B
Man måste jämföra rätt norm, med rätt klimat och rätt temperatursystem för att det ska vara jämförbart. Det är ju här ingenjören går fel.

En14825 är ett antal olika driftpunkter, med olika vikt för olika klimat. Det blir äpplen o päron att jämföra en värmepump i kallt klimat med en annan i varmt klimat.

Flexit verkar ju inte vilja skylta med sin prestanda i kallt klimat...

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hur kan en FTX ha för hög återvinningsgrad? Jag har min systemair från 2022 inställd på 29 grader så att den återvinner allt den kan. Blir aldrig för varmt i huset...

Då är vi ändå 5 i hushållet med två speldatorer och golvvärme i två badrum.

Kanske i juli aug att jag ställer ner på 19 för lite frikyla, men annars gillar jag värme...
Beror nog helt på storlek på aggregat och inställt luftflöde. Jag har ett större Flexit UNI 4 där återvinningen går ned under 100% vid varmare än ca +7gr utetemp och önskade +21gr på tilluften, trots relativt stora luftflöden rekommenderade enl. BBR. Vilket aggregat har du?

B BSOD skrev:
Man måste jämföra rätt norm, med rätt klimat och rätt temperatursystem för att det ska vara jämförbart. Det är ju här ingenjören går fel.

En14825 är ett antal olika driftpunkter, med olika vikt för olika klimat. Det blir äpplen o päron att jämföra en värmepump i kallt klimat med en annan i varmt klimat.

Flexit verkar ju inte vilja skylta med sin prestanda i kallt klimat...
Hur menar du här? Nibe anger ju i sitt datablad "Applied standards: EN14825" - därmed kan vi förutsätta att Tj = biv följer standarden och därmed samma "average climate" som Flexit har fått ange. Påståendet med "varmt klimat" gör mig nyfiken - tror du norrmännen skulle ta fram produkter för varmt klimat? Som att tro att Växjö har ett kallare klimat än Trondheim... ;)

I övrigt är det enda bägge leverantörer skyltar med att Nibe 735 klarar ned till -10gr medan Flexit EcoNordic WH4 ned till -25gr...

Här verkar man ha hamnat i korselden - hand upp alla som *stolt* äger en Nibe frånluftsvärmepump alternativt är Nibe-återförsäljare och inte önskar se någon faktagranskning överhuvudtaget....? 😂

Jag har ingen aning om produkterna ni talar om, men jag har fått äran att skruva med liknande produkter.

En tanke man ska ha är att man bygger sig fast i en nischad produkt.

Mycket teknik i ett kompakt utrymme som garanterat kommer att krångla.

Hur mycket energi finns kvar i frånluften efter värmeväxlaren som värmepumpen ska jobba med?

Mycket av ekonomin hos konsumenten handlar även om att undvika reparationer/driftproblem och att det då finns tekniker med kunskap om produkten.

Säkert en intressant produkt för min del som är i yrket om jag skulle bygga ett nytt lågenergihus.

• Gilla
Ingenjörssnickarn
  • Laddar…
Attitudeswe
I Ingenjörssnickarn skrev:
Beror nog helt på storlek på aggregat och inställt luftflöde. Jag har ett större Flexit UNI 4 där återvinningen går ned under 100% vid varmare än ca +7gr utetemp och önskade +21gr på tilluften, trots relativt stora luftflöden rekommenderade enl. BBR. Vilket aggregat har du?
Vsr300

Du kan ju bara återvinna 90% av energin i luften du växlar i ventilationen.

Är det samma liter ut som in så blir det ju lägre temp in än ut om du inte har en kompressor med i leken...

Hur menar du här? Nibe anger ju i sitt datablad "Applied standards: EN14825" - därmed kan vi förutsätta att Tj = biv följer standarden och därmed samma "average climate" som Flexit har fått ange. Påståendet med "varmt klimat" gör mig nyfiken - tror du norrmännen skulle ta fram produkter för varmt klimat? Som att tro att Växjö har ett kallare klimat än Trondheim... ;)

I övrigt är det enda bägge leverantörer skyltar med att Nibe 735 klarar ned till -10gr medan Flexit EcoNordic WH4 ned till -25gr...

Här verkar man ha hamnat i korselden - hand upp alla som *stolt* äger en Nibe frånluftsvärmepump alternativt är Nibe-återförsäljare och inte önskar se någon faktagranskning överhuvudtaget....? 😂
Varför duger inte denna siffra som @useless visade?

740219-75b69490233d66596d8855fec3305e1c.jpg

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför duger inte denna siffra som @useless visade?

[bild]
För att siffrorna inte går att jämföra med andra tillverkare.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vsr300

Du kan ju bara återvinna 90% av energin i luften du växlar i ventilationen.

Är det samma liter ut som in så blir det ju lägre temp in än ut om du inte har en kompressor med i leken...
Korrekt, alternativt ett varmvattenbatteri som skjuter till värme vid behov som jag har kompletterat min FTX med.

B
Det som benämns som averge i en14825, är ju i ett europeiskt perspektiv. Det är varmt för oss, möjligen att södra Skåne är hyggligt likt "average climate". Mer korrekt för en svensk värmepump I större delen av Sverige att titta på den del i en14825 som gäller kallt klimat.

#77 framgår ju prestandasiffran från nibe. Den slår ju flexit aggregatet.
3.08 flexit (oklar temp, antagligen medelklimat), nibe är ju minst 10%.

För övrigt är ju nibe aggreget 1kW mer effekt från kompressorn, vilket även det är värt en del.

B
Fel. Det är prestandasiffror som hänvisar till en standard. Syftet är att man ska kunna jämföra olika värmepumpar utifrån dessa.

B BSOD skrev:
Det som benämns som averge i en14825, är ju i ett europeiskt perspektiv. Det är varmt för oss, möjligen att södra Skåne är hyggligt likt "average climate". Mer korrekt för en svensk värmepump I större delen av Sverige att titta på den del i en14825 som gäller kallt klimat.

#77 framgår ju prestandasiffran från nibe. Den slår ju flexit aggregatet.
3.08 flexit (oklar temp, antagligen medelklimat), nibe är ju minst 10%.

För övrigt är ju nibe aggreget 1kW mer effekt från kompressorn, vilket även det är värt en del.
Håller helt med dig i första stycket. Därefter förutsätter du att norska Flexit, där Norge alltså har ett kallare klimat än Sverige, som standard har uppgett värden för medelklimat, medan svenska Nibe uppgett för kallt klimat? Intressant...

Var är #77 med siffra som skulle vara bättre (och jämförbar) med Flexits?

Det står ju årsvärmefaktor en14825, duger inte det?

B
Håller helt med dig i första stycket. Därefter förutsätter du att norska Flexit, där Norge alltså har ett kallare klimat än Sverige, som standard har uppgett värden för medelklimat, medan svenska Nibe uppgett för kallt klimat? Intressant...
Nibe uppger ju prestandasiffran för både average och kallt klimat. Inlägg #77 t.ex. Eller deras dokumentation.

Flexit har en liten passus om (average climate konditions), men inga siffror om prestanda i kallt klimat.

13th Marine 13th Marine skrev:
Det står ju årsvärmefaktor en14825, duger inte det?
Det duger om Nibes angivna 3,38 kan jämföras med Flexits angivna 3,20, är det vad du menar?

Det duger om Nibes angivna 3,38 kan jämföras med Flexits angivna 3,20, är det vad du menar?
I manualen du länkade till står det 3.08 och inte vid vilket klimatområde, var hittade du 3.20?

Men ja, spontant är det de sifforna vi ska jämföra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.