5 012 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Någon som testat Abells larm med iPhone övervakning?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Östergötland
· 39 inlägg
I samband med att vi flyttade kunde man på adressändring kryssa för att man ville ha reklam från olika firmor, bland annat Abell. De verkar ha en spännande lösning där man kommer åt allt via sin iPhone:
http://www.abell-security.se/public/how.aspx
Jag blev såld direkt, men hejdade mig sedan för det finns ingen här på forumet som skrivit om dem. (Man vill ju inte vara den enda svenska kunden!). Så, någon som har detta larm, eller hört något om det?
http://www.abell-security.se/public/how.aspx
Jag blev såld direkt, men hejdade mig sedan för det finns ingen här på forumet som skrivit om dem. (Man vill ju inte vara den enda svenska kunden!). Så, någon som har detta larm, eller hört något om det?
Mycket bling bling..
Ingen klassad larmcentral, Firman har ingen behörighet att montera klassade larm.
Brukar själv ha som varningssignal när det står att man är polisgodkänd. De saluför samma paket för hus som för företag.. Företag är sällan utan krav från försäkringsbolagen vilket medför att det måste vara Minst Klass 1.
De hänvisar till en EN-standard som inte gäller längre. EN50131. Det som gäller nu är EN50131-1 (ifs brukar ett godkännande gälla under en viss tid) Därför hade en notis vart bra på detta.
Säger att de har funnits i 10 år.. Företaget har sitt första bokslut 2009. VD säger i en artikel nått om 2008 att det var då det drogs igång.
Jag har svårt att se vad det egentligen skall vara.. larm eller hemövervakning av allt.
De har en mycket låg omsättning även det med hänvisning till VDn uttalande om att detta är vad installatörer på marknaden har väntat på.
Priset är inte direkt lågt.
Sen är det nu ingen direkt unik lösning med att få ut saker och ting i mobilen. Kommer fler och fler system på marknaden är mer web-anpassade..
dessutom, de är inte ÅF av axis kameror, vilket man får uppfattning av när man ser i botten på sidan.
Ingen klassad larmcentral, Firman har ingen behörighet att montera klassade larm.
Brukar själv ha som varningssignal när det står att man är polisgodkänd. De saluför samma paket för hus som för företag.. Företag är sällan utan krav från försäkringsbolagen vilket medför att det måste vara Minst Klass 1.
De hänvisar till en EN-standard som inte gäller längre. EN50131. Det som gäller nu är EN50131-1 (ifs brukar ett godkännande gälla under en viss tid) Därför hade en notis vart bra på detta.
Säger att de har funnits i 10 år.. Företaget har sitt första bokslut 2009. VD säger i en artikel nått om 2008 att det var då det drogs igång.
Jag har svårt att se vad det egentligen skall vara.. larm eller hemövervakning av allt.
De har en mycket låg omsättning även det med hänvisning till VDn uttalande om att detta är vad installatörer på marknaden har väntat på.
Priset är inte direkt lågt.
Sen är det nu ingen direkt unik lösning med att få ut saker och ting i mobilen. Kommer fler och fler system på marknaden är mer web-anpassade..
dessutom, de är inte ÅF av axis kameror, vilket man får uppfattning av när man ser i botten på sidan.
Redigerat:
Såg inlägget ovan och kände inte alls igen mig . Vi har Abell Securitys larm sedan februari i år och är helnöjda med det. Det var relativt enkelt att installera och är väldigt enkelt att använda.
Att larmet är uppkopplat via internet och övervakat av deras larmcentral är bra. Jag råkade dra ur sladden till comhem lådan en gång och fick nästan direkt larmmeddelanden om att larmet inte var anslutet.
Framförallt är jag nöjd med att jag kan gå in via internet och kontrollera larmet. Är jag osäker på om larmet är på kan jag titta efter och larma på även när jag är på jobbet eller på semester.
