7 942 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Någon som testat denna helmask från Biltema?
Du har säkert köpt mask nu men skriver ändå. Kanske hjälper någon. Använde denna Biltema helmask, med partikelfilter på, under två heldagar för ett år sedan. Sparde familjen en kvarts mille genom att vi var två som monterade ned ett eternittak (20% asbest). Enda andra helmasken jag använt är försvarets M90, eller vad den heter. M90 känns mer premium, smidigare och mer imsäker. Men Biltemas funkade utmärkt också. Första dagen immade den men när jag förstod att det var för att den var dåligt åtdragen och tog in farlig luft utifrån så kunde jag dra åt den bättre. Då immade den inte så länge jag inte höll andan. Den drar inandningsluften förbi glaset innan det når munnen. Det var hårt och svettigt jobb på taket. Tycker att den funkade mycket bra. En stor fördel är att nya filter är billiga. Men som andra har skrivit vore det guld att veta om filtergängorna är kompatibla med någon annan tillverkares, typ 3M.ingenmansland skrev:
Jag funderar på att skaffa en helmask för arbeten på vinden, mögel och lösningsmedel. Vill inte lägga ut allt för mycket då jag redan gått bananas på verktygskontot. Tänkte därför höra om någon testat denna: [länk] och on ni oså fall tyckte att den var ok. Vill tillägga att jag bara tänker använda den privat.
[bild]
Har halvmask och tättslutande glasögon. Hade inte velat ha helmask. Dyker med det i jobbet ibland. Det är helt fruktansvärt 😆
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Nu är säkert Biltemas masker bättre än inget alls men för skyddsprodukter som kan påverka min hälsa ger företag som dels har många år i branschen, dels har mycket att förlora på om de skulle sälja en undermålig produkt större förtroende. Biltema med flera brukar rycka på axlarna och återkalla produkter där det uppdagats att de var felaktiga. Ok för en billig skruvmejsel men inte för produkter som har med säkerhet att göra.
Andra får tycka annorlunda.
Andra får tycka annorlunda.
Använde försvarets skyddsmask 90 under en het sommardag i typ 1h när jag sågade upp en dörrpost i mexitegel o lite annat. Ärvegods så lite oklar ålder men troligen äldre än 30år. Funkade väldigt bra! Ingen imma, inga läckor och bra sikt. Funkade fint med skägg (lagom långt).
Jag avråder starkt från Biltemas helmask. Jag har använt den till och från i ca 1 års tid och under den tiden har jag reklamerat den fyra (!!!) gånger. Alla gånger har den gått sönder på samma ställe - silikonet/gummit runt hålet där remmen som går runt huvudet ska fästa spricker, vilket gör att det inte går att bära masken alls. Fick nu äntligen pengarna tillbaka istället för en ny mask när jag reklamerade senaste gången.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden