3 349 läst ·
48 svar
3k läst
48 svar
Någon som kan något om RC-bilar?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Ett karthjul behöver inte motstå de extrema krafter som uppstår när ett litet hjul snurrar extremt snabbt. Så visst kan man förstå varför det kostar.F fsn skrev:
Det är inte så extrema krafter med tanke på att det är lätta leksaker.Det är väl däremot rätt höga varvtal men det motiverar fan inte priset. Sen finns det rimligtvis en vikthysteri då det borde finnas mycket att tjäna på att hålla nere ofjädrad vikt på en sån lätt leksaksbil och det kan såklart driva på kostnad men acceptera att det är små volymer och antagligen nån som har 600-800% marginal för mycket på leksaksdäcken. En växlad kart väger 175kg och har noteringar på upp till 3G i rätt kurvor. Det är krafter som knäcker revben. Det är garanterat rätt höga belastning på de två däcken som tar belastningen.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Exakt centrifugalkrafterna är enorma..billigare hjul så får du sk balooning att hjulet expanderar.F fsn skrev:Det är inte så extrema krafter med tanke på att det är lätta leksaker.Det är väl däremot rätt höga varvtal men det motiverar fan inte priset. Sen finns det rimligtvis en vikthysteri då det borde finnas mycket att tjäna på att hålla nere ofjädrad vikt på en sån lätt leksaksbil och det kan såklart driva på kostnad men acceptera att det är små volymer och antagligen nån som har 600-800% marginal för mycket på leksaksdäcken. En växlad kart väger 175kg och har noteringar på upp till 3G i rätt kurvor. Det är krafter som knäcker revben. Det är garanterat rätt höga belastning på de två däcken som tar belastningen.
En RC bil är inte mer leksak än en gokart btw
Redigerat:
Som grundkoncept är det väl 100% leksaker båda två även om det tävlas i båda. Nu bor jag 3km från både internationellt klassad kartbana och en activ RC klubb (numera flyttad då dennklubben blev av med sin mark). När det kommer till klassa det ena som ”mer” sport än det andra så råder det ingen tvekan om vilken det är..AndersMalmgren skrev:
Det borde fö inte behövs kosta 1000 spänn att trycka fram några små däck som inte blir ballongdäck…. Det blir väl centripetalkraft då…
Redigerat:
Ähh, som i så många andra sammanhang ligger väl minst halva nöjet i religionen kring gummiblandningar, däckbalansering, stötdämparolja, batterikemier, osv. Tror inte dina resonemang biter på de som redan har övertygelsen. 😆F fsn skrev:
Många delar inom hobbyn som är belagd med "hobby-skatt". Verktyg t.ex. ja jag pekar på er Hudy och MIP.
Proffsmejslar från Wera och Wiha är billiga i jämförelse så det kör jag på.
När jag skruvar Tamiya och gamla Kyosho så använder jag Wessel för det är JIS-skallar. Tänk om man visste det när man byggde 80/90. Då hade man inte förstört skruvarna med Philips-mejslar.
När jag skruvar Tamiya och gamla Kyosho så använder jag Wessel för det är JIS-skallar. Tänk om man visste det när man byggde 80/90. Då hade man inte förstört skruvarna med Philips-mejslar.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Köpte faktiskt traxxas bitsats halva priset mot MIPs och bra hårt stål i grejerna. Hudy balansmassa verkar hålla i evighet. Köpte en liten burk men går återanvändaUtsättaren skrev:
Många delar inom hobbyn som är belagd med "hobby-skatt". Verktyg t.ex. ja jag pekar på er Hudy och MIP.
Nybörjare behöver köptips!
Nu närmar vi oss vår presentsäsong och jag känner att grabben är stor nog för sin första "riktiga" RC med rätta dosan. Jag siktar blint på lägre delen av hobbysidan dvs inget från lekia men inte heller något för tävling men gärna ett välkänt märke där det går att få tag på reservdelar.
Bugg, truck eller annat lite off-road är ett krav som klarar packad skoterled i alla fall i hanterbar storlek, 30cm-isch?
Förslag på hemsida, märke eller exakt modell skulle uppskattas.
Nu närmar vi oss vår presentsäsong och jag känner att grabben är stor nog för sin första "riktiga" RC med rätta dosan. Jag siktar blint på lägre delen av hobbysidan dvs inget från lekia men inte heller något för tävling men gärna ett välkänt märke där det går att få tag på reservdelar.
Bugg, truck eller annat lite off-road är ett krav som klarar packad skoterled i alla fall i hanterbar storlek, 30cm-isch?
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag köper en HPI Savage XS till min grabb. Den är liten men håller för det mestaRickard. skrev:
HPI Savage var helt klart dyrare än tänkt men verkar lockande, större än så vill jag verkligen inte köpa och man verkar få mycket för pengarna jämfört med något för ≈1500kr mindre. Verkar dock vara utgående och lite svårt att hitta i lager.
https://www.hobbex.se/arrma-mojave-...Y8MT7OcvPpfUsf5Rz-_fawBv1tWPuOQBoCCeUQAvD_BwE
Denna lockar mig rätt mycket, 50km/h är mer än tillräckligt till en början och lite mer överkomligt pris med extra batterier. Mindre och täckta däck tänker jag är en stor nackdel men ganska lagom storlek för att få med ut i skogen och natur, 🤔
https://www.hobbex.se/arrma-mojave-...Y8MT7OcvPpfUsf5Rz-_fawBv1tWPuOQBoCCeUQAvD_BwE
Denna lockar mig rätt mycket, 50km/h är mer än tillräckligt till en början och lite mer överkomligt pris med extra batterier. Mindre och täckta däck tänker jag är en stor nackdel men ganska lagom storlek för att få med ut i skogen och natur, 🤔
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Tillgången på delar är faktiskt riktigt bra.Rickard. skrev:
HPI Savage var helt klart dyrare än tänkt men verkar lockande, större än så vill jag verkligen inte köpa och man verkar få mycket för pengarna jämfört med något för ≈1500kr mindre. Verkar dock vara utgående och lite svårt att hitta i lager.
qBhBuEiwAKMb8pHebw0dP8WKremBFeoQw-BY8MT7OcvPpfUsf5Rz-_fawBv1tWPuOQBoCCeUQAvD_BwE
radion som följer med är också mycket bättre än på de flesta RTR.
Edit: jag har för mig tomley prisade den där Short course trucken. Den är säkert grym.
Så länge du håller dig till brushless och håller dig borta från Traxxas kan det nästan inte gå fel.
Köpte en Traxxas, till sonen, efter en trevlig pratstund med mycket tips och råd av grabbarna på Barkarby Hobby. Lätt att få tag på reservdelar (går även att 3D-printa) till den samt att det är ett färdigt kit med kontroll och batteri, bara ut och köra direkt. Finns bättre saker än Traxxas som jag förstår det, men sett till pris för vad man får duger det gått åt ett barn.
Jag köpte en HBX 16889 PRO till mig själv efter att ha velat mycket fram och tillbaka, ligger mellan 1000-1500 från bangood beroende på antal batterier och annat. Sen köpte jag ett par större batterier och en vettig laddare. Tänkte att det var en bra nivå att lägga sig på för att se om det faktiskt vad något jag skulle tycka var kul i längden. Har kört den ganska skoningslöst under sommaren och än har den inte brakat sönder iallafall och roligt har det varitRickard. skrev:
Det är säkert inte kvalitet som andra, dyrare bilar men om man kollar runt på recensioner, youtube osv så verkar iallafall konsensus vara att det är en bra, tålig, prisvärd instegsbil för pengen med rätt bra tillgång på delar då det verkar finnas lite olika varianter av samma bil från lite olika tillverkare.
Inte säkert det passar dig, men det kan ju vara nåt att kika på iallafall