3 801 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Någon som har byggt Tyr från Ä-hus
Sen en fråga till om ni inst. kammin vad har ni monterat för stege på taket så sotarn kommer till skorstenen?
Tacksam för svar :-*
Vi har osse beställt TYR. Har köpt tomt och har gjort order och väntar just nu på bygglovet. En seg väntan. Är några månader sen vi beställde och vi har fått preliminärt vecka 37 -06. Men dom har som regel ett år från man skriver papper fast i 88% av alla fall får man det fix o färdigt 8-12 veckor tidigare..
Undrar även det samma om skorsten. Vi ska osse sätta in en contura580 när huset e klar. Vill dock inte ha stege på taket men det räcker kanske om man fixar fram en så han kommer upp som man sen ställer bort igen..?
Om jag inte har fattat allt helt fel måste man även söka bygglov ??? för att sätta en skorsten på huset ??? eller ??? fast den bara sticker upp 1 meter över nock och sitter 30 cm sidan om nock ???
Undrar även det samma om skorsten. Vi ska osse sätta in en contura580 när huset e klar. Vill dock inte ha stege på taket men det räcker kanske om man fixar fram en så han kommer upp som man sen ställer bort igen..?
Om jag inte har fattat allt helt fel måste man även söka bygglov ??? för att sätta en skorsten på huset ??? eller ??? fast den bara sticker upp 1 meter över nock och sitter 30 cm sidan om nock ???
När vi lämnade in vårat bygglov för huset, så har Ä-hus ritat in kaminen åt oss på den platsen vi vill ha den. Väggen bakom kyl/frys . Sen la vi med Certifikat på Conturakaminen och på Skorstenen i bygglovshandlingarna som vi lämnade till kommunen. Certifikaten fick vi från en kaminfirma här i stan.
Hej! Vi har bott i ett TRYM i drygt två månader. Vi har satt in en stor murspis i vardagsrummet.
Takstegen har vi köpt från ett företag som har sin bas i Piteå. Det heter Byasmeden. Priset var 1500:- inkl. moms och montering. Vi bor i Västmanland så jag tror att de verkar i större delen av Sverige.
Mvh / Ulle-Bella.
Takstegen har vi köpt från ett företag som har sin bas i Piteå. Det heter Byasmeden. Priset var 1500:- inkl. moms och montering. Vi bor i Västmanland så jag tror att de verkar i större delen av Sverige.
Mvh / Ulle-Bella.
Produkter som diskuteras: "Takstegen"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Å vilken bra smak alla här har
Vi har beställt ett Tyr vi med. Huset kommer nu i december. Vi håller på att göra ett fotoalbum som ska ligga ute på nätet. Uppdaterar det eftersom. http://spaces.msn.com/members/lagga/
Längat sååååååå!
/Gammelmormor
Ps. Vi sökte bygglov för braskamin samtidigt som bygglov för huset. Älvsbyhus ritade in braskamin på 3 alternativa ställen i vardagsrummet där man kan ha den. Så då har man 5 år på sig att sätta in en. Annars måste man söka nytt tillstånd. Ds
Längat sååååååå!
/Gammelmormor
Ps. Vi sökte bygglov för braskamin samtidigt som bygglov för huset. Älvsbyhus ritade in braskamin på 3 alternativa ställen i vardagsrummet där man kan ha den. Så då har man 5 år på sig att sätta in en. Annars måste man söka nytt tillstånd. Ds
Javisst Gammelmormor.. Snyggt hus med en för oss mycket bra planlösning. Vi tittade på olika alternativ innan men vi fastna direkt för detta.
Vi snacka med vår säljare om spis och var vi ska sätta den (ska osse sätta den vid väggen bakom kyl o frys
)
Han nämnde dock inget om att dom skulle rita in den och få med det i bygglovet denna rundan men vi får se.. kanske han har vatt så snäll o ritat in den, kanske man har tur..
Annars får man bara söka ett nytt sen.. kan man ju göra ganska så tidigt fast huset inte står på plats så har man väl fått det lagom till man flyttar in..
Vi snacka med vår säljare om spis och var vi ska sätta den (ska osse sätta den vid väggen bakom kyl o frys
Han nämnde dock inget om att dom skulle rita in den och få med det i bygglovet denna rundan men vi får se.. kanske han har vatt så snäll o ritat in den, kanske man har tur..
Annars får man bara söka ett nytt sen.. kan man ju göra ganska så tidigt fast huset inte står på plats så har man väl fått det lagom till man flyttar in..
Jo det går ju det med, men tänk på att varje ärende koster pengar... Tycker det vore en väldans onödig kostnad och onödig tid om ni ändå vet att ni ska sätta in en...Benny_o_Lina skrev:
Ett råd, hör med er säljare. Som jag förstår det så är erat ärende hos kommunen?!
/Gammelmormor
Ja, ansökan om bygglov är inskickat av älvsbyhus för ca 3 veckor sen.. Har faktiskt ingen aning om dom ritat in nått eller nämnt att det ska sitta en liten skorsten på taket.
Jo varje ärende kostar men för en skorsten på 1,5 meter kan de inte bli så värst dyrt tycker man.
Ska jag vara ärlig så visste jag inte från början att man skulle ha bygglov för en så pass liten skorsten (plåtrör) och fick ingen info om detta heller varken från spisförsäljare eller husförsäljare.. men men.. tur att detta forum finns så man får en himlans massa bra info.. Lite sent nu kanske men ändå..
Vi får se när byglovet kommer om det finns med där.. Där e väl 4 veckor kvar innan det är klart..
Kul o följa ert bygge på eran hemsida... Har själv en halvfärdig som jag fixar o donar med lite när jag har tid och när info inkommer.
Jo varje ärende kostar men för en skorsten på 1,5 meter kan de inte bli så värst dyrt tycker man.
Ska jag vara ärlig så visste jag inte från början att man skulle ha bygglov för en så pass liten skorsten (plåtrör) och fick ingen info om detta heller varken från spisförsäljare eller husförsäljare.. men men.. tur att detta forum finns så man får en himlans massa bra info.. Lite sent nu kanske men ändå..
Vi får se när byglovet kommer om det finns med där.. Där e väl 4 veckor kvar innan det är klart..
Kul o följa ert bygge på eran hemsida... Har själv en halvfärdig som jag fixar o donar med lite när jag har tid och när info inkommer.
Vi håller också på bygga ett Tyr, och det kommer om 3 dagar, nu på fredag 
Känns lite overkligt när man har väntat så länge.
Vi skall också ha en kamin, en Handöl 10 T. Vi kommer att ha den precis som ni andra har skrivit, bakom kyl och frys.
Vår säljare ritade också ut den direkt när vi beställde huset, så den finns med i bygglovet.
Finns det någon som har nån bild på Er kamin i just ett Tyr-hus? Vi vet inte exakt vart vi kommer att placera den. Det har väl lite med vart det passar bäst att ta upp skorsten att göra.
/ Dick och Christina
Känns lite overkligt när man har väntat så länge.
Vi skall också ha en kamin, en Handöl 10 T. Vi kommer att ha den precis som ni andra har skrivit, bakom kyl och frys.
Vår säljare ritade också ut den direkt när vi beställde huset, så den finns med i bygglovet.
Finns det någon som har nån bild på Er kamin i just ett Tyr-hus? Vi vet inte exakt vart vi kommer att placera den. Det har väl lite med vart det passar bäst att ta upp skorsten att göra.
/ Dick och Christina
Inte vårt hus (har inte byggt än) men här är lite bilder från visningshuset (TYR) i malmö med spis.. par bilder på skorstenen på utsidan osse (den måste ju sitta 20cm sidan om nock och nå 1 meter över nock).
Vi kommer själva sätta in en likadan som på bilderna.
http://www.clippern.se/tyr/spis/spis.htm
Vi kommer själva sätta in en likadan som på bilderna.
http://www.clippern.se/tyr/spis/spis.htm
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden