18 631 läst ·
170 svar
19k läst
170 svar
Någon som har erfarehet av Klimatvärmepump vs bergvärme eller frånluft?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag förklarade hur jag resonerade, kan du istället förklara var jag tänker fel?I Ingenjörssnickarn skrev:
(Nu tog du fel siffra igen, 3.08 ska det vara
Bytte precis värmepump, det blev inte en Nibe
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Fel igen. Tj är den utetemp där kompressorn maxar ut, precis innan elpatronen går igång. Det är ett delresultat i berökningsformeln för scop värdet.I Ingenjörssnickarn skrev:
Scop är en sammanviktning av cop på ett antal olika driftpunkter. Vilken vikt de olika driftpunkterna får, och vilka temperaturer som används beror på vilken klimatzon som används i beräkningen. En och samma värmepump får därmed olika scop-värden i olika klimatzoner.
Så ditt antagande är helt fel. Titta på det scopvärde som redovisas istället.
Scop står för just seasonal Coefficient of Performance.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 067 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 067 inlägg
Nibe F730 har ju COP på 2.29 vid Tbiv, och har då ingen kapacitet över för varmvatten?
Effekt vid Tbiv är angivet till 4.0kW (samma effekt som vid -7, så dom kanske antagit Tbiv till -7?), så i mitt hus hade den inte ens utklassat min mitsubishi LLVP från 2008 + systemair vsr300 FTX när det är -5 eller kallare ute...
Klart att det ger bättre komfort med vattenburet, men billigare i drift blir det ej
Effekt vid Tbiv är angivet till 4.0kW (samma effekt som vid -7, så dom kanske antagit Tbiv till -7?), så i mitt hus hade den inte ens utklassat min mitsubishi LLVP från 2008 + systemair vsr300 FTX när det är -5 eller kallare ute...
Klart att det ger bättre komfort med vattenburet, men billigare i drift blir det ej
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Fast nu är dessa pumpar inte riktigt gjorda för att eftermonteras i äldre hus, utan för nya byggnader med lägre värmebehov.Attitudeswe skrev:
Nibe F730 har ju COP på 2.29 vid Tbiv, och har då ingen kapacitet över för varmvatten?
Effekt vid Tbiv är angivet till 4.0kW (samma effekt som vid -7, så dom kanske antagit Tbiv till -7?), så i mitt hus hade den inte ens utklassat min mitsubishi LLVP från 2008 + systemar vsr300 FTX när det är -5 eller kallare ute...
Det kostar ingenting att testa dig fram. Hur du än vänder och vrider på det kommer din FTX alltid att leverera undertempererad tilluft om du kör den utan eltillskott, något annat skulle strida mot fysikens lagar.I Ingenjörssnickarn skrev:
Rätt, eller som i mitt fall extrautrustad med varmvattenbatteri för exakt önskad tilluftstemp året runt 👍NICHOLAS J skrev:
Nejdå, inga fel utan mest slutsatser till Flexits nackdel som flera Nibe-fantaster redan bidragit med13th Marine skrev:
Gott att höra så att jag vet att du är neutral i förhållande till Nibe i vart fall
Ang. Flexit så ska jag efterfråga fler siffror så att man kan jämföra äpplen med äpplen istället - återkommer
För övrigt, läser jag rätt att denna produkt från italienska Clivet slår Nibe 735 på fingrarna (med risk för att svära i kyrkan...)?
https://www.klima-therm.com/se/clivet-sphera-evo-20-21-81,423,se
Det där är ju en luftvattenvärmepump. Snacka om att jämföra äpplen och päron?I Ingenjörssnickarn skrev:Nejdå, inga fel utan mest slutsatser till Flexits nackdel som flera Nibe-fantaster redan bidragit med
Gott att höra så att jag vet att du är neutral i förhållande till Nibe i vart fallBlev det IVT istället månntro?
Ang. Flexit så ska jag efterfråga fler siffror så att man kan jämföra äpplen med äpplen istället - återkommer
För övrigt, läser jag rätt att denna produkt från italienska Clivet slår Nibe 735 på fingrarna (med risk för att svära i kyrkan...)?
[länk]
Ok, och hur förklaras olika angiven framledningstemp 35/55 av Nibe, som inte anges som krav i EN-standarden enl. den danska energimyndighetens artikel om SCOP? Om vi nu ska kunna jämföra mellan olika tillverkare.B BSOD skrev:Fel igen. Tj är den utetemp där kompressorn maxar ut, precis innan elpatronen går igång. Det är ett delresultat i berökningsformeln för scop värdet.
Scop är en sammanviktning av cop på ett antal olika driftpunkter. Vilken vikt de olika driftpunkterna får, och vilka temperaturer som används beror på vilken klimatzon som används i beräkningen. En och samma värmepump får därmed olika scop-värden i olika klimatzoner.
Så ditt antagande är helt fel. Titta på det scopvärde som redovisas istället.
Scop står för just seasonal Coefficient of Performance.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
De flesta försöker nog hjälpa dig med att förklara var du tänkt felI Ingenjörssnickarn skrev:Nejdå, inga fel utan mest slutsatser till Flexits nackdel som flera Nibe-fantaster redan bidragit med
Gott att höra så att jag vet att du är neutral i förhållande till Nibe i vart fallBlev det IVT istället månntro?
[länk]
Bytte ut en IVT, men blev inte det heller, närmaste servicepartner fanns en timme bort, utan blev något som en lokal firma kunde leverera och som jag tyckte var spännande då den har på en markvärmepump den ovanliga förmågan att kyla.
Den länkade produkten är som @Cerb skriver en LVVP vilket kan jobba under ännu bättre förhållanden än en FLVP.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 067 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 067 inlägg
Den där hade bara scop 3.2 vid 55 grader framledning i medelklimat. En nibe S1255 har scop 4.0 med samma förutsättningar.I Ingenjörssnickarn skrev:Nejdå, inga fel utan mest slutsatser till Flexits nackdel som flera Nibe-fantaster redan bidragit med
[länk]
Den hjälpen får man ju ändå vara tacksam för...13th Marine skrev:
De flesta försöker nog hjälpa dig med att förklara var du tänkt fel
Bytte ut en IVT, men blev inte det heller, närmaste servicepartner fanns en timme bort, utan blev något som en lokal firma kunde leverera och som jag tyckte var spännande då den har på en markvärmepump den ovanliga förmågan att kyla.
Den länkade produkten är som @Cerb skriver en LVVP vilket kan jobba under ännu bättre förhållanden än en FLVP.
Återkommer som sagt med bättre siffror från Flexit så får vi helt se vilken av produkterna som har högst verkningsgrad. För oss som vet att Norge inte ligger söder om Danmark förefaller det dock märkligt att de inte skulle ha tagit fram en produkt anpassad för kallt klimat