31 469 läst ·
208 svar
31k läst
208 svar
Någon som byter däck med slagskruvdragare?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 284 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 284 inlägg
Väldigt mycket diskussion och att hjulbulten egentligen heter hjulskruv och annat ot. Men väldigt få svar som besvarar frågan.
Ska jag tolka det så att det inte är någon i princip som använder slagskruvdragare till HJULSKIFTE?
Har någon testat? Vad blev resultatet?
Ska jag tolka det så att det inte är någon i princip som använder slagskruvdragare till HJULSKIFTE?
Har någon testat? Vad blev resultatet?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Jag använder fälgkors. Skulle byta till vinterdäck för några år sedan efter att bilen varit på service och där hade man uppenbarligen använt mutterknack på mina alufälgar (Volvo i Upplands väsby). Hjullåset gick av, det blev bara en knopp kvar, på ett av hjulen när jag tog i och de fick fixa det gratis på verkstan (svetsa fast en mutter, det tog ett par försök och lossa på hjulbulten).
Bosch kallar det för mutterdragare/slagskruvdragare.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-851#post-4478823
180Nm. 18V.
Lossar på högsta läget och drar åt på mellersta.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-851#post-4478823
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
180Nm. 18V.
Lossar på högsta läget och drar åt på mellersta.
Använder en DCF899N till hjulbyte. Detta är DeWalts kraftfullaste 1/2tum 18v mutterknack dom har på marknaden för tillfället (?)
Lossar på 3an, drar åt på 2an. Ett par sekunders knack på mittenläget ger ca 120-130nm enligt momentnyckeln vilket är perfekt.
Skulle vilja påstå att en slagskruvdragare är för klen, möjligt att det går. Men den lär ta en del stryk. Avråder.
Lossar på 3an, drar åt på 2an. Ett par sekunders knack på mittenläget ger ca 120-130nm enligt momentnyckeln vilket är perfekt.
Skulle vilja påstå att en slagskruvdragare är för klen, möjligt att det går. Men den lär ta en del stryk. Avråder.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 415 inlägg
Jag använde slagskruvdragare för att skruva tillbaka muttrarna, men luftmutterknack för att ta bort dem... Men det var en generation bort, den var på 180 Nm enligt spec men klarade inte att lossa... Tror runt 30% av slagenergin går förlorad med adapter....T Ejmelie skrev:
Det fungerar inte att dra åt hjulbulten till rätt moment med en slagskruvdragare!T Ejmelie skrev:
Om den kan lossa beror på vilken styrka den har och hur hårt det dragits.
Använder en batteridriven mutterknackare för momenten mellan att det lossats och dra in hjulbulten för sista åtdragningsmomentet.
Så gör du bara 1-2 hjulbyten/bilar vår och höst så är det onödigt bara för det användandet. Är det många hjulbyten/år så köp en riktigt mutterdragare om du vill ha en maskin.
Inte ens om man använder momentstav?A AndersS skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...julmutterverktyg/momentstavar-5-st-2000028488