Har provat för skojs skull med min M18 Fuel, men var inte värt besväret. Den hade det tungt med att lossa ett par-tre av dem, och drog av 2 adaptrar på 4 hjul... Sååå, jag köpte en M12FIW istället, den fixar det och annat småskruvande galant.

För att dra dit så kör jag försiktigt och slutar vid första knacken, och drar det sista med moment.

P
T Ejmelie skrev:
Kul att tom du förstod frågan till slut…

Utveckla gärna hur du tänker ang att förstöra gängen eller sträcker skruven. Gäller det slagskruvdragare specifikt eller även mutterdragare som 90 av alla bilverkstäder använder?
förstod frågan till slut :crysmile:
jag var mest fundersam.. eftersom många säger fel och ska visst bara byta däcken..
måste vara ytterst jobbigt att byta dem när fälgen sitter kvar på bilen... :crysmile::crysmile:

P
kom ihåg att dels smörja med kopparpasta eller annan smörja..
Och att använda gängsnitt samt gäng tapp med jämna mellanrum..
Det sparar många onödiga tillfällen...

T
Maskintok skrev:
förstod frågan till slut :crysmile:
jag var mest fundersam.. eftersom många säger fel och ska visst bara byta däcken..
måste vara ytterst jobbigt att byta dem när fälgen sitter kvar på bilen... :crysmile::crysmile:
Tror du förstod frågan hela tiden men kände ett behov av att trycka till mig..:cool:

• Haha
cpalm
  • Laddar…
P
T Ejmelie skrev:
Tror du förstod frågan hela tiden men kände ett behov av att trycka till mig..:cool:
Nej inte alls.
Jag undrade mest om du hade en ny metod för att byta däck... lät spännande med en Skruvdragare än med en däck maskin...
ungefär som en konservöppnare... :crysmile:

T Ejmelie skrev:
Frågan är precis som den är ställd. Skifta med slagskruvdragare, inte mutterdragare.
Ja såklart men om vi nu inriktar oss på din maskin då. Vad har den för fäste för verktyg? Är det bara ett "bitsfäste" så vill jag mena på att den nog är olämplig som hjulbytar verktyg även om du kanske ev kan få loss nåt med den. Om du upplever att den fungerar utmärkt till det så är det väl ok att använda den då ?

useless useless skrev:
Ja, fast jag tror inte det "raderar alla former av moment och ork". Och skaffar man hylsor som passar direkt i skruvdragaren blir det inte fler 'övergångar' än med en vanlig mutterdragare med lösa hylsor.
nä om du ska märka ord så okej...........men faktum kvarstår. Det är alltid bättre att välja maskin för uppdraget än att ha en 1/4" maskin till allt och sen köpa adaptrar upp till 1" Nånstans på den vägen lär du misslyckas.
Min poäng var ju ändå att en slagskruvdragare väl kan ha olika fästen? från rent bitsfäste till nåt kraftigare kanske? Jag vet inte. Därav frågan till ts.

T
För att göra en sammanfattning så verkar det som att väldigt få har prövat med slagskruvdragare. Mest spekulationer :).

Så jag får helt enkelt testa själv sen när det blir dags för sommarhjulen.
Nu har ju en bilfirma bytt sist. Ska då är de säkert dragna max med tryckluftsdriven mutterpicka.

Får återkommer både i vår när jag ska lossa ”deras” hjulbultar och till hösten när jag ska lossa de jag själv skruvat dit :)

Min tanke är i alla fall att lossa med slagskruvdragaren. Sen skruva tillbaka dem med densamma till första knacken.
Sen skiter jag i momentstav eller momentnyckel och drar åt dem hyfsat hårt med handkraft.

Min förhoppning är att kunna använda slagskruvdragaren precis så här i framtiden, utan att behöva lämna in bilen eller köpa separata mutterknackare.
Min slagskruvdragare har ett max på 220 Nm och tre olika bultlägen. Får hoppas att detta både räcker och inte sliter alltför hårt på maskinen. Min egen teori är att den kommer att fixa det.
Återkommer med resultat (y)

EDIT:

Kommer använda någon av dessa två:

Milwaukee Shockwave sexkanthylsa, 1/4" fäste, används med slagskruvdragare, pris 188 kr. Finns i storleken 17x65 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En svart och röd Milwaukee Shockwave hylsnyckelinsats för slagskruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Maskintok skrev:
måste vara ytterst jobbigt att byta dem när fälgen sitter kvar på bilen.
Det är en fråga om teknik.

• Gilla
  • Haha
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Sen bör det påpekas att bara för att många verkstäder drar med muttermaskin så drar man inte max. Känner man sitt verktyg så lär man sig ganska fort hur det dras.
De som upplever att de ändå dras för hårt har då råkat ut för okunnig brukare. Det är inte verktygets fel.

T Ejmelie skrev:
För att göra en sammanfattning så verkar det som att väldigt få har prövat med slagskruvdragare. Mest spekulationer :).

Nu har ju en bilfirma bytt sist. Ska då är de säkert dragna max med tryckluftsdriven mutterpicka.

Får återkommer både i vår när jag ska lossa ”deras” hjulbultar och till hösten när jag ska lossa de jag själv skruvat dit :)

Min tanke är i alla fall att lossa med slagskruvdragaren. Sen skruva tillbaka dem med densamma till första knacken.
Sen skiter jag i momentstav eller momentnyckel och drar åt dem hyfsat hårt med handkraft.

Min förhoppning är att kunna använda slagskruvdragaren precis så här i framtiden, utan att behöva lämna in bilen eller köpa separata mutterknackare.
Min slagskruvdragare har ett max på 220 Nm och tre olika bultlägen. Får hoppas att detta både räcker och inte sliter alltför hårt på maskinen. Min egen teori är att den kommer att fixa det.
Med risk att någon redan svarat detta men kunde inte se det

En slagskruvdragare slår ju från maskinen in mot skruven för att få fäste. En mutterdragare slår ju i sidled för att lossa en hårt sittande mutter eller bult. Risken är ju att man måste hålla emot ordentligt om man lossar en hårt sittande hjulbult. Har dock inte testat men om det är slag eller ej i skruvdragaren bör inte göra så stor skillnad.

Jag använder själv en mutterdragare men ska väl i ärlighetens namn säga att det är mer lyx och lite kul mer än att man sparar tid. Använder den inte för att dra åt för då tappar jag totalt känslan för hur hårt man råkar dra

Om du testar ändå så blir det intressant att höra resultatet

N Nick 72 skrev:
En slagskruvdragare slår ju från maskinen in mot skruven för att få fäste. En mutterdragare slår ju i sidled för att lossa en hårt sittande mutter eller bult.
Nej!!

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:

EDIT:

[bild] [bild]
Som sagt ovan, har du adapter och hylsa förlorar du moment, och har du hylsa med hex-fäste kommer de, med största sannolikhet, gå sönder rätt ofta .. För 200 spänn styck lär det ju inte dröja innan du kan köpa en 1/2" batteri-mutterknack för samma pengar ...

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:

EDIT:

[bild] [bild]
Du kommer misslyckas, finns en anledning till att däckfirmor/ verkstäder drar hårdare än man ska.
Den kommer med största sannolikhet inte orka lossa.

Ska du köpa adapter så välj den med öppen 1/2" och köp plast/gummibelagda hylsor så du inte skadar fälgarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.