18 631 läst ·
170 svar
19k läst
170 svar
Någon som har erfarehet av Klimatvärmepump vs bergvärme eller frånluft?
Kan tyvärr inte se att det ändrar slutsatsen:B BSOD skrev:
Nibe uppger SCOP tappvarmvatten (EN 16147) till 2,15 respektive värmeproduktion (EN 14825) 2,33.
Flexit uppger SCOP tappvarmvatten (EN 16147) till 3,2 respektive värmeproduktion (EN 14825) 3,08.
Själv förvånad över den stora skillnaden - total kross till Flexits fördel.
@useless vi kan samtidigt dra slutsatsen att tvåstegs värmeåtervinning förefaller ha stora fördelar.
Nibes SCOP för värme står specificerad rakt upp och ner med ref till vilken standard man verifierar efter. Denna är även verifierad av tredjepart och är 4,75I Ingenjörssnickarn skrev:Med all respekt är du väl ändå helt ute och cyklar nu?
Ja, bergvärme är effektivare än luft-luft vilket beror mer på grundläggande värmelära än tillverkare.
I övrigt så har du noll fakta som styrker din åsikt om att Flexits lösning skulle vara "ett uselt alternativ"...
Tack för fakta, återstår att se vad Flexit kan presentera för siffror kring värmeproduktion. Nu bor väl de flesta norrmän inte direkt i varmare klimat än vi svenskar, så att Flexit helt skulle ha bommat en effektiv värmeproduktion låter osannolikt i mina öron. Cliffhanger!
Du dvivderar bara olika förbrukningssiffror med varandra. Värmebehov/energiförbrukning är vad du ska dividera om du vill räkna själv. Annars har Nibe skrivit ut siffran åt dig, 4,75I Ingenjörssnickarn skrev:Det mest fascinerande är nog snarare att, till ev. Nibe-fanatikers besvikelse, Nibe 735 ser ut att ha ett SCOP för bostadsvärme på 2,33 och inget annat.
Det framgår av produktdatabladet under "Declared coefficient of performance for part load at outdoor temperature Tj" och "Tj = biv".
[länk]
Härledningen kommer från en intressant rapport från danska energimyndigheten, sid 3 där följande framgår:
"Tbivalent - The temperature at which the heat pump exactly meets the heating demand".
[länk]
Man får förutsätta att Nibe likt alla andra tillverkare rättat sig efter EN14825 och då likt Flexit angett sina energiklassningar efter "average climate".
Mot bakgrund av ovan med SCOP värmeproduktion 2,33 så verkar ett sammanvägt SCOP på 2,15 för Nibe 735 som jag tidigare kom fram till, rimligt.
Om nu allt detta stämmer är det närmast sorgligt hur pass överlägsen Flexit EcoNordic WH4 med SCOP 3,08 är en Nibe 735 med SCOP 2,15...
och COP för varmvatten 2,7
Så ja, jämfört med denna FLVP eller den jag refererade till tidigare från Bosch så är Flexit en betydligt sämre lösning för vårt klimat.
Visst vore låg framledningstemp en fördel för alla, förutsatt att man bara har golvvärme. Jag har både radiatorer och golvvärme där jag återanvänder returen från radiatorerna som framledning via shunt till golvvärmen. Men oavsett behövs en standardmätning för att inte jämföra äpplen och päron, i detta fall EN 16147 resp. EN 14825.useless skrev:
I Nibes prestandablad får du ta uppgivna 3156kWh/1469kWh = 2,15 SCOP tappvarmvatten (EN 16147), respektive Tj = biv = 2,33 SCOP bostadsvärme (EN 14825).
https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/850945/storage/ODUwOTQ1LzAvbWFzdGVy
I Flexits prestandablad (sid 45) framgår bägge värden direkt - 3,2 respektive 3,08:
https://www.flexit.no/globalassets/catalog/documents/man_116926en_4717.pdf
Nåväl, tack alla för engagerad debatt! Har bara stärkt mitt intresse kring att ev. investera i en Flexit EcoNordic WH4 framöver.
Hur kan en FTX ha för hög återvinningsgrad? Jag har min systemair från 2022 inställd på 29 grader så att den återvinner allt den kan. Blir aldrig för varmt i huset...
Då är vi ändå 5 i hushållet med två speldatorer och golvvärme i två badrum.
Kanske i juli aug att jag ställer ner på 19 för lite frikyla, men annars gillar jag värme...
Då är vi ändå 5 i hushållet med två speldatorer och golvvärme i två badrum.
Kanske i juli aug att jag ställer ner på 19 för lite frikyla, men annars gillar jag värme...
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 375 inlägg
Troligtvis jämför du fel siffror, sen när har ett högtempsystem bättre COP än ett lågtemp?I Ingenjörssnickarn skrev:Visst vore låg framledningstemp en fördel för alla, förutsatt att man bara har golvvärme. Jag har både radiatorer och golvvärme där jag återanvänder returen från radiatorerna som framledning via shunt till golvvärmen. Men oavsett behövs en standardmätning för att inte jämföra äpplen och päron, i detta fall EN 16147 resp. EN 14825.
I Nibes prestandablad får du ta uppgivna 3156kWh/1469kWh = 2,15 SCOP tappvarmvatten (EN 16147), respektive Tj = biv = 2,33 SCOP bostadsvärme (EN 14825).
[länk]
I Flexits prestandablad (sid 45) framgår bägge värden direkt - 3,2 respektive 3,08:
[länk]
Nåväl, tack alla för engagerad debatt! Har bara stärkt mitt intresse kring att ev. investera i en Flexit EcoNordic WH4 framöver.
Eller så är @useless både dryg och har asperger samtidigt som @Cerb knappt verkar läskunnig... 😅C Cerb skrev:
Läs Nibes datablad igen tack - COP vid Tj = +7gr utetemp är förvisso 4,53 men kan ses mest som försköning/marknadsföring. Det är Tj = biv som gäller för att stämma med EN 14825 och därmed vara jämförbar med samma värde från Flexit.
För sista gången: Om du vill diskutera så måste du känna till begreppen du använder. SCOP är inte "Annual energy consumption for space heating" dividerat med "Annual electricity consumption for water heating".
Antar att du inte är i byggbranschen...?C Cerb skrev:
Har som nämnt själv haft ett Flexit FTX-aggregat sedan 10 år tillbaka och under nedan länk hittar du den långa listan ÅF i Sverige...
https://www.flexit.no/sv/sok-aterforsaljare/
Nu trollar duuseless skrev:
finns inte angiven någonstans vad jag kan se.