Vi köpte larmet och betalar en låg månadsavgift. Innan jag bestämde mig för Abell jämförde jag med tex Securitas och Trygga Hem. De marknadsför sina låga uppstartsavgifter och sedan skriver finstilt om de höga månadskostnaderna som de säkert tjänar en hel del pengar på. Abells upplägg känns ärligare och blir klart billigare över en längre period.
Jag vet inte riktigt vad den självutnämnde experten ovan menar med mycket bling bling. För egen del tycker jag att det är bra att det finns ett stort urval av detetektorer av olika slag. Övriga leverantörer fokuserar alldeles för mycket på inbrott, Abell har lösningar på andra, lika viktiga, risker /problem.
Jag vet inte tillräckligt om EN-certifieringar för att veta skillnaden på EN50131 och EN50131-1, men tittade på deras sida och det står faktiskt EN50131-1 Grade 2 certified i loggan längst ned på alla deras sidor, något som vår självutnämnde expert ovan uppenbart missat i sin kritik.
Abell Security har alltid hållit vad de lovat och givit mig bra service och support, jag har skickat ett mail till Abells VD för att ge honom en chans att svara på kritiken här på forumet.
Och som vanligt.. Läs allt.. ÄVEN inom ( ). Lite av min poäng är att det målas upp lite olika beroende på vart du tittar på sidan. Sedan hade jag uppskattat att du läser vad som står och inte vad du tycker att det står. Skriver inte någonstans att servicen är dålig. Att larmet är dåligt osv utan Allt jag har påpekat handlar om otydlig information och vad man vill invaggas att tro. En hemsida är numera ett ansikte utåt. Jag ser saker som jag reagerar på. Självutnämnd expertMatts H skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Abells VD Niclas Gruséus vill räta ut följande missförstånd angående hans produkter:
---
Jag fick information om det frohikes inlägg ovan den 12 augusti och vill därför klargöra några saker då det fanns en del frågeställningar och felaktigheter.
”Mycket bling bling…”
Abell Security utvecklar och säljer säkerhetslösningar med målet är att användarna ska ha mycket nytta av dem och som ska vara enkla och roliga att använda. Det innefattar funktioner utöver rena inbrottslarm samt en så attraktivt design som möjligt.
”EN50131-1”
Basenheten och de trådlösa larmsensorerna certifierades 2007-11-19 för EN50131-1 Grade 2.
Tack vare inlägget ovan har detta blivit förtydligat på hemsidan.
”behörighet att montera larm”
Abell gör inga installationer därför har vi inget krav på oss att ha behörighet att montera larm. I de flesta fall är det kunden själv som gör installationen. Även vissa försäkringsbolag säljer idag larm där kunden gör installationen själv. Det endast är ett mindre antal installationer med högre säkerhetskrav där det idag ställs krav på certifierade/behöriga installatörsföretag.
”polisgodkänd”
Att Abell är en polisgodkänd larminstallatör gör att företaget bland annat är kontrollerat av polisen gällande brottslighet samt att nyanställda kontrolleras vilket är bra.
”samma paket till hus och företag”
Abell använder samma larm till privatpersoner och mindre företag. Av de ca 900 000 småföretag (enligt uppgifter från SCB) som finns i Sverige klarar sig utmärkt med en säkerhetslösning som uppfyller EN50131-1. Företag och privatpersoner med högre risker eller där försäkringsbolag ställer krav på klassade larm får lov att välja en lösning från någon annan leverantör.
”Säger att de har funnits i 10 år”
Abell Security i Sundsvall AB grundandes 1999. Då som distributör av larmsystemen till återförsäljare. På grund av åldersskäl minskade verksamheten sin omfattning. År 2008 klev en ny huvudägare in och tog över verksamheten samt flyttade den till det Stockholmsbaserade Abell Security AB. Målsättningen var att samarbeta med produkttillverkaren för att utveckla en modern internationell internetbaserad säkerhetslösning samt att börja med direktförsäljning. Första piloten av den nya lösningen skedde i slutet på 2008 och under våren 2010 började den officiella försäljningen. Mao hade det nya bolaget en omsättning på ca 1 mkr första året utan att ha lanserat de nya produkterna.
