H hakborn skrev:
Tack.
Kortfattat: Strandtomt ut i vattnet. Ca 13,5 m till vattnet från huvudbyggnad. Välskött gräsmatta och strand. Fri sikt.
Vill bygga ett trädäck nere på gräsmattan, mot vattnet, och sedan en fast brygga ut från trädäcket.
Trädäcket var ok, men att lägga något i vattnet, där blev det stopp!
Mycket intressant. Sa kommunen ja till trädäcket på en gång? Har kommunen bestämt din tomtplats sedan tidigare eller gjordes det i samband med ansökan om trädäck?

• Gilla
hakborn
  • Laddar…
Kommunen sa ja till allt.
Länstyrelsen sa nej till bryggan.

• Gilla
tripelj
  • Laddar…
H hakborn skrev:
Kommunen sa ja till allt.
Länstyrelsen sa nej till bryggan.
Ja då bor du i en vänligare kommun än mig!
Det där med att bygga ny eller utöka befintlig brygga verkar tyvärr stört omöjligt så länge man inte bor på en ö utan vare sig bro eller färje trafik.

Jo så kan det vara, men vår LS är hård, och dom övervakar kommunens beslut, så man fastnar där i stället.
Så vi och allmänheten får stå och titta på varandra nere vid strandkanten och känna oss ”obekymrade” av varandras närvaro…

• Ledsen
tripelj
  • Laddar…
Praxis på bryggor är att det är snudd på omöjligt att ge dispens för dem. Ersättning av befintlig är inget större bekymmer. Men utökning eller nyanläggning då har man det rejält motigt.

• Gilla
tripelj och 1 till
  • Laddar…
En rofylld trädgård vid vattnet med brygga, båt och en hög med ved. Bro i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädbevuxen trädgård vid en sjö, brygga, båt, virkeshög, grönska, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha, Länsstyrelsen var riktigt snabba denna gång. Tyvärr inte till min fördel. De hävdar att allemansrätten fortfarande är starkare, för den del av tomten närmast vattnet, än min äganderätt. Kommer att överklaga inom 3 veckor.

Redigerat:
  • Gilla
hakborn
  • Laddar…
Typiskt.
Känner igen det.
Kan bara önska lycka till.

• Gilla
tripelj
  • Laddar…
Då har överklagan skickats in! Inga större förhoppningar men nu hävdar jag med all rätt att privatiseringen och hemfridzonen etablerades redan på 30 talet. Länstyrelsen antyder nämligen att privatiseringen har skett olagligt eftersom några träd fäldes i samband med att det nya huset uppfördes. Fortsättning följer.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Har du skickat med bildbevis?

Om du menar bilder från 30 talet så är svaret nej.

T tripelj skrev:
Om du menar bilder från 30 talet så är svaret nej.
Tänkte på gamla bilder, allt som finns, bomba dom!

• Gilla
tripelj
  • Laddar…
Lantmäteriets historiska kartor??

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H hakborn skrev:
Lantmäteriets historiska kartor??
Järfälla kommun har något som heter Järfällakartan. Där finns det foton från 60-talet men upplösningen är så dålig att det inte går att se något. Kartan från 75 ser man iallafall bryggan. Ska gå in och titta på Lantmäteriet också.

• Gilla
hakborn
  • Laddar…
T tripelj skrev:
Järfälla kommun har något som heter Järfällakartan. Där finns det foton från 60-talet men upplösningen är så dålig att det inte går att se något. Kartan från 75 ser man iallafall bryggan. Ska gå in och titta på Lantmäteriet också.
Hur går det med detta? Något nytt?

S slugger75 skrev:
Hur går det med detta? Något nytt?
Hej, ja det har hänt en del. Tyvärr inte till min fördel.
Jag fick inget gehör från Mark och Miljödomstolen. De gick på kommunens och Länsstyrelsens linje.
Överklagade till Mark och Miljö överdomstolen.
Fick mail igår om att jag inte får prövningstillstånd.
Det är kört för mig. Det som behövs är en ändring av strandskyddslagen.

• Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.