Mikael_L
Räv3n skrev:
Kan ju få ström genom nollan och bli jordad genom fasen.. Vad vet jag..
Mycket som kan bli konstigt. Har ingen bra förklaring.
Och hur blir det jordat via fasen då, om gruppsäkringen är urskruvad och det inte (felaktigt) ligger någon trefaslast kopplad på enfasgruppen ?

Det vore bra om vi fick in halloy i diskussionen igen.
Det behöver bekräftas att spottarna glödde med urskruvad säkring.
Det vore också bra att skruva ur den igen för att se om det fortfarande går ström
när det absolut inte ska göra det.

/Hasse

Mikael_L skrev:
Och hur blir det jordat via fasen då, om gruppsäkringen är urskruvad och det inte (felaktigt) ligger någon trefaslast kopplad på enfasgruppen ?
Fasen kan bli jordad i sig själv. Kan tyvärr inte förklara detta fenomen, men ta dit ngn som tittar på det. Jag tror dock inget är fel. Låga spänningar kan räcka för att tända..

OK, all Sherlok Holmes, let's consider the facts:

1. Huvudsäkringen gick och det slockande BARA i köket, dvs kyl, frys, diskmaskin och spottar. Denna belastning kan svårligen knäcka en 16A säkring. Möjligen kan det finnas elvärme etc som stannade i tysthet, men inte såvitt vi vet.

2. Det blir halvljus när säkringen är urskruvad.

Både 1 och 2 tyder på att det fanns ytterligare en belastning inblandad.

Jag sätter 5 spänn på det i alla fall.

Finns väl inget som tyder på att PEN eller nolla skulle ha gått eller har jag missat nåt?

Fakta är däremot att om man tar bort en huvudsäkring och sen mäter på fasledaren efter säkringen så kommer man nästan garanterat att få en spänning, hur stor beror på vilka belastningar som ligger inne.

/Kent

snickarboden skrev:
Finns väl inget som tyder på att PEN eller nolla skulle ha gått eller har jag missat nåt?
Nej, men det finns tecken på felkopplade laster på samma grupp som spottarna.
Spottarna lös svagt när gruppsäkringen var urskruvad!

/Hasse

Det första till tredje inlägget ovanifrån tyder på att det var en huvudsäkring och inte en gruppsäkring? Var är problemet då?

/Kent

snickarboden skrev:
Det första till tredje inlägget ovanifrån tyder på att det var en huvudsäkring och inte en gruppsäkring? Var är problemet då?

/Kent
Jag tycker det tydligt framgår att följande hände:

1. Huvudsäkringen går och bl.a. spottarna i köket slocknar.
2. De går till vanliga säkringstavlan och hittar ingen trasig säkring
3. De skruvar ur säkringen som hör till spottarna (gruppsäkringen), och då börjar de lysa svagt.
4. De skruvar tillbaka gruppsäkringen och byter huvudsäkring, och allt fungerar igen.

Ska de nöja sig med detta? Det tycker inte jag.

/Hasse

snickarboden> Vad farao skulle man annars göra en lördagskväll?:D

b_hasse skrev:
Jag tycker det tydligt framgår att följande hände:

1. Huvudsäkringen går och bl.a. spottarna i köket slocknar.
2. De går till vanliga säkringstavlan och hittar ingen trasig säkring
3. De skruvar ur säkringen som hör till spottarna (gruppsäkringen), och då börjar de lysa svagt.
4. De skruvar tillbaka gruppsäkringen och byter huvudsäkring, och allt fungerar igen.

Ska de nöja sig med detta? Det tycker inte jag.

/Hasse
Det tycker inte jag heller.
Men det förutsätter att det verkligen var gruppsäkringen till spottarna som åkte ur, lätt att ta fel i hastigheten.

Fotografen skrev:
Men det förutsätter att det verkligen var gruppsäkringen till spottarna som åkte ur, lätt att ta fel i hastigheten.
Ja, det låter som en bra förklaring.
Skruvar man ur en annan säkring är det inte konstigt om spottarna börjar glöda.

Min egen säkringstavla är dåligt uppmärkt. Jag har ingen aning om vilken säkring som går till
takbelysningen i köket. Varje gång jag behövt byta eller skruva ur en säkring så har jag tänkt att jag borde
märka upp allt ordentligt, men det har aldrig blivit av....

/Hasse

PS
Det är inte jag som har kopplat utan att märka upp ordentligt
DS

Bra att man hjälpte till iaf. Lärt mig en del iom eget hus med "underliga" fel. Svagt lysande lampor är ofelart en fas som gått hemma hos mig. Elpatron + spisen = dålig kombo :(

b_hasse skrev:
Ja, det låter som en bra förklaring.
Skruvar man ur en annan säkring är det inte konstigt om spottarna börjar glöda.

Min egen säkringstavla är dåligt uppmärkt. Jag har ingen aning om vilken säkring som går till
takbelysningen i köket. Varje gång jag behövt byta eller skruva ur en säkring så har jag tänkt att jag borde
märka upp allt ordentligt, men det har aldrig blivit av....

/Hasse

PS
Det är inte jag som har kopplat utan att märka upp ordentligt
DS
Ja, det låter som en klar möjlighet, men trådstartaren bör förvissa sig om att det verkligen var så.

Min central är tydligt uppmärkt, men vad hjälper det när man som jag uppenbarligen inte kan läsa innantill utan bryter fel grupp när det ska rivas i en dosa.. plockade av torixen på fasen innan jag kom på att man kanske skulle testat först.. tur att gud vakar över idioter.

Tack allesammans för hjälpen! Var tvungen att spendera helgen på sjukhuset och har inte kunnat svara förrän nu.

Så om jag har förstått det hela rätt så finns det två möjligheter:

1. Elen är felkopplad och 1-fas grejer har lagts på samma grupp som 3-fas grejer.

2. Säkringstavlan är felmärkt och det var inte proppen till spottarna som jag drog ut då dom började lysa.

Har jag fattat det hela rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.