107 733 läst ·
80 svar
108k läst
80 svar
Någon som har en tak-integrerad köksfläkt?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, fläkten är på plats, förhoppningsvis för gott, håller på och stoppar dit brandmatta.Lime113 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyckades paja kallrasskyddet i plast, så blev ett sådant här i stället.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hur är den ur ett matlagningsperspektiv? Går all ånga eller os dit? Fett/fukt på luckor eller tak i närheten av fläkt? OsvSnailman skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Lär tyvärr ta rätt länge till innan jag testar det, måste bygga köket först typ. Men har fått en del klagomål av typ 'slå huvudet i fläkten' på förra huset, där jag satte en frihängande fläkt. Var meningen jag skulle haft den fläkten först, men övertog min, det hade ju ändå inte passat med en takintegrerad fläkt där med sådant tak. Taket gick upp i nock där.Lime113 skrev:
Logga in
Skapa konto
För vår del med takmonterad vilpe och fjäråskupan fungerar det otroligt bra. Bättre än någon annan fläkt vi tidigare haft. Inget fett i taket eller på köksön men massor i filtren vilket tyder på att det mesta sugs upp.
Vi "byggde" takintegrerad köksfläkt själva när vi byggde nytt. Extern takfläkt i bautaformat ("blocketfynd"), överdimesionerad imkanal rakt ned. Hemsnickrat fäste för ett fettfilter från fjäråskupan och hemsnickrat "luftdon" i taket.
Fördelar: MYCKET Tyst, otroligt effektiv, billig (även utan "blocketynd"), diskret, ur vägen/ fri sikt vid köksön
Nackdelar: Styrs via vred på väggen 2 meter från spisen, glömmer att den är på eftersom den är så tyst, tilluften är underdimensionerad när man vrider på fullt- då måste ett fönster öppnas för att ge full effekt
Fördelar: MYCKET Tyst, otroligt effektiv, billig (även utan "blocketynd"), diskret, ur vägen/ fri sikt vid köksön
Nackdelar: Styrs via vred på väggen 2 meter från spisen, glömmer att den är på eftersom den är så tyst, tilluften är underdimensionerad när man vrider på fullt- då måste ett fönster öppnas för att ge full effekt
Vet inte om det var vårt bygge som efterfrågades. Här kommer i alla fall två bilder. Det hela är ju extremt enkelt uppbyggt med standardkomponenter som beskrivits i mitt tidigare inlägg.S schlump skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto