Byggahus.se

Bästa svaret

Jag har en sådan som jag körde på vår IVT Greenline HT-C9, från Mars fram till när det blev varmt i somras, kommer fortsätta med den på den nya värmepumpen som vi fick för en månad sedan.
Den kan styra på både värme och elpris, jag lät den styra så hårt den kunde på elpris och tyckte det funkade.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har en sådan som jag körde på vår IVT Greenline HT-C9, från Mars fram till när det blev varmt i somras, kommer fortsätta med den på den nya värmepumpen som vi fick för en månad sedan.
Den kan styra på både värme och elpris, jag lät den styra så hårt den kunde på elpris och tyckte det funkade.
Tack för snabbt svar, kör nog på den och hoppas att pumpen håller ett tag till, så att det inte var en onödig investering :)
 
Insåg för övrigt att det redan fanns en bra tråd, hade nog stavat fel i sökningen :(
 
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Tack för snabbt svar, kör nog på den och hoppas att pumpen håller ett tag till, så att det inte var en onödig investering :)
Det behöver inte vara bortkastade pengar, med lite tur kan även nästa pump nyttja den.

Sen vet jag inte riktigt hur lång tid det tar att spara in 4000kr dock.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det behöver inte vara bortkastade pengar, med lite tur kan även nästa pump nyttja den.

Sen vet jag inte riktigt hur lång tid det tar att spara in 4000kr dock.
Man får tänka lite på livskvalitet också, man får ju jämnare värme. Hade en check på Tibber sedan jag gick med, så har redan "sparat" 500 kr :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har beställt en nu i alla fall, såg ju väldans enkelt ut att installera den också.
 
Jag har kört den i tre månader nu och är mycket nöjd. Den sänker värmekostnaden genom att passa på att värma när elpriser är lågt. Den följer även utegivate och ser till att värmen blir jämnare. Det är också lätt att ändra värmen så man kan sänka den när det blir dyr el, då får man hjälpa till med ved när den ska höjas, så att inte pumpen går hela tiden. Finns en planeringsfunkton dör man kan ställa in att den håller nere temperature om man åker bort ett tag och sedan värma upp tills man kommer hem. Jag kanske inte tjänar in den på ett år, men jämna värmen och enkla temerarurändringar, gör att det är värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.