Hej. Gjuter en enklare betongplatta för ett större kallförråd till veckan.

Isolering är ju i sig en ång/fuktspärr, men om man som jag INTE isolerar, och bara kör 25cm paddad 16/32 med dränering runt så funderar jag på om det kan vara någon vits med att rulla ut en tjockare byggplast eller någon form av lämplig markduk på gruset innan jag armerar/gjuter?

Formar nu i helgen, gjuter till veckan, så en "byggplast" hinner jag fortfarande rulla ut om någon vet om det är bra eller anus? Jag gissar själv att det är bättre än inget, men någon kanske vet om det är DÅLIGT på något vis? (Kanske om man senare känner behov av att ha i alla fall frostfritt om vintern? och då får betong mellan två fuktspärrar?)

Jag är ok med ett kallt golv, och tar risken med tjäle etc. Mitt alternativ är inte isolering etc utan ett grusgolv, det är bara ett enkelt kallförråd. Men jag hatar grusgolv. :-)

Men det skulle ju vara en fördel om man med något enkelt sätt kan minska fuktvandring uppåt. Input någon? :-)

S0MMER S0MMER skrev:
Hittade en sjukt bra länk där som lyfter just detta.

[länk]
Bra spanat! Verkar som att det är riktigt bra att rulla ut en tjockare åldersbeständig byggplast som fuktspärr även om det är en oisolerad enklare platta.

Tack för inspelet.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.