Funderar också på att sätta in en liknande. Behöver den sitta exakt ovanför hällen? Vi har en golvtegel precis ovanför så den skulle hamna lite förskjutet i djup.

Hade velat veta om det är tillräckligt bra även om den inte hamnar helt centralt. Kommer skilja 15-20 cm där fläkten hamnar förskjutet bakom så att säga..

Men luften blir det nog lugnt, sen gäller det att komma åt den för att kunna göra ren fettfilter och liknande och det är ju knepigare om man ska ställa sig på köksön.
Vi hade 280 i takhöjd från början så vi sänkte taket lite så bara motorn sticker lite upp mellan bjälkarna.

Nu är den på plats och jag stekt bacon och annat med potent doft med bra resultat, framförallt gillar jag att rummet känns så rymligt eftersom inget hänger ner och stjäl utrymme.
Rymligt kök med integrerad köksfläkt i taket, vita skåp, svart köksö och inbyggda vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gixxern och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
Bra :)
Om du sätter på pastagrytan och kokar för fullt, hur går då vattenångan vid olika lägen på fläkten?

Just vattenångan verkar sugas upp vid alla hastigheter använder dock sällan den lägsta mest av gammal vana. Ingen fukt på den stora ledytan eller utanför fläkten så det mesta verkar ta rätt väg.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej
Har installerat en Fjäråskupan Etage 120cm som drivs med en väggfläkt 7645 EC. Fick dock bygga en extralåda för att få plats med im-kanalen och enligt Fjäråskupan skulle man ha minst 30cm tak runt fläkten.
Har nu kört ungefär i 6 månader och den fungerar mycket bra, var lite orolig för med tanke på extralådan och det skulle bli för lite tak runt om fläkten.
Har ca 3,5m im-kanal ut till väggen och det suger på bra vid full hastighet. Försöker diska filtren var 14e dag och det är redigt med flott som fastnat vilket känns bra.

https://fjaraskupan.se/produkt/takmonterad-köksfläkt/etage-strikt/
https://fjaraskupan.se/produkt/övrigt/väggfläkt-kök-7645-ec/

/Marcus

Kök med Fjäråskupan Etage-fläkt inbyggd i taket ovanför köksön, omgiven av downlights.
Skapa konto
Modern kök med downlights och en Fjäråskupan Etage köksfläkt monterad på taket.
Skapa konto

• Gilla
Björn Gille och 1 till
  • Laddar…
Ni som nu har tak-integrerad fläkt, hade ni "traditionell" tidigare?
Isf, finns det några nackdelar med den nya?

Håller själv på att renovera köket och tänkte sätta in en vanlig men nu när man läser att ni inte har problem med os/ånga osv blir man ju sugen på en sådan här då de är mycket snyggare :D

Vad jag har förstått så är en stor skillnad att du kan närma dig 1000 m3/h. Överlag kan du ligga på dubbla suget. Att du sedan kan få motor på vind eller tak gör att du dessutom slipper oljud. Bara de två små delarna bör göra en markant skillnad. Oavsett om fläkt sitter i tak eller under skåp. NB jag har ingen takfläkt hemma .

Jag tycker att det stora fläkttestet är stekning av kött på relativt hög temperatur. Fettpartiklar flyger runt i luften och fastnar på ytor runt spisen. Vore intressant att höra hur stor yta runt en takfläkt som träffas av fett.

• Gilla
Fredrik Levin
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Jag tycker att det stora fläkttestet är stekning av kött på relativt hög temperatur. Fettpartiklar flyger runt i luften och fastnar på ytor runt spisen. Vore intressant att höra hur stor yta runt en takfläkt som träffas av fett.
Jag har inga problem med fettspridning men det blir lätt så att det någon är nöjd med är otillfredställande för en annan så bäst att besöka någon som har en och prova :)

H hdad skrev:
Jag köpte [länk] Beställde från tyskland för 15 000:- ink frakt.

Känner dock folk som köpt fjäråskupan och är nöjda också.
Vilken butik i Tyskland använde du?

F Fredrik Levin skrev:
Vilken butik i Tyskland använde du?
Bobs electro. Grym service och support.

• Gilla
Fredrik Levin
  • Laddar…
Hur bör man tänka när man väljer storlek på fläkten?
Räcker 90cm till en 70-80 stor häll?

Tycker de flesta verkar välja 120cm men det känns lite stort i vårt kök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.