förslag till åtgärder men dessa mail svarar han inte på.

Vill inte vara en den strör salt i såren.. Men vill minnas att jag tidigare har varnat för företag likt Sveriges säk AB mfl, hela hemsidan lyser varningar att man bör se upp.
Det normala inom larmbranschen är att man faktiskt tonar ned och inte skriker ut att jag är bäst.
Normala firmor eller rättare sagt alla jag känner till skryter inte om medlemskap i olika föreningar utan man framhäver sin bevisade kunskap. Medlemskap är inget problem att få, är själv medlem i Coop och ICA

Sen brukar jag alltid nämna den klassiska frasen "Polisgodkänd larminstallatör" låter som en mycket kunnig person. Men icke. Det betyder bara en sak. Personen som har startat företaget är ostraffad, dvs antingen totalt hederlig eller smart nog att inte ha åkt fast.
Det finns idag ca 2000 polisgodkända larminstallatörer ca 200 innehar en certifiering som gör att de faktiskt får installera klassade larm uppkopplade mot larmcentral.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.