När man är i stugan såhär på vintern inser man verkligen vidden av värmeförlusterna i ett otätt hus. Det är primärt otäta fönster som är problemet, men samtidigt svårt att helt säkert veta var en insats skulle göra mest nytta. Funderar därför på att hyra en värmekamera över trettonhelgen då jag har lite tid för mig själv här då.

Har någon medlem här en att hyra ut i Mälardalsregionen? I brist på det, vilken firma i Stockholm rekommenderas för uthyrning?

Tyvärr lite långt ifrån skåne.. Men annars kan en möjlighet vara att ordna undertryck om du kan. Dra igång alla badrumsfläktar, stäng allt tillflöde du kan, kanske ha kaminen igång med rejält brasa så det suger luft. Då kan man känna med händerna var det drar in kalluft. Om det nu är otätheter du letar efter alltså, är det dålig isolering hjälper det ju bara med en kamera kanske.

Med en vanlig enkel fjärrtermometer (som du riktar emot och avläser temp) så ”ser” man förvånansvärt mycket.

Svep i hörn, runt fönster osv så hittar man tex där det missats med drev/isolering osv.

Krävs lite vana/referens hur det brukar se ut.

Var i Stockholm bor du?

ullberg
Jag har en du gärna kan få låna, men inser nu att jag inte sett lådan på väldigt länge så kanske är den långtidsutlånad redan...

...om/när jag hittar den återkommer jag - om ingen annan BH-medlem har löst ditt problem innan dess...

Om du har en iPhone 5 eller 5S kvar i någon låda kan du få låna en Flir One första versionen av mig. Ingen monsterupplösning, men ger både exakta temperaturer och tydliga bilder i färg som direkt visar var det läcker in kyla och/eller ut värme. Finns i Vallentuna och samlar mest damm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.