18 314 läst ·
25 svar
18k läst
25 svar
Någon som testat Makita LS1018L?
Har bara hunnit med några hundra kap än så länge, men hittills är jag mycket nöjd med Makitan.
Sågen är betydligt mer gedigen än den Metabo KGS 216 M och Bosch PCM 8 jag haft tidigare.
Till nackdelarna hör lite sämre kvaliteskänsla i detaljerna än (ännu) bättre sågar. Plastbitarna för gradmarkering är lite glappa och det är en minimal skillnad i anhållet mellan högra och vänstra sidan på min såg.
Felen är tillräckligt små att de inte orsakar problem, men det känns inte riktigt kvalitet heller.
Till konstigheterna kan nämnas att lasern drivs på separata batterier och att det är tre manövrar för börja såga (klingskydd, startknapp och säkerhetsknapp). Kan tänka mig att det är lite obekvämt för nån med små händer. Det har inte stört mig än så länge, men det är en skum design.
Sågklingan är 260mm, vilket ger lite sämre valmöjligheter än 254mm.
Nån som provat om 254mm funkar?
Sågen är betydligt mer gedigen än den Metabo KGS 216 M och Bosch PCM 8 jag haft tidigare.
Till nackdelarna hör lite sämre kvaliteskänsla i detaljerna än (ännu) bättre sågar. Plastbitarna för gradmarkering är lite glappa och det är en minimal skillnad i anhållet mellan högra och vänstra sidan på min såg.
Felen är tillräckligt små att de inte orsakar problem, men det känns inte riktigt kvalitet heller.
Till konstigheterna kan nämnas att lasern drivs på separata batterier och att det är tre manövrar för börja såga (klingskydd, startknapp och säkerhetsknapp). Kan tänka mig att det är lite obekvämt för nån med små händer. Det har inte stört mig än så länge, men det är en skum design.
B Byggmarodören skrev:Har bara hunnit med några hundra kap än så länge, men hittills är jag mycket nöjd med Makitan.
Skulle du valt samma såg igen? Med facit i hand
Jag köpte den för 3500:-. Det priset är den definitivt värd. GCM 8 SJL kostade runt 3300:- då, och de extra 200:- var inget att fundera på.S Shiraz skrev:
Men, nu kan man köpa GCM 8 SJL för 2800:- om man prismatchar Bauhaus mot Proffsmagasinet.
Om man väljer mellan 4000:- för Makitan eller 2800:- för GCM 8 SJL är det svårt motivera de extra pengarna för Makitan tycker jag.
Kan någon vänlig själ i denna tråden berätta hur ni fick nämnda såg och nämnda bord/bänk att passa ihop?
Skenorna som klickas fast på bordet verkar vara pyttelite för korta för sågens bas. De smala fötterna på basen hänger ut över kanten både fram och bak på skenan.
Så det lutar åt "universalmontage" med en skiva mellan såg och skena, känns lite b...
Skenorna som klickas fast på bordet verkar vara pyttelite för korta för sågens bas. De smala fötterna på basen hänger ut över kanten både fram och bak på skenan.
Så det lutar åt "universalmontage" med en skiva mellan såg och skena, känns lite b...
Väldigt gammal tråd, men även jag har denna såg numera. Haft den ca 2 år och det är en kanonsåg. Nu har den visserligen gått upp i pris. Men det som är så bra med denna såg är just möjligheten att kapa stora vinklar samt även sågdjupet. Det är såå ofta jag behövt kapa mer än de där standard 45 graderna. (Har jobbat mycket på huset upp mot taket där det är lite större vinklar) Att kunna kapa 52-53 grader är så smidigt utan att behöva mecka är värt massor.
Varför har inte fler sågar möjlighet att kapa upp till 60 grader? Det kan ju inte vara särskilt svårt för tillverkarna att lägga till några extra grader?
Varför har inte fler sågar möjlighet att kapa upp till 60 grader? Det kan ju inte vara särskilt svårt för tillverkarna att lägga till några extra grader?
Alla Boschs sågar tar mer än 45°, många av dom 52° vä / 60° hö.4 40talshuset skrev:Väldigt gammal tråd, men även jag har denna såg numera. Haft den ca 2 år och det är en kanonsåg. Nu har den visserligen gått upp i pris. Men det som är så bra med denna såg är just möjligheten att kapa stora vinklar samt även sågdjupet. Det är såå ofta jag behövt kapa mer än de där standard 45 graderna. (Har jobbat mycket på huset upp mot taket där det är lite större vinklar) Att kunna kapa 52-53 grader är så smidigt utan att behöva mecka är värt massor.
Har inte koll på andra märken.
Klicka här för att svara