24 393 läst ·
32 svar
24k läst
32 svar
Någon som kan ge en recension på Malmbergs MD-99?
Jag kan inte skillnaden så bra mellan app/kopplingsdosor. Men kan man inte montera dom i en apparatdosa och bara såga ett 60 mm hål i gipsskivan? Tycker inte det är så snyggt med större frontringar, därför jag frågar.
Skillnaden är att apparatdosan är mindre 70mm än kopplingsdosan 80mm. Det går att göra som du säger om utrymme finns ovanför så att du inte behöver försänka dosan i takskivan.MissPettersson skrev:
Poängen är att med 60 mm hål sätter man dosan helt bakom gipset bara som ett kopplingsutrymme. Då kan man lika gärna använda kopplingsdosor för att få lite extra utrymme. Om man måste sätta dosan i liv med gipset så är det så klart apparatdosa som gäller, men då behövs den större frontringen.MissPettersson skrev:
Jag har ett vanligt akustik undertak med typ 300mm luft till ett betongtak. Jag kommer bara att göra ett hål i skivan och montera lampan där utan dosa bakom. Jag borde väl inte behöva någon frontring?
Jag kommer att sätta mina underifrån i befintligt tak. Ovan takskivorna ligger en plastfilm sedan isolering ovanpå den. Allt går att knuffa uppåt underifrån. Frågan är hur stort hål jag ska borra och vilken typ av dosa jsg ska använda.
Kan man borra ett 70mm hål och trycka upp den apparatdosa underifrån genom det? Eller blir det omöjligt att få upp dosan genom hålet?
Bör jag använda en annan typ av dosa som går att trycka upp underifrån genom sitt eget hål? Vilken?
Ursäkta okunskapen och tacksam för svar
Kan man borra ett 70mm hål och trycka upp den apparatdosa underifrån genom det? Eller blir det omöjligt att få upp dosan genom hålet?
Bör jag använda en annan typ av dosa som går att trycka upp underifrån genom sitt eget hål? Vilken?
Ursäkta okunskapen och tacksam för svar
En fråga till alla de som har använt den MD-99, är lampan vridbar, alltså sätta i olika riktningar ? Vi tänkar att använda i en ryggåstak och det krävs lampor med vridbar möjligheter så ljuset riktas mot olika håll inte ena.. Tackar.
mvh
mvh
MD-99 är inte vridbar men Malmbergs har massor av alternativ. Själva valde vi MD-351 Tune och är mycket nöjda. Tune ger lite varmare ljus när man dimrar ner och MD-351 har en spridningsvinkel på 60 grader vilket vi gillar. MD-351 finns utan Tune också.
Tack för svaret. Vi var intresserad för MD-99 för vi vill använda de i ryggåstak för den går montera utan skyddskapa eller direkt i isolering eller nära plasten - vilket minskar lite kostnad. Kollat lite att det är jättebra att MD-351 modelen och ser att de går också montera i isoleringen. Bifogat en bild från produkt specen.daddydj skrev:
Vi verkligen uppskattar alla tips för vi är ny o försöker köpa rätt grej innan elektrikern börjar jobbet.
Redigerat:
Bygger ni nytt skulle jag sätta downlight-box ovanför ändå, aldrig fel med ventilation kring LED. Vi satte boxar över. Ingen stor kostnad om man handlar själv, låter man elektrikern handla på Ahsells kan det dra iväg...
I ett ryggåstak tycker jag att det är givet med vinklingsbara spottar så MD-99 går bort. Här är en länk till lite alternativ: https://www.elbutik.se/category.html/downlight-led
Välj Malmbergs och Ställbar på alternativen så får du upp lite vinklingsbara alternativ. Kör du på Malmbergs går det bra att handla som privatperson direkt från www.malmbergs.se , enda grossisten som har den servicen. De har både butiker och webbhandel.
I ett ryggåstak tycker jag att det är givet med vinklingsbara spottar så MD-99 går bort. Här är en länk till lite alternativ: https://www.elbutik.se/category.html/downlight-led
Välj Malmbergs och Ställbar på alternativen så får du upp lite vinklingsbara alternativ. Kör du på Malmbergs går det bra att handla som privatperson direkt från www.malmbergs.se , enda grossisten som har den servicen. De har både butiker och webbhandel.