”detta är vad installatörer på marknaden har väntat på”
Det är troligen inte vad installatörerna väntat på eftersom det blir mindre arbete för dem. Däremot är det förhoppningsvis vad många användare väntat på.
”de är inte ÅF av axis kameror”
Abell Security är både Axis återförsäljare och Axis Development Partner.
---
---
Jag fick information om det frohikes inlägg ovan den 12 augusti och vill därför klargöra några saker då det fanns en del frågeställningar och felaktigheter.
”Mycket bling bling…”
Abell Security utvecklar och säljer säkerhetslösningar med målet är att användarna ska ha mycket nytta av dem och som ska vara enkla och roliga att använda. Det innefattar funktioner utöver rena inbrottslarm samt en så attraktivt design som möjligt.
”EN50131-1”
Basenheten och de trådlösa larmsensorerna certifierades 2007-11-19 för EN50131-1 Grade 2.
Tack vare inlägget ovan har detta blivit förtydligat på hemsidan.
”behörighet att montera larm”
Abell gör inga installationer därför har vi inget krav på oss att ha behörighet att montera larm. I de flesta fall är det kunden själv som gör installationen. Även vissa försäkringsbolag säljer idag larm där kunden gör installationen själv. Det endast är ett mindre antal installationer med högre säkerhetskrav där det idag ställs krav på certifierade/behöriga installatörsföretag.
”polisgodkänd”
Att Abell är en polisgodkänd larminstallatör gör att företaget bland annat är kontrollerat av polisen gällande brottslighet samt att nyanställda kontrolleras vilket är bra.
”samma paket till hus och företag”
Abell använder samma larm till privatpersoner och mindre företag. Av de ca 900 000 småföretag (enligt uppgifter från SCB) som finns i Sverige klarar sig utmärkt med en säkerhetslösning som uppfyller EN50131-1. Företag och privatpersoner med högre risker eller där försäkringsbolag ställer krav på klassade larm får lov att välja en lösning från någon annan leverantör.
”Säger att de har funnits i 10 år”
Abell Security i Sundsvall AB grundandes 1999. Då som distributör av larmsystemen till återförsäljare. På grund av åldersskäl minskade verksamheten sin omfattning. År 2008 klev en ny huvudägare in och tog över verksamheten samt flyttade den till det Stockholmsbaserade Abell Security AB. Målsättningen var att samarbeta med produkttillverkaren för att utveckla en modern internationell internetbaserad säkerhetslösning samt att börja med direktförsäljning. Första piloten av den nya lösningen skedde i slutet på 2008 och under våren 2010 började den officiella försäljningen. Mao hade det nya bolaget en omsättning på ca 1 mkr första året utan att ha lanserat de nya produkterna.
”detta är vad installatörer på marknaden har väntat på”
Det är troligen inte vad installatörerna väntat på eftersom det blir mindre arbete för dem. Däremot är det förhoppningsvis vad många användare väntat på.
”de är inte ÅF av axis kameror”
Abell Security är både Axis återförsäljare och Axis Development Partner.
---
Måste nog säga att jag tkr de känns lite sisådär att ha en larmcentral via internet...En gsm signal är mkt pålitligare än en internetuppkoppling. Sen vet man ju inte vad tjuven hittar på i framtiden... Kan ju säkert relativt enkelt stå utanför huset med en bärbar dator och "hacka sig in" på din sida, slå av larmet, gå in o ta allt..Matts H skrev:
Såg inlägget ovan och kände inte alls igen mig . Vi har Abell Securitys larm sedan februari i år och är helnöjda med det. Det var relativt enkelt att installera och är väldigt enkelt att använda.
Att larmet är uppkopplat via internet och övervakat av deras larmcentral är bra. Jag råkade dra ur sladden till comhem lådan en gång och fick nästan direkt larmmeddelanden om att larmet inte var anslutet.
Framförallt är jag nöjd med att jag kan gå in via internet och kontrollera larmet. Är jag osäker på om larmet är på kan jag titta efter och larma på även när jag är på jobbet eller på semester.
Vi köpte larmet och betalar en låg månadsavgift. Innan jag bestämde mig för Abell jämförde jag med tex Securitas och Trygga Hem. De marknadsför sina låga uppstartsavgifter och sedan skriver finstilt om de höga månadskostnaderna som de säkert tjänar en hel del pengar på. Abells upplägg känns ärligare och blir klart billigare över en längre period.
Jag vet inte riktigt vad den självutnämnde experten ovan menar med mycket bling bling. För egen del tycker jag att det är bra att det finns ett stort urval av detetektorer av olika slag. Övriga leverantörer fokuserar alldeles för mycket på inbrott, Abell har lösningar på andra, lika viktiga, risker /problem.
Jag vet inte tillräckligt om EN-certifieringar för att veta skillnaden på EN50131 och EN50131-1, men tittade på deras sida och det står faktiskt EN50131-1 Grade 2 certified i loggan längst ned på alla deras sidor, något som vår självutnämnde expert ovan uppenbart missat i sin kritik.
Abell Security har alltid hållit vad de lovat och givit mig bra service och support, jag har skickat ett mail till Abells VD för att ge honom en chans att svara på kritiken här på forumet.
Är Matts H månne inblandad i Abell? Nykomling, 1 inlägg....Marlene Eskilsson skrev:Abells VD Niclas Gruséus vill räta ut följande missförstånd angående hans produkter:
---
Jag fick information om det frohikes inlägg ovan den 12 augusti och vill därför klargöra några saker då det fanns en del frågeställningar och felaktigheter.
Mycket bling bling
Abell Security utvecklar och säljer säkerhetslösningar med målet är att användarna ska ha mycket nytta av dem och som ska vara enkla och roliga att använda. Det innefattar funktioner utöver rena inbrottslarm samt en så attraktivt design som möjligt.
EN50131-1
Basenheten och de trådlösa larmsensorerna certifierades 2007-11-19 för EN50131-1 Grade 2.
Tack vare inlägget ovan har detta blivit förtydligat på hemsidan.
behörighet att montera larm
Abell gör inga installationer därför har vi inget krav på oss att ha behörighet att montera larm. I de flesta fall är det kunden själv som gör installationen. Även vissa försäkringsbolag säljer idag larm där kunden gör installationen själv. Det endast är ett mindre antal installationer med högre säkerhetskrav där det idag ställs krav på certifierade/behöriga installatörsföretag.
polisgodkänd
Att Abell är en polisgodkänd larminstallatör gör att företaget bland annat är kontrollerat av polisen gällande brottslighet samt att nyanställda kontrolleras vilket är bra.
samma paket till hus och företag
Abell använder samma larm till privatpersoner och mindre företag. Av de ca 900 000 småföretag (enligt uppgifter från SCB) som finns i Sverige klarar sig utmärkt med en säkerhetslösning som uppfyller EN50131-1. Företag och privatpersoner med högre risker eller där försäkringsbolag ställer krav på klassade larm får lov att välja en lösning från någon annan leverantör.
Säger att de har funnits i 10 år
Abell Security i Sundsvall AB grundandes 1999. Då som distributör av larmsystemen till återförsäljare. På grund av åldersskäl minskade verksamheten sin omfattning. År 2008 klev en ny huvudägare in och tog över verksamheten samt flyttade den till det Stockholmsbaserade Abell Security AB. Målsättningen var att samarbeta med produkttillverkaren för att utveckla en modern internationell internetbaserad säkerhetslösning samt att börja med direktförsäljning. Första piloten av den nya lösningen skedde i slutet på 2008 och under våren 2010 började den officiella försäljningen. Mao hade det nya bolaget en omsättning på ca 1 mkr första året utan att ha lanserat de nya produkterna.
detta är vad installatörer på marknaden har väntat på
Det är troligen inte vad installatörerna väntat på eftersom det blir mindre arbete för dem. Däremot är det förhoppningsvis vad många användare väntat på.
de är inte ÅF av axis kameror
Abell Security är både Axis återförsäljare och Axis Development Partner.
---