12 395 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Någon som fått bygga attefallshus SAMTIDIGT som bostadshus?
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Jag fick göra attefallstillbyggnad (15kvm) samtidigt som jag sökte bygglov, veckan efter jag fått startbesked på dem båda så sa min handläggare att det här blir ett unikt hus i vår kommun.
Man hade efter möten på nämnden kommit fram till att det var felaktigt att ge startbesked för attefall (15kvm) innan slutbesked var utfärdat för huvudbyggnad. Därmed var det både det första och sista hus där man godkänt detta.
Men jag är nöjd, och man får ut mer nytta av 15 kvm när man inte behöver göra en påbyggnad!
Man hade efter möten på nämnden kommit fram till att det var felaktigt att ge startbesked för attefall (15kvm) innan slutbesked var utfärdat för huvudbyggnad. Därmed var det både det första och sista hus där man godkänt detta.
Men jag är nöjd, och man får ut mer nytta av 15 kvm när man inte behöver göra en påbyggnad!
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Grattis! Du är ytterligare en som har turen att få vinstlotten i lotteriet som kallas kommunernas bygglovshanterande. Jag drog en av alla nitlotter. Man skulle kunna tro att det bara är oförmåga och otur i tänkandet från tjänstemän och politiker men tyvärr tror jag det ibland också finns vilja och andra komponenter med när kommunen "råkar" göra olika "tolkningar" av lagen.P Patrik Lidstedt skrev:Jag fick göra attefallstillbyggnad (15kvm) samtidigt som jag sökte bygglov, veckan efter jag fått startbesked på dem båda så sa min handläggare att det här blir ett unikt hus i vår kommun.
Redigerat:
Vill man komma runt detta problem så kan man ju söka bygglov för Attefallshuset samtidigt som man söker bygglov för huvudbyggnaden. Dock kommer inte det mindre huset då klassas som Attefallshus och man behöver därför inte hålla sig till de kraven.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Eller

Eller så kan man själv läsa reglerna och göra en ansökan som följer lagar och reglerL Laxekongen skrev:Grattis! Du är ytterligare en som har turen att få vinstlotten i lotteriet som kallas kommunernas bygglovshanterande. Jag drog en av alla nitlotter. Man skulle kunna tro att det bara är oförmåga och otur i tänkandet från tjänstemän och politiker men tyvärr tror jag det ibland också finns vilja och andra komponenter med när kommunen "råkar" göra olika "tolkningar" av lagen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
PBL har inget kapitel eller paragraf om särbehandling av energisnåltbygge så handläggarna begår lagbrott om de skulle ta hänsyn till det. Byggnadsnämnden får dock fatta beslut om avsteg, som de också ansvarar för. PBL stridiga beslut är dock lätta att överklaga och sedan är karusellen i gång.
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Absolut så kan man göra. Fast det var ju inte riktigt det tråden handlade om. Utan frågan var om man lyckats få startbesked trots att reglerna inte medger det. Och det sker ibland då och då. Och allt är nog inte bara att vissa kommuner tolkar reglerna annorlunda än andra utan det ligger nog en del variation på enskild tjänsteman och politiker och där kanske viljan spelar roll. Så man kan ju testa att dra en lott och ibland lyckas det.A Autodidak1 skrev:
Men jag ska inte vara för ironisk över kommunernas bygglovshantering. De gör säkert så gott de kan som vi flesta andra i samhällets tjänst.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jag tycker att byggnadsnämnderna är bra och hjälpsamma i 9 fall av 10. Dom styrs av lagar som inte är helt tydliga alla gånger (som dom flesta andra lagar också).L Laxekongen skrev:Absolut så kan man göra. Fast det var ju inte riktigt det tråden handlade om. Utan frågan var om man lyckats få startbesked trots att reglerna inte medger det. Och det sker ibland då och då. Och allt är nog inte bara att vissa kommuner tolkar reglerna annorlunda än andra utan det ligger nog en del variation på enskild tjänsteman och politiker och där kanske viljan spelar roll. Så man kan ju testa att dra en lott och ibland lyckas det.
Men jag ska inte vara för ironisk över kommunernas bygglovshantering. De gör säkert så gott de kan som vi flesta andra i samhällets tjänst.
Därför tycker jag att det är lite dumt att som utgångspunkt försöka bryta mot lagar som är tydliga och sedan vara upprörd för att någon annan lyckades med det men inte jag.
Klicka här för att svara