Festools fjuttdragare så verkligen låång ut, ingen smidig sak man kör ner i byggfickan som en DF030 t.ex.

P
för nån månad sen köpte jag en C12 LI, kärlek uppstod på en gång... gillade inte alls den gamla men denna ojojojojoj...... nu slog jag till och beställde ett CXS -Set :wow: det är något specielt med det svartgröna :blushing:

P
sådärja.. va nyss och hämtade ut min nya Festool csx skruvdragare,,, en ettrig liten maskin, grymt skön att hålla i.. ska prova den imorgon och se va den går för! d^_^b

P
ja nu har jag hunnit testa maskinen lite och den får MVG i betyg.. klart den bästa fjuttdragare jag provat, och då har jag ägt Makita DF030DWE, DF330DWE, Bosch GSR 10,8v-LI gen 1 , 2 och 3, GSR10,8v-2-Li och Hitachi DS10DFL, har inte provat Dewalts nya men jag tror knappast att dom har något att säga till om här..

maskinen är mycket lätt och svarar snabbt så som en festool skruvdragare gör, den känns varken framtung eller baktung och ergonomin är helt perfekt, att skruva med den är helt perfekt och det känns ingen tendens till några vibrationer eller vobblingar.
tycker att lampan lyser lite starkare än andra skruvdragare men det kanske bara är en inbilning.

paketet jag köpte var set kitet där det följde med ett extra batteri och vinkelchuck, borrchucken som följde med tar bara 8mm borrar så det var lite utav en besvikelse.. men då denna kör centrotec så är det inge bekymmer där, bälteshållaren på sidan går att flytta till andra sidan, verktygslöst och det hålls fast av batteriet!

bifogar lite bilder nedaför där det även visar storleks skillnaden mot för c12 li

• IMG_003377.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hmmm, borde det inte vara större skillnad storleksmässigt mellan CXS och C12?
Känns som att dom är samma typ av maskin, bara att C12 är lite mer av allt. :)

Förresten, hur är dom i maskinerna i längd? CXS ser ju nästan längre ut på bilderna :S

Paul-Staffanstorp
Jag får samma känsla som dig skalman1...

Känns bara som de tagit en tung sten och slagit ovanpå C12 så den har blivit bredare men lägre...

Längtar till i veckan då jag kan känna på den och jämföra den med C12 live hos min ÅF för enligt honom skulle den vara en utmärkt montagemaskin... som komplement till C12...

...och framförallt var det rimliga pengar för den.

skalman1 skrev:
hmmm, borde det inte vara större skillnad storleksmässigt mellan CXS och C12?
Känns som att dom är samma typ av maskin, bara att C12 är lite mer av allt. :)

Förresten, hur är dom i maskinerna i längd? CXS ser ju nästan längre ut på bilderna :S
Håller helt med...den känns inte så "fjutt". Inget man lägger i fickan direkt. Kan det låga priset vara ett sätt att locka nya köpare och suga ner dem i träsket? Krävs att kvaliten inte avspeglas i priset i så fall....

Hörde att den inte har borstlös motor och sämre växel.

Vad kommer den kosta i .se? Om den har kraft nog för montageskruvning och mindre borrande så skulle den vara lagom som komplement till min gsr12v som är lite tung för dom jobben.

Paul-Staffanstorp
Fick ett svar mellan tummen och pekfingret på 2500:- +moms av min ÅF...

Daniel_N skrev:
Håller helt med...den känns inte så "fjutt". Inget man lägger i fickan direkt. Kan det låga priset vara ett sätt att locka nya köpare och suga ner dem i träsket? Krävs att kvaliten inte avspeglas i priset i så fall....
Kan detta vara ett av flera järtecken att märket håller på att gå samma väg som flera av forna tiders giganter typ Elu när Dewalt tar över, Black'n Decker, Skil osv...

Jag menar inkl. priser på hemsidan, en "billighetsdragare", fler omen någon? ;)

Micke184 skrev:
Kan detta vara ett av flera järtecken att märket håller på att gå samma väg som flera av forna tiders giganter typ Elu när Dewalt tar över, Black'n Decker, Skil osv...

Jag menar inkl. priser på hemsidan, en "billighetsdragare", fler omen någon? ;)
Man vet aldrig. Jag hoppas inte det. Övriga släpp de senaste åren har ju varit av högsta kvalitet, tex kapex och of2200 som är långt före alla konkurrenter. Och den nya centroteclådan var den dyraste på länge (någonsin)?

P
enligt planomaskins nyhetsbrev så är priset

CXS Li 1,3 set, extra batteri, vinkelsats: 2660 kr exkl.moms
CXS Li 1,3 Plus: 2020 kr exkl.moms

Ja jag ser ingen mening att skaffa en CXS om man redan har en T12 eller C12.
För min del så är nog C12 smidigare, pga den är så kort även på mitten så får den plats i ena spikfickan på snickarbyxorna.

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.