Jag har en makita DF030DWE som jag är sjuk nöjd med nu verkat dock batterierna givit upp. (Laddaren bara varnar för trasigt batteri när jag ska ladda) . Lite spännande att båda ger upp samtidigt eller är de så exakt byggda att om man kör dem varannan gång och använder de lika att de ger upp lika....


jaja till saken. Någon som har erfarneheter av grejorna i detta kit DK1476, Känns som ett bra pris (3500:-) för mycket verktyg. Har redan lite större sladdrivna verktyg som jag använder idag. (Sticksåg, cirkelsåg) Så detta kändes som ett trevligt komplement när man ska rusta några 100 kvm hus till....
 
Ja det är trevligt. Inget för grövre jobb, men som sagt trevligt för finlir. Hur som helst prisvärt tycker jag för så mycket verktyg.

De båda skruvdragarna är de som känns mest gedigna och kraftfulla, mycket användbara. Det går att dra stora franskskruv, några stycken...men ska man skruva ett helt plåttak märks att det saknas kraft ändå (det tar lite mer tid) plus att extrabatterier måste ligga i fickan. Det uppvägs mycket av att dragaren också får plats i fickan!

Sticksågen jobbar riktigt bra, men har bara en gammal sladdbunden Bosch att jämföra med.
Cirkelsågen fungerar också mycket bra, men tänk på att djupet är bara 25 mm nånting.
Tigersågen kändes bettlös - fick jobba mycket hårt i en 70 mm plankvägg, med reservation för bladet jag hade till hands...
Batterierna blir glödheta. Gick nog åt 10 batteribyten för ca 1 meter av plankväggen.

Dammsugaren, tja, inte den kraftigaste med suger sågspån ok, en liten mängd i taget.

Ändå ett utmärkt paket (väska) att ha i garderoben eller bilen för småjobb. Man bär inte omkring på samma mängd maskiner i 18V-serien.
 
Nu har jag fått hem kittet och första intrycket gör mig mycket nöjd.
Har bara provat slagskruvdragaren, dammsugaren och ficklampan ännu men dessa känns kanon. Damsugaren gillade sambon skarpt.

Får återkomma mera när jag testat av hårdare.

Det bästa av allt är att mina batterier som förra laddaren klagade på verkar fungera utan problem i nya laddaren så det måste varit laddaren som var dålig. Detta betyder att jag har 5 batterier till mina makita maskiner nu och en väldig massa användbara maskiner =)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Några år senare..

Jag har byggt mycket med alla mina maskiner och måste säga att jag är klart nöjd.
Men precis som Bo skrivit så är tigersågen inte någon med bett i.

Resten får dock som sagt med beröm godkänd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mina hänger med bra också, inget bortfall ännu trots flitig användning, inte ens något batteri som lagt sig på rygg. Mutterpickan överraskade i kraft och uthållighet vid skruvning av takläkt, 6x100 mm skruv. Drog även takskruv för ca 50 m² tak på ett batteri.
 
Jag har borrskruvdragaren Makita DF330 , maskinen är bra i helhet men har en oväntad typfel, det är ett stort radial/vinkelglapp i chuckaxelns lagring. glappet spelar ingen roll då man drar skruv eller borrar med diametrar över typ 3mm, men små borrar känns inte bra. Glappet är så pass att jag först trodde det var fel på mitt exemplar, Makitas kundtjänst ville vifta bort påpekandet och föreslog att jag skulle köpa en annan modell...
- ska du borra små-små hål, titta på konkurrentmaskiner istället.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.