Y
Har en trasig brunn tror jag så måste ha ett filter före det stora dyra filtret för att få bort massa äckelpäcket i vattnet. :|

Nu är det dags att byta det filtret, men jag vet inte var jag finner nya. Då jag inte vet fabrikatet på behållaren. :confused:

Är det någon som känner igen den, och kanske även filtret för det finns ju garanterat flera till varje behållare. :)

2012-06-05-21.14.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Tror jag kollat på dem i en lokal butik men utseendet skiljer, fast måtten kanske stämmer ändå så jag bör kika igen...



frågan är vad jag behöver för filter... det blir någon rostfärgad hinna... lite större flag oxå...

"Avskiljer utfällt järn, sand, slam och grumlighet" låter ju vettig...

"Avskiljer enl. S1. Absorberar ämnen som ger färg, lukt och smak." låter ju säkrare... sån missfärgad hinna som det blir på plasten...
 
Vad säger vattenanalysen? För sådan har du väll?
 
Y
Jag har en före vi fick tätat toppen på brunnsröret, men vet inte riktigt var de papperna ligger längre.Har för mig att de flesta har problem med missfärgning häromkring, i toaletter å ibland tvätt.

Fast vill ju tro att jag ska kunna välja ut ett likadant filter ifall jag bara kunde hitta samma tillverkare.
 
Redigerat:
Y
Hittade ett av mina gamla inlägg på forumet gällande värdena. (tror det var före vi fick tätt toppen)

Yrrol skrev:
Analys:..............................2010-05-11.......2010-09-07

Turbiditet FNU..........................5.0...........7,0
Lukt...........................................ingen.......ingen
Lukt,ar........................................-..............-
Färg..........................................10............25
konduktivitet.............................75,8.........75,3
pH.............................................8,0..........8,1
Alkalinitet, HCO3.......................180..........180
kemisk syreförbrukn COD-Mn.....<1,0.........<1,0
Ammoniumkväve, NH4-N..........0,04.........0,22
Ammonium, NH4......................0,05.........0,28

Nitratkväve, NO3-N (1)...............<1,0.........0,10
Nitrat, NO3..............................<0,5.........<0,5
Nitritkväve, NO2-N (1).............0,02..........0,008
Nitrit, NO2...............................0,07.........0,03

Fosfatfosfor, PO4-P.................<0,01.........0,01
Fosfat, PO4............................<0,03.........0,03
fluorid, f(1)................................0,42.........0,42
klorid, CI (1).............................86............86
Sulfat, SO4 (1)........................110..........100

järn, Fe (1)...............................0,64.........0,90
Kalcium, Ca (1)........................89...........86
Kalium, K (1)...........................13............12
Koppar, Cu (1).........................<0,01.......<0,01
Magnesium Mg (1)...................19...........18
Mangan, Mn (1).......................0,27.........0,39
Natrium, Na (1).........................24............24
Hårdhet tyska grader...............17...........16


odlingsb. mikroorg 22c 3d.......<1...........<1
E coli....................................<1...........<1
koliforma bakterer 35c.........<1............4
skitvatten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
"Hoppsan Kerstin" På det vattnet så borde du ha ett sandfilter och ett avhärdningsfilter. Och sandfiltret renar lika bra som ett grovfilter. Blir bara dyrt att hålla på att byta och dessutom försämrar det vattenflödet.
 
Vill du byta ändå, ta med dig filtret till En Comfort butik så plockar dom fram rätt filter.
 
Y
jo jag har ju ett stort dyrt filter efter denna som fixar resten, detta var mest att ta bort de värsta för skona det dyra filtret..


En Comfortbutik, vad innebär det? Var hittar man dessa?
 
Hej @Yrrol! Vi har samma filter. Listade du ut tillverkare och vilket filter man ska ha?
 
Ser ut som någon slags björnfilter. Finns några olika liknande filterpatroner.
 
  • Gilla
Awe7788
  • Laddar…
A Awe7788 skrev:
Hej @Yrrol! Vi har samma filter. Listade du ut tillverkare och vilket filter man ska ha?
Är ett Björnfilter, dom är blå på uppsidan, finns i enkel eller dubbelversion, även dom blå på uppsidan och säljs enkla på billiga varuhusen till lägre kostnad än grossister och rörisar. Filter från billiga varuhusen passar rakt av. När ett filter byts, så får det en sväng i diskmaskinen och kan användas upp till 3 gånger. En viss missfärgning får dom med tiden, men har ingen betydelse för reningen.
 
  • Gilla
Awe7788
  • Laddar…
Y
A Awe7788 skrev:
Hej @Yrrol! Vi har samma filter. Listade du ut tillverkare och vilket filter man ska.
Hej, nej jag köpte förmodligen bara "bästa" filtret som lokala butiken hade hemma.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.