33 873 läst ·
77 svar
34k läst
77 svar
Någon som har handlat ifrån Gränsbygden?
Det var ett tag sedan jag var i branchen så ta detta med lite salt.
Det är skillnad på reklamationsrätt och garanti.
När garantitiden gått ut (har för mig att kortaste möjliga garantitid är/var 6mån) så går bevisbördan över på kunden.
Det är alltså kunden som ska kunna bevisa att det är reklamation som gäller.
Rätta mig gärna om jag minns fel eller om detta ändrats!
Jag tror ju iofs inte att många ställen följer detta slaviskt, speciellt inte i tider som dessa när missnöjda kunder har möjlighet att sprida sitt missnöje till tusentals andra med ett enkelt foruminlägg.
Det är skillnad på reklamationsrätt och garanti.
När garantitiden gått ut (har för mig att kortaste möjliga garantitid är/var 6mån) så går bevisbördan över på kunden.
Det är alltså kunden som ska kunna bevisa att det är reklamation som gäller.
Rätta mig gärna om jag minns fel eller om detta ändrats!
Jag tror ju iofs inte att många ställen följer detta slaviskt, speciellt inte i tider som dessa när missnöjda kunder har möjlighet att sprida sitt missnöje till tusentals andra med ett enkelt foruminlägg.
Gränsbygden lägger sig typ en hundring under alla andra.. Men jänför garantier. Vissa har 5 år och då är nog ett par hundringar värt en del
Som sagt. Prisjakt och pricerunner är inte alltid prisaktuella... Plus att det kostar att stå med och få direktlänk där. Det lönar sig att söka på google.
Frågan är om gränsbygden köper in från typ polen...?
Som sagt. Prisjakt och pricerunner är inte alltid prisaktuella... Plus att det kostar att stå med och få direktlänk där. Det lönar sig att söka på google.
Frågan är om gränsbygden köper in från typ polen...?
En väldig skillnad på reklamationsrätt och garanti! Har mitt kylskåp ett års garanti och går sönder efter två år måste jag kunna bevisa att det är ett sk. ursprungligt fel, alltså att det var fel på kylskåpet när jag fick det för att jag ska kunna reklamera. Mycket svårt att ha den bevisbördan på sig så att vi har tre års reklamationsrätt är väl bra men inte alltid speciellt användbart och då är tre år garanti betydligt mycket bättre.sblixten skrev:
Jobbar du i en Elon-butik eller?SandraPeter skrev:En väldig skillnad på reklamationsrätt och garanti! Har mitt kylskåp ett års garanti och går sönder efter två år måste jag kunna bevisa att det är ett sk. ursprungligt fel, alltså att det var fel på kylskåpet när jag fick det för att jag ska kunna reklamera. Mycket svårt att ha den bevisbördan på sig så att vi har tre års reklamationsrätt är väl bra men inte alltid speciellt användbart och då är tre år garanti betydligt mycket bättre.
Saxat:
" Garantin gäller inte om du varit oaktsam
För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:
en olyckshändelse efter det att du har fått varan
vanvård
onormal användning
att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren till exempel tillverkaren, har gett garanti för säljarens räkning.
Konsumentköplagen gäller alltid
Enligt konsumentköplagen har du tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."
Just 3 år på ursprungsfel måste ju alltså rent teoretiskt sett styrkas av säljaren att det inte är pga vanvård eller liknande...
Ang köpa vitvaror på nätet så är det ju kanon. Kolla elgiganten... Deras nätsida heter electroworld och håller billiga priser. Så visstfan går det!
Jag har bra erfarenheter av whiteaway... Leverans som det ska (fri leverans givetvis) och väldigt bra support som man kan både chatta eller ringa till. Har utnyttjat garanti på ett fabrikationsfel där nyligen och det löste dom galant.
Jag köper där det är billigast med samma garanti (och att varan finns i lager) så jag är inte partisk.
Haha jobbar så långt ifrån Elon eller säljarbranschen du kan komma 😉
Hade Gränsbygden, Whiteaway, Tretti.se eller nån annan webbutik erbjudit fem års garanti till ett lägre pris hade jag absolut handlat där. Att det blev just Elon var för att de erbjöd garantin. Sen tycker jag att det känns smidigare att ha handlat så stora saker som vitvaror lokalt, känns bättre om något skulle hända att åka in och prata med någon direkt. Men kunde likaväl vart Elgiganten, Hemmabutiken eller Olles Vitvaror om det nu funnits en sån butik 😉
Hade Gränsbygden, Whiteaway, Tretti.se eller nån annan webbutik erbjudit fem års garanti till ett lägre pris hade jag absolut handlat där. Att det blev just Elon var för att de erbjöd garantin. Sen tycker jag att det känns smidigare att ha handlat så stora saker som vitvaror lokalt, känns bättre om något skulle hända att åka in och prata med någon direkt. Men kunde likaväl vart Elgiganten, Hemmabutiken eller Olles Vitvaror om det nu funnits en sån butik 😉
Och nej, bevisbördan ligger hos dig som köpare efter det att garantin gått ut, du skrev det tom själv. 😄
Whiteaway gav 15% rabatt så dom konkurrerade inte ens med elgiganten... Ändå köpte jag av elgiganten lokalt. 
Elon ligger helt fel i pris tyvärr...
Elon ligger helt fel i pris tyvärr...
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Att ha bevisbördan på sin sida när det gäller varor kan vara lite jobbigt i vissa fall, till exempel när det gäller en repig mobiltelefon eller en kantstött laptop. När det gäller vitvaror är det däremot inte särskilt jobbigt så länge man kan låta bli att dra på sig en massa bucklor och liknande.
Ett fel på ett kylskåp eller en spis utan tecken på yttre våld som är inkopplat på rätt sätt är rätt lätt att bevisa som ursprungligt, även om man får ringa och tjafsa ett par gånger (vilket man brukar få göra vid garantiärenden efter 2 1/2 år också).
Ett fel på ett kylskåp eller en spis utan tecken på yttre våld som är inkopplat på rätt sätt är rätt lätt att bevisa som ursprungligt, även om man får ringa och tjafsa ett par gånger (vilket man brukar få göra vid garantiärenden efter 2 1/2 år också).
Jag har handlat på gränsbygden flera gånger och jag har fått 5 års garanti. Men det var för att jag handlade vi deras kreditkort med Samarbete med GE Money bank. Räntefritt utan avgifter uppdelat på ett år. Perfekt.
Hej,
Är Gränsbygden (vitvaror) något så när pålitliga fortfarande?
Är Gränsbygden (vitvaror) något så när pålitliga fortfarande?