4 000 läst ·
52 svar
4k läst
52 svar
Någon som kan något om RC-bilar?
Renoverare
· Stockholm
· 20 321 inlägg
Det är väl lite allmänt känt att deras grejer är grovt överprisat för det man får.Johan Gunverth skrev:
Om man Bashar och kör backflips osv så är det ibland så att man landar lite tokigt eller on throttle. Det måste drivlinan klara av.
Men ibland går det fel och då är det viktigt det är enkelt med reservdelar. Jag råkade landa med framhjulen först och antagligen on power och lyckades böja hundbenen som går mellan diffen och framhjulen. Men enkelt fixat, satte även in HPIs heavy duty CVDs istället för factory hundbenen så får se om de håller bättre.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Kan ju vara vilken typ av bash man gör också. Mina ungar som initierade köpen ville ha bilar som klättrade, så det blev crawlers som Summit och E-revo. Där sitter doglegsen skyddade innanför bärarmarna. Bärarmarna är ”offerdel” vid krascher och kostar typ 25:-/styck. Dessa har man extra uppsättningar av liggande. De går bara av när man smäller i dem mot skarpa hörn. Aldrig vid normal ”bashing”
Lilla Summit:en under strand-bashing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag borde kanske skrivit tydligare. Kyoshos RTR var och är lite mer åt lekhållet. Kyoshos byggsatser idag är för tävling och vintage-entusiaster. Kyoshos byggsatser förr var för tävling och leksaker för oss som idag är vintage-entusiaster.AndersMalmgren skrev:
RTR behöver inte betyda att det är toy-grade. Utan snarare kvaliten på drivlinan och chassi. Osv
Edit: plastchassi behöver inte heller betyda toy-grade. Tex på bashers är plast att fördra då plast böjer sig och återfår sin form medans metall böjer sig permanent eller går av. Drivlinan vill man dock alltid ha i metall av hög kvalitet. Ofta är det av plast i toy grade.
Ja Traxxas har en egen skatt på sina prylar, lite som Apple. Deras reservdelsprogram är dock riktigt bra.
Hur är tillgången till HPI-delar nuförtiden? De gick ju i konkurs och köptes av danska Wittmax som jag hört blandade åsikter om från återförsäljare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 321 inlägg
Det är ok ändå tycker jag. Men det kan vara lite utspritt. Allt finns inte hos en levUtsättaren skrev:
Jag borde kanske skrivit tydligare. Kyoshos RTR var och är lite mer åt lekhållet. Kyoshos byggsatser idag är för tävling och vintage-entusiaster. Kyoshos byggsatser förr var för tävling och leksaker för oss som idag är vintage-entusiaster.
Ja Traxxas har en egen skatt på sina prylar, lite som Apple. Deras reservdelsprogram är dock riktigt bra.
Hur är tillgången till HPI-delar nuförtiden? De gick ju i konkurs och köptes av danska Wittmax som jag hört blandade åsikter om från återförsäljare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 321 inlägg
Hundbenen sitter väl så på de flesta bilar allså mellan övre och undre bärarm. Men de kan vridas sönder av för mycket moment om man landar från ett högt hopp på gas. Därför att i ögonblicket däcken träffar marken och stötdämpningen komprimeras så låses hjulen mot underlaget. Beror lite på vilken motor och ESC man har men min lilla bil på 3S kan vrida sönder sig själv i det läget 😂Johan Gunverth skrev:
Kan ju vara vilken typ av bash man gör också. Mina ungar som initierade köpen ville ha bilar som klättrade, så det blev crawlers som Summit och E-revo. Där sitter doglegsen skyddade innanför bärarmarna. Bärarmarna är ”offerdel” vid krascher och kostar typ 25:-/styck. Dessa har man extra uppsättningar av liggande. De går bara av när man smäller i dem mot skarpa hörn. Aldrig vid normal ”bashing”
[bild]
Men jag och sonen har kört med samma hundben sedan inköpet av bilen i oktober så händer inte precis ofta. Ska bli kul och se om heavy duty reservdelen klarar abuse bättre än factory.
Edit: sand ser grymt kul ut btw. Men måste komma sand över allt
Visa bilaga 912341
Visa bilaga 912342
Renoverare
· Stockholm
· 20 321 inlägg
Vad kör ni andra för olja i era dämpare?
Kör 30k bak och 50k fram tycker det verkar fungera bra för bashing iaf
Kör 30k bak och 50k fram tycker det verkar fungera bra för bashing iaf
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Sanden är överallt, men denna är helt vatten- och dammtät. Vi brukar doppa den i en vattentunna och köra lite eller spola av försiktigt. Gjorde misstaget att spola av den i havsvatten en gång, men då kröp saltet under packningarna till ECU:n och började stöka elektroniskt.AndersMalmgren skrev:
Bilen har skoveldäck på bilden. Annars kommer den ingenstans i sanden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 321 inlägg
Jag har märkt att skruvarna får ytrost om man inte blåser bort vattnet lite irriterande..Johan Gunverth skrev:
Sanden är överallt, men denna är helt vatten- och dammtät. Vi brukar doppa den i en vattentunna och köra lite eller spola av försiktigt. Gjorde misstaget att spola av den i havsvatten en gång, men då kröp saltet under packningarna till ECU:n och började stöka elektroniskt.
Bilen har skoveldäck på bilden. Annars kommer den ingenstans i sanden.
Också hört att skumgummit i däcken kan bli förstörda då vatten kommer in i venthålen men mina Louise RC däck har hållt än så länge. Balanserar dem ungefär var 3 körning
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Jag gör alltid två små hål i däcken längs periferin så att vatten slungas ut.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 321 inlägg
Jo hört många gör det. Inte vågar själv ännu. Men tydligen kan skumgummit bli förstört av väta även om man lyckas dränera dem. Skumgummit rör ju på sig hela tiden, därför man måste balansera om däcken hela tiden. Men om jag förstår det rätt kan blött skumgummi totalt få däcken ur balans vilket inte går rädda upp med balansering.Johan Gunverth skrev:
Men lnte råkat ut för det själv. Dock täpper jag för hålen när jag tvättar hjulen. Däcken kostar nästan 2k trist få dem förstörda.
2000 spänn för en uppsättning minidäck till en leksaksbil? Som en referens så kostar ett set tävlingsdäck till en Rotax seniorkart (Mojo D5) 2800kr.AndersMalmgren skrev:
Jo hört många gör det. Inte vågar själv ännu. Men tydligen kan skumgummit bli förstört av väta även om man lyckas dränera dem. Skumgummit rör ju på sig hela tiden, därför man måste balansera om däcken hela tiden. Men om jag förstår det rätt kan blött skumgummi totalt få däcken ur balans vilket inte går rädda upp med balansering.
Men lnte råkat ut för det själv. Dock täpper jag för hålen när jag tvättar hjulen. Däcken kostar nästan 2k trist få dem förstörda.
Renoverare
· Stockholm
· 20 321 inlägg
Skulle varit en 1 istället för tvåa.F fsn skrev:
459 paret så 918 kronor.
https://louiserc.eu/en/product/LR-T...vable-hex-12-narrow-12-wide-14-17mm-l-t3308sx
Renoverare
· Stockholm
· 20 321 inlägg