Hej allihop!

Jag ska bygga runt 180 kvadrat enplans i sthmlstrakten och funderar seriöst på bergvärme (och kakelugn tror jag). Är väldigt frestad av idén att pumpa ner överskottsvärme i hålet på varma sommardagar... Har någon prövat detta? Måste jag ha mekanisk tilluft och vad springer det på? Vilka bergvärmepumpar klarar detta? Andra erfarenheter?

/Pelle

Läste en rapport som skrivits i ämnet, den finns på nätet någonstans, tror att det var ett exjobb från chalmers. Slutsatsen var att det går bra att göra men att vinsten med att ackumulera värme i borrhålet var tämligen liten.

det som behöv är en fläktkonvektor. rör till den som kondens isoleras. avlop från konvektorns kondens vatten.
samt att det behövs en cirkulations pump och 2 avstick med en backventil mellan på inkommande köldbärare.

kylan ha ringet med pumpen i sig att göra så det går att göra på alla pumpar(eller rättare sagt innan köldbararen kommer in till pumpen)

håller själv på att instalera en VP så jag har förberet för fri kyla. skall mecka in det så fort jag har anläggningne i drift! ;)

Har också förberett för denna typ av "frikyla" med avstick och backventil.

Vi ska i första hand kyla skafferi och på sikt vinkällare men det går ju att bygga vidare på systemet och ordna sommarkylning i sovrum o.s.v

Det är m.a.o inte primärt tänkt som laddning av berget men det kan eventuellt bli en positiv bieffekt.

Men fläktkonvektorn, därifrån måste jag leda kalluft till sovrum och så antar jag? Måste det dimensioneras helt som mekanisk tilluft eller räcker det med klenare grejor